1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 31

Aanscherping administratieve verplichtingen voor digitale platformexploitanten (DAC7)

Met ingang van 1 januari 2023 worden bepaalde platformexploitanten verplicht gegevens van verkopers op hun platform te verzamelen, verifiëren en rapporteren aan de Belastingdienst. De Belastingdienst zal deze gegevens vervolgens automatisch uitwisselen met de belastingautoriteiten van andere EU-lidstaten. Deze nieuwe regelgeving volgt uit een wijziging van de EU-richtlijn betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (DAC7) en is op 23 maart 2022 aangeboden aan de Tweede Kamer.

Fiscale beleidsprioriteiten van kabinet-Rutte IV (februari 2022)

Op 16 februari 2022 heeft het kabinet-Rutte IV door middel van een Kamerbrief met bijlage de beleidsprioriteiten op fiscaal gebied gepubliceerd. Dit volgt uit het eerder gesloten coalitieakkoord naar aanleiding van de kabinetsformatie. In dit artikel wordt een aantal relevante beleidsprioriteiten op een rij gezet en toegelicht.

Nieuw besluit lucratief belang in internationale situaties

In een besluit van 16 november 2021 heeft de staatssecretaris van Financiën een aantal beleidsstandpunten neergelegd over de manier waarop zogenoemde lucratieve belangen gehouden door internationale managers in de inkomstenbelastingheffing moeten worden betrokken. Aangezien de hierin verkondigde standpunten voor een belangrijk deel haaks staan op de wetsgeschiedenis en/of publicaties van de belastingdienst is sprake van een zogenoemd ‘vechtbesluit’, waarvan kan worden verwacht dat de hierin opgenomen standpunten (uiteindelijk) aan de rechter zullen worden voorgelegd.

Belastingplicht voor omgekeerde hybride lichamen

Op 4 maart 2021 heeft het kabinet via internetconsultatie een concept wetsvoorstel bekend gemaakt. Het betreft een maatregel waarmee uitvoering wordt gegeven aan de tweede EU-richtlijn inzake anti-belastingontwijking (ATAD2). De maatregel zal met ingang van 1 januari 2022 in werking treden.

Kwalificatieduel Nederland – Duitsland: alleen maar winnaars?

Door verschil in fiscale kwalificatie van de Duitse Kommanditgesellschaft, kan dubbele belastingheffing ontstaan. Nederland en Duitsland hebben onlangs overeenstemming bereikt over een oplossing voor deze dubbele belastingheffing.

Update Dutch Tax Plan 2021 (24 December 2020)

On Tuesday 15 September 2020, Budget Day 2020, the Dutch Minister of Finance has published the Tax Plan 2021. This plan has recently been approved by the Dutch Parliament.

Wanneer is Nederlandse belastingheffing over een AOW-uitkering niet toegestaan?

Recentelijk heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op enkele vragen die zijn ontstaan over Nederlandse belastingheffing van sociale zekerheidsuitkeringen die toekomen aan een persoon die in Portugal woont. In dit artikel wordt aan de hand van de antwoorden van de Hoge Raad en specifiek in de context met Portugal gekeken wanneer Nederlandse belastingheffing over sociale zekerheidskuitkeringen niet is toegestaan.

Het bestuurdersbegrip in Nederlandse belastingverdragen

In een recente uitspraak heeft Hof Den Haag uitleg gegeven aan het bestuurdersbegrip in het belastingverdrag Nederland – Luxemburg. Op grond van dit verdrag dient Nederland voorkoming van dubbele belastingheffing te verlenen over de gehele bestuurdersbeloning die een inwoner van Nederland ontvangt voor zijn werkzaamheden in een in Luxemburg gevestigde vennootschap.

Mandatory disclosure (update!): Verplicht melden van grensoverschrijdende fiscale structuren

Op 25 juni 2018 is de EU-Richtlijn inzake “mandatory disclosure” (ook wel DAC6 genoemd) in werking getreden. DAC6 verplicht intermediairs, hulpintermediairs en soms ook de belastingplichtige zelf, om bepaalde grensoverschrijdende constructies te melden bij de Belastingdienst. De meldingsplicht gaat formeel gelden vanaf 1 juli 2020, maar werkt effectief terug tot 25 juni 2018. COVID 19: Vanwege alle gebeurtenissen rondom COVID 19 heeft de Nederlandse overheid besloten om de meldplicht met 6 maanden uit te stellen. De eerste meldingen dienen daarom op zijn vroegst in januari 2020 plaats te vinden.

Het werkgeversbegrip bij internationale sociale zekerheid

Het Europese Hof heeft op 16 juli 2020 een uitspraak gewezen, waarin het werkgeversbegrip bij internationale sociale zekerheid nader wordt toegelicht. In deze zaak stond een door AFMB aangeboden constructie centraal, waarvoor zij in 2014 onder andere in het programma Businesstalk van Harry Mens hebben geadverteerd.

Risicomanagement van transfer pricing: de risico’s van transfer pricing

Transfer pricing is de laatste jaren steeds meer op de voorgrond komen te staan bij fiscale afdelingen van multinationals. In dit blog zullen wij de voornaamste risico’s van transfer pricing (hierna: ‘verrekenprijzen’) bespreken. De volgende risico’s zullen worden besproken: het interpretatierisico, het staatssteunrisico, het documentatierisico, het procedurele risico en het bestuurdersaansprakelijkheidsrisico.

1 2 3