Gemeenten, waterschappen, aanbieders van gas, water en elektriciteit; binnen Dirkzwager heeft de (semi-)overheid onze bijzondere aandacht. Wij treden al tientallen jaren op voor overheden en daaraan gelieerde instellingen. Daardoor beschikken wij niet alleen over een ruime expertise in deze sector, maar ook over de benodigde affiniteit met de politiek-bestuurlijke omgeving.
Op meerdere rechtsgebieden is een grote groep juristen frequent actief voor cliënten uit de (semi-)overheidsector. Stuk voor stuk specialisten op dit gebied. Door al die ervaring en kennis te bundelen kunt u bij ons terecht voor een totaalpakket van juridische diensten.
Gebiedsontwikkeling
Gemeenten begeleiden wij regelmatig bij gebiedsontwikkeling. Denk aan aanwijzingen op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) of problemen met projectontwikkelaars (o.a. bouwclaims, ontwijken van planrealisatie en exploitatiebijdrage). Wij toetsen grote bestemmingsplannen, beantwoorden zienswijzen en begeleiden het proces intensief tot en met de Raad van State. Daarnaast adviseren wij bij projectontwikkeling en PPS-constructies, bijvoorbeeld om gemeentebelangen zeker te stellen of om aan een aanbestedingsplicht te voldoen. Die advisering betreft ook de contractvorming, zowel voor het opstellen van de benodigde contracten als de toetsing daarvan.
Aanbesteding
Wij beschikken als één van de weinige advocatenkantoren in Nederland over een aparte vakteam aanbestedingsrecht. Onze specialisten beschikken over ruime proces- en advieservaring en wij zijn bekend met de rechten en plichten van beide partijen, aanbesteders en inschrijvers.
Delfstoffenwinning
Wij zijn van oudsher actief op het gebied van delfstoffenwinning: ontgrondingen voor de winning van klei, zand, grind en mergel. Wij kunnen u bijstaan bij het verkrijgen van vergunningen, onderhandelingen met overheden en omwonenden en het opstellen van overeenkomsten.
Milieu- en natuurbescherming
Wij zijn thuis in het Nederlandse en Europese milieu- en natuurbeschermingsrecht. Wij zijn de aangewezen specialisten als het om de juridische kanten van omgevingsvergunningen, luchtkwaliteit, geluid, beschermde diersoorten of bodemverontreiniging gaat. Onze milieu-advocaten zijn lid van de Vereniging van Milieuadvocaten (VMA).
Woningcorporaties
Complexe projectontwikkelingen van koop- en huurwoningen, woonzorgcomplexen en omvangrijke herstructureringen vereisen kennis van het vastgoedrecht, maar ook van de specifieke regelgeving voor corporaties. Wij zijn deskundig op dit terrein en treden op als vaste adviseur voor diverse woningcorporaties in de regio.
Overige rechtsgebieden / algemeen bestuursrecht
Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in diverse andere rechtsgebieden, zoals openbaarheid van bestuur, staatssteun, openbare orde, subsidies, agrarisch recht, overheidsaspecten van duurzame energie, onderwijs en onderwijshuisvesting, architectenrecht en bouwrecht.
Bundeling van kennis
Voor sommige vragen is een goede samenwerking tussen advocaten, notarissen en fiscalisten van groot belang. Wij hebben deze disciplines in huis. Zo bundelen wij de benodigde (juridische) kennis die aansluit bij uw opdracht. In alle gevallen blijft uw contactpersoon natuurlijk uw vaste, vertrouwde aanspreekpunt.
Uw bedrijfsvoering is erg afhankelijk geworden van de goede werking en beschikbaarheid van IT-systemen. Het niet goed werken daarvan heeft grote consequenties. Tegelijkertijd is de realiteit dat veel IT-projecten niet lopen zoals van tevoren werd verwacht.
Ieder jaar moeten zorgorganisaties zich verantwoorden over o.a. hun financiële bedrijfsvoering. Op welke wijze zijn de zorggelden besteed? Zorgorganisaties zijn hierbij niet alleen gebonden aan het ‘reguliere’ jaarrekeningenrecht, maar ook aan sectorspecifieke regels.
Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de aard en omvang van een aanbestede opdracht. Een aanbestedende dienst mag – en moet– enige coulance betrachten met betrekking tot de niet-nakoming van haar contractspartij.
In een recent arrest heeft de Hoge Raad duidelijkheid gegeven over de vraag of de verhuurder bij wijze van opschorting zijn verplichting tot het verschaffen van huurgenot mag opschorten, bijvoorbeeld door de sloten van het gehuurde te vervangen. De Hoge Raad bevestigt in deze kwestie (die bedrijfsruimte betrof) dat dit inderdaad onder omstandigheden kan.
Afgelopen week is er een nieuwe Handreiking “Cultuurverandering op de werkvloer, over preventie en de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag” gepubliceerd, in vervolg op het eerste prototype dat in mei 2023 door regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld, Mariëtte Hamer, is uitgebracht. De vernieuwde handreiking is aangescherpt en uitgebouwd en richt zich onder meer op preventie en het in gang zetten van een blijvende cultuurverandering op de werkvloer.
Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd), zorginkoop, sociaal domein, bekostiging, vastgoed, IT en privacy) die in de maand februari 2024 is gepubliceerd.
Op 4 maart 2024 is een wetvoorstel voor de wijziging van de Wet maximering huurprijsverhoging geliberaliseerde huurovereenkomsten verstuurd naar de Tweede Kamer. Deze wet, ingegaan op 1 mei 2021, loopt per 1 mei 2024 af. Het doel van het wetsvoorstel is om de wet te verlengen. De wet verbiedt het verhuurders van woningen in de vrije sector om meer dan een gemaximeerd percentage aan huurverhoging door te voeren.
De 30%-regeling is de laatste tijd veel in het nieuws, vooral omdat de regeling aan alle kanten versoberd wordt. Dit maakt het moeilijker voor werkgevers om hooggekwalificeerd personeel uit het buitenland aan te trekken. De potentiële vijver waarin kan worden gevist lijkt daardoor kleiner te worden. Maar, die potentiële vijver, hoe groot is die dan precies? Daarover ging een rechtbankprocedure die we onlangs voerden. Conclusie: De rechtbank Arnhem – Leeuwarden is - met ons – van oordeel dat de reikwijdte van één van de (salaris)voorwaarden voor jonge hoogopgeleide werknemers ruim moet worden uitgelegd. Dit betekent dat niet alleen werknemers met een diploma behaald aan een universiteit, maar ook werknemers met een wo-diploma behaald aan een hogeschool kwalificeren voor toepassing van de 30% regeling.
In januari 2024 heeft de rechtbank Midden-Nederland zich uitgelaten over de vraag of minister Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het besluit mocht nemen om het Erasmus MC en het UMC Groningen aan te wijzen als de enige twee kinderhartcentra in Nederland. Het betreffende besluit kwam na jaren van discussie tot stand en betekende voor de andere bestaande kinderhartcentra (het UMC Utrecht, het Leids UMC en het VUmc) dat zij deze expertise binnen 2.5 jaar volledig af zouden moeten bouwen. De rechtbank oordeelde kort en goed dat de minister weliswaar bevoegd was om het besluit te nemen om kinderhartzorg te concentreren, maar dat het besluit onvoldoende zorgvuldig en feitelijk gemotiveerd was (zie rechtbank Midden-Nederland 11 januari 2024, ECLI:NL:RBMNE:2024:51). Dat betekent dat er vooralsnog vijf kinderhartcentra actief mogen blijven en dat de bal wederom bij de minister van VWS ligt.
In de toekomst zal steeds vaker sprake zijn van specialistische vormen van zorg. De noodzaak om deze zorgvormen op bepaalde locaties te concentreren zal mogelijk toenemen. Alleen door voldoende ervaring op te doen met deze zorgvormen kan de kwaliteit van zorg immers worden gewaarborgd. Gelet op het feit dat marktwerking het uitgangspunt is in het Nederlandse zorgstelsel is de bevoegdheid die de minister van VWS op grond van de Wet op bijzondere medische verrichtingen (‘Wbmv’) heeft om in te grijpen een bijzonder instrument. In dit blog gaan wij nader in op het vergunningstelsel dat voortvloeit uit de Wbmv.
In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de relevantie van) de dossierplicht, het beroepsgeheim en de (on)mogelijkheden van gegevensuitwisseling tussen het ziekenhuis en de shop-in-shop.
Een overheidslichaam mag naar oordeel van de rechtbank Den Haag bij gronduitgifte (snippergroen)beleid hanteren dat onlogische begrenzing en onlogische eigendomsverhoudingen voorkomt.
Deze website plaatst functionele en analytische cookies, waarmee we onze site gebruiksvriendelijker maken. U blijft anoniem. Cookies van derden plaatsen we niet zonder uw toestemming. Klik op 'voorkeuren instellen' om uw voorkeuren aan te geven.