1. Home
  2. Expertises & sectoren
  3. Overheden

Sector Overheden

Gemeenten, waterschappen, aanbieders van gas, water en elektriciteit; binnen Dirkzwager heeft de (semi-)overheid onze bijzondere aandacht. Wij treden al tientallen jaren op voor overheden en daaraan gelieerde instellingen. Daardoor beschikken wij niet alleen over een ruime expertise in deze sector, maar ook over de benodigde affiniteit met de politiek-bestuurlijke omgeving.

Op meerdere rechtsgebieden is een grote groep juristen frequent actief voor cliënten uit de (semi-)overheidsector. Stuk voor stuk specialisten op dit gebied. Door al die ervaring en kennis te bundelen kunt u bij ons terecht voor een totaalpakket van juridische diensten.

Gebiedsontwikkeling

Gemeenten begeleiden wij regelmatig bij gebiedsontwikkeling. Denk aan aanwijzingen op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) of problemen met projectontwikkelaars (o.a. bouwclaims, ontwijken van planrealisatie en exploitatiebijdrage). Wij toetsen grote bestemmingsplannen, beantwoorden zienswijzen en begeleiden het proces intensief tot en met de Raad van State. Daarnaast adviseren wij bij projectontwikkeling en PPS-constructies, bijvoorbeeld om gemeentebelangen zeker te stellen of om aan een aanbestedingsplicht te voldoen. Die advisering betreft ook de contractvorming, zowel voor het opstellen van de benodigde contracten als de toetsing daarvan.

Aanbesteding

Wij beschikken als één van de weinige advocatenkantoren in Nederland over een aparte vakteam aanbestedingsrecht. Onze specialisten beschikken over ruime proces- en advieservaring en wij zijn bekend met de rechten en plichten van beide partijen, aanbesteders en inschrijvers.

Delfstoffenwinning

Wij zijn van oudsher actief op het gebied van delfstoffenwinning: ontgrondingen voor de winning van klei, zand, grind en mergel. Wij kunnen u bijstaan bij het verkrijgen van vergunningen, onderhandelingen met overheden en omwonenden en het opstellen van overeenkomsten.

Milieu- en natuurbescherming

Wij zijn thuis in het Nederlandse en Europese milieu- en natuurbeschermingsrecht. Wij zijn de aangewezen specialisten als het om de juridische kanten van omgevingsvergunningen, luchtkwaliteit, geluid, beschermde diersoorten of bodemverontreiniging gaat. Onze milieu-advocaten zijn lid van de Vereniging van Milieuadvocaten (VMA).

Woningcorporaties

Complexe projectontwikkelingen van koop- en huurwoningen, woonzorgcomplexen en omvangrijke herstructureringen vereisen kennis van het vastgoedrecht, maar ook van de specifieke regelgeving voor corporaties. Wij zijn deskundig op dit terrein en treden op als vaste adviseur voor diverse woningcorporaties in de regio.

Overige rechtsgebieden / algemeen bestuursrecht

Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in diverse andere rechtsgebieden, zoals openbaarheid van bestuur, staatssteun, openbare orde, subsidies, agrarisch recht, overheidsaspecten van duurzame energie, onderwijs en onderwijshuisvesting, architectenrecht en bouwrecht.

Bundeling van kennis

Voor sommige vragen is een goede samenwerking tussen advocaten, notarissen en fiscalisten van groot belang. Wij hebben deze disciplines in huis. Zo bundelen wij de benodigde (juridische) kennis die aansluit bij uw opdracht. In alle gevallen blijft uw contactpersoon natuurlijk uw vaste, vertrouwde aanspreekpunt.

Volg ons op Twitter

Events



Actualiteiten Huurrecht voorjaar 2022

Huurrechtspecialisten Rutger Fabritius en Kristel Verkleij praten u bij over de actualiteiten die zich in 2021/2022 hebben voorgedaan.



Milieuverontreiniging en Aansprakelijkheid

Steeds meer bedrijven hebben dagelijks te maken met vraagstukken rondom de (mogelijke) milieugevolgen van hun activiteiten. Daarbij gaat het ook over juridische aspecten, waaronder aansprakelijkheid voor milieuverontreiniging zoals bodemverontreiniging, geur- en geluidhinder, stikstofdepositie etc.

Bekijk alle events over Overheden

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 4564

Begin juni duidelijkheid over de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

De eerste Kamer is voornemens het ontwerp van het Koninklijk Besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet in juni te behandelen. De Minister is verzocht om een nadere specificatie en motivering wat de laatst mogelijke datum is dat met het ontwerp-KB moet zijn ingestemd om de wet per 1 januari 2023 te kunnen laten ingaan.

Advies Commissie van Aanbestedingsexperts in de wind slaan?

Tot voor kort was het in ‘aanbestedingsland’ heel duidelijk: een advies van de Commissie van Aanbestedingsexperts is niet bindend dus daar hoeft een aanbestedende dienst in feite geen gehoor aan te geven. De Politie handelde aldus, maar werd teruggefloten door de Haagse voorzieningenrechter. Die oordeelde dat hoewel adviezen van de CvAE niet bindend zijn, het wél onzorgvuldig is om een advies van de CvAE zonder toelichting in de wind te slaan en de betreffende aanbestedingsprocedure ongewijzigd voort te zetten.

Valorisatie, denk aan de staatssteunregels

Valorisatie is vaak niet mogelijk zonder de inzet van zowel publieke als private middelen. Als bij valorisatie (ook) ondernemingen betrokken zijn, is het raadzaam dat de valoriserende partijen rekening houden met het staatssteunverbod en de uitzonderingen daarop.

Verplichte wijziging beoordelingscommissie bij herbeoordeling inschrijving

In een recent vonnis oordeelt de rechtbank Amsterdam dat twee leden van de beoordelingscommissie moeten worden vervangen, om zo de onafhankelijkheid en objectiviteit bij een herbeoordeling te kunnen waarborgen. De rechtbank voegt hiermee een smaak toe aan de opties waar voorzieningenrechters in geval van een gebod tot herbeoordeling tot nu toe vaak voor kozen, namelijk het ongewijzigd laten van de beoordelingscommissie of het laten instellen van een geheel nieuwe beoordelingscommissie.

Juicekanalen en journalistieke activiteiten

Op 15 april 2022 moest de vlogger Yvonne Coldeweijer van het juicekanaal Life of Yvonne voor de rechter verschijnen vanwege een YouTube video die zij had gemaakt over de dieetpillen van Samantha Steenwijk.

Wet open overheid: nieuwe regels voor openbaarheid per 1 mei 2022

Per 1 mei 2022 is de Wet openbaarheid van bestuur (‘Wob’) ingetrokken en is de Wet open overheid (‘Woo’), de opvolger, van kracht. De Woo geeft nieuwe en afwijkende spelregels voor actieve en passieve openbaarmaking, zowel inhoudelijk als procedureel. Belangrijke veranderingen voor de bestuurlijke praktijk dus. In dit blog zet ik puntsgewijs enkele aandachtspunten op een rij.

Aanbestedende dienst kan niet zomaar alle vertragingsrisico’s bij opdrachtnemer neerleggen

In een recent vonnis oordeelt de Haarlemse voorzieningenrechter dat de aanbestedende dienst enkele eisen stelt die disproportioneel zijn omdat ze onhaalbaar zijn, en dat een aantal contractsbepalingen disproportioneel is. Opvallend is dat de rechter het disproportioneel acht om alle risico’s die de huidige marktsituatie (de Coronacrisis, de grondstoffencrisis en de oorlog in Oekraïne) met zich brengt bij de opdrachtnemer te leggen.

Utrechtse voorzieningenrechter: in strijd met Didam-arrest gesloten overeenkomst mag niet worden uitgevoerd!?

In een recent vonnis heeft de kortgedingrechter geoordeeld dat de gemeente Nieuwegein geen uitvoering mag geven aan een onderhands tot stand gekomen koopovereenkomst met betrekking tot een onroerende zaak (een entreekavel o.a. geschikt voor tankstations). Dat de koopovereenkomst is gesloten een jaar vóór het Didam-arrest, maakt volgens de rechter geen verschil. Aan dit oordeel valt echter nog wel het nodige op te merken.

Minimum WOZ-waarde ongeschikt voor beoordeling redelijkheid huurprijs

In een recent arrest van 22 april 2022 heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op de gestelde prejudiciële vragen met betrekking tot de toepassing van het woningwaarderingsstelsel in de gevallen waarin geen WOZ-waarde van het gehuurde bekend is of wanneer deze geen goed beeld geeft van de waarde van het gehuurde. De Hoge Raad overweegt dat de minimum WOZ-waarde in dergelijke gevallen in beginsel niet geschikt is voor de beoordeling van de redelijkheid van de overeengekomen huurprijs. Een redelijke toepassing van het woningwaarderingsstelsel biedt volgens de Hoge Raad ruimte om op andere wijzen de waarde van de verhuurde woning te bepalen.

1 2 3 4 5 6
...
381
Terug naar alle expertises en sectoren