1. Home
  2. Kennis
  3. Publicaties
  4. Junior versus Senior Tim Danen en Emile Peperkamp

 Junior versus Senior: Tim Danen en Emile Peperkamp

Een senior-fiscalist neemt een junior-fiscalist onder zijn hoede. Deze jonge mensen vormen de nieuwe generatie Dirkzwagerspecialisten. Hoe kijkt de junior naar de senior en andersom?
Leestijd 
Verschenen in: Samenspraak magazine december 2020
Auteur publicatie Emile Peperkamp
Gepubliceerd 15 januari 2021
Laatst gewijzigd 15 januari 2021

Tim over Emile   

“Emile ziet direct welke fiscale vervolgstappen mogelijk zijn”

Je eerste indruk?

Emile kwam over als een gezellige, grappige man die altijd wel in is voor een geintje. Bij het koffieapparaat is
hij echt de sfeermaker. Maar hij is evengoed een harde werker en kan helemaal opgaan in de cijfers.

Waaraan herken je de meester?

Emile heeft een enorm analytisch vermogen. Bij bepaalde bedragen of uitkomsten ziet hij meteen de vervolgstappen die nodig zijn. Dat moet ik nog meer in de vingers krijgen. Bij hem gaat in bepaalde gevallen
direct een belletje rinkelen. Dat zijn vaak punten waarop onze collega’s aanvullend fiscaal advies kunnen geven. Dat is voor de cliënt zeker van toegevoegde waarde.

Emile als opleider?

Hij prikkelt me om het eerst zelf uit te zoeken. Maar ik kan altijd bij hem binnenlopen voor overleg. Het is
ook heel fijn sparren met hem. Ik merk dat hij steeds grotere, moeilijkere klussen bij me neerlegt en me
gaandeweg meer verantwoordelijkheid geeft. Onze cliënten moeten jaarlijks aangifte vennootschapsbelasting
doen, maar daar moeten wij ze wel bijtijds aan herinneren. Dat houd ik voor een aantal relaties bij en ik schrijf de brief met actuele aandachtspunten die cliënten bij de aangifte ontvangen.

Waarin is Emile je voorbeeld?

Voor de aangifte ontvangen we gegevens. Daarna proberen we cliënten zo min mogelijk lastig te vallen met vragen. Cliënten zien die aangifte soms toch vooral als een verplichting. Hebben we toch nog vragen voor de aangiften, dan voelt Emile heel goed aan op welke toon hij de cliënt moet benaderen. Als je zoals Emile de vervolgstappen voorziet, kom je sneller tot de benodigde antwoorden. Bovendien, als dat nodig is voor een beter fiscaal advies, dan is dat alleen maar gunstig voor de cliënt.

Waaraan neem je geen voorbeeld?

Ondanks het digitale tijdperk is Emile nog van de papieren dossiers. Daar ben ik aanvankelijk in meegegaan,
maar dat blijkt toch niet zo handig. Zeker niet als je thuis werkt.

Wat zal je van deze periode altijd bijblijven?

Dat de groep fiscalisten zo hecht is. Dat je met zijn allen die stap durft te nemen om naar een ander kantoor
te gaan. Dat gevoel van ‘dit doen we samen’ vond ik echt bijzonder.

Tim over 5 jaar?

Ik hoop dat ik dan het vertrouwen krijg om zelfstandig aangiften te doen van grote vennootschapsbelasting-
cliënten. Mogelijk doe ik tegen die tijd ook meer advieswerk dat voortkomt uit die belastingaangiften.

Wat heeft je achteraf verrast?

Ik maak wel eens een tochtje op mijn mountainbike, maar Emile rijdt soms afstanden van meer dan 100 kilometer op zijn racefiets. Dat vind ik een hele prestatie. De Veluwe is daarvoor zijn favoriete omgeving.

....................................................................................................................................................

Emile over Tim

“Hij heeft altijd zelf al een oplossing of denkrichting”

Je eerste indruk?

Tim was als stagiair een rustige, serieuze maar heel gedreven jongen. Hij deed enorm zijn best en heeft zich heel snel doorontwikkeld. Naast zijn parttime baan van drie dagen reisde hij twee dagen naar
Amsterdam voor zijn universitaire studie. Daar heb ik respect voor. Hij doet het gewoon goed.

Sterke punten?

Als Tim met iets bij me komt, merk ik dat hij erover nagedacht heeft. Hij heeft altijd zelf al een oplossing
of een denkrichting. Dat is mooi, daar leer je van. We leren ook van elkaar; ik voel me niet te goed om
een idee van Tim over te nemen als dat weldoordacht is. Tim is net als ik gek op rekenexercities, hij heeft ook
bewust voor de meer economische kant van het vak gekozen. Na zijn werkstage was het niet eens een
issue of Tim wel of niet zou blijven; dat was vanzelfsprekend. Hij valt ook goed bij de groep, doet mee met bedrijfsuitjes en de vrijdagmiddagborrel. Tim is er altijd bij.

Minpuntjes?

Dit zijn eigenlijk logische stappen in zijn ontwikkeling, niet echt minpunten. Tim kan nog net wat meer zelfvertrouwen krijgen om klanten te overtuigen. Nu bestaat zijn contact met de cliënt vooral nog uit het opvragen van informatie. De volgende stap is om advies te geven als je bepaalde zaken opmerkt in een aangifte. En hij
moet ook nog leren om het niet eens te durven zijn met de cliënt.

Hoe haal je het beste uit iemand?

Ik begin met afgebakende opdrachten te geven, waarbij duidelijk is waar je ongeveer de antwoorden moet zoeken. Als iemand dan vragen heeft, maak je daar natuurlijk tijd voor vrij. Zo weet Tim dat hij heel laagdrempelig bij de alle collega’s binnen kan lopen. Als je zoals Tim dan al ergens over hebt nagedacht, vindt iedereen het leuk om je weer een stapje verder te helpen. Gaandeweg moet hij alles een keertje meemaken, ook eventuele confrontaties met cliënten. Daar leer je van.

Tim over 5 jaar?

Tegen die tijd heeft hij een eigen portefeuille met cliënten waar hij zelfstandig voor werkt. De laatste
jaren gaat hij heel hard en hij zal dat ongetwijfeld voortzetten. Tim verzorgt overigens nu al aangiftes voor bedrijven met een balanstotaal van een paar honderd miljoen euro.

Wat heeft je verrast?

Dat die rustige jongen zo actief is in het uitgaansleven, dat had ik nooit gedacht. Collega’s zien hem wel eens in het weekend in de kroeg met zijn vrienden. Daar staat dan een heel wat minder serieuze Tim.

Naar publicatie