1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Gerecht Europese Unie: tassen niet beschermd als merk

Gerecht Europese Unie: tassen niet beschermd als merk

Kan de vorm van een tas als merk dienen? Die vraag is voorgelegd aan het Europees Gerecht. Bottega verzocht om registratie van de hiernaast afgebeelde 3D-merken voor waren in klasse 18, te weten voor tassen ('purses and handbags'). De vraag is of deze merkaanvraag onderscheidend vermogen heeft. Het Gerecht oordeelt dat daarvan geen sprake is.Het Gerecht oordeelt dat de merkaanvrage geen onderscheidend vermogen heeft, zoals wel vereist conform artikel 7 lid 1 sub b en c van de Gemeenschapsmerk...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 04 april 2013
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Kan de vorm van een tas als merk dienen? Die vraag is voorgelegd aan het Europees Gerecht. Bottega verzocht om registratie van de hiernaast afgebeelde 3D-merken voor waren in klasse 18, te weten voor tassen ('purses and handbags'). De vraag is of deze merkaanvraag onderscheidend vermogen heeft. Het Gerecht oordeelt dat daarvan geen sprake is.

Het Gerecht oordeelt dat de merkaanvrage geen onderscheidend vermogen heeft, zoals wel vereist conform artikel 7 lid 1 sub b en c van de Gemeenschapsmerkenverordening.

Het Gerecht wijst op vaste rechtspraak waaruit blijkt dat vereist is na te gaan of de vorm van handtas, waarvoor de merkinschrijving wordt aangevraagd, aanzienlijk verschilt van de norm of van wat in de sector gangbaar is en op basis daarvan de consument deze kan identificeren als afkomstig van een bepaalde onderneming en dus om deze te onderscheiden van tassen en handtassen van andere ondernemingen.

De door Bottega gestelde bijzonderheden van de vorm van de tas -enerzijds de bijzondere positie van het handvat van de zak en anderzijds het uiterlijk van het gevlochten oppervlak- wordt onvoldoende geacht om onderscheidend vermogen aan te nemen. De positie van de handgreep ten opzichte van de rest van de tas is slechts een eenvoudige variant op reeds bestaande handvatten en geen kenmerk om als merk te dienen. Bovendien blijkt uit bepaalde internet zoekresultaten dat er reeds soortgelijke handvatten bestaan. De vorm van de als merk aangevraagde tas wijkt hierdoor niet significant af. Datzelfde geldt voor het gevlochten oppervlak.

Kortm, de vorm van de tassen kunnen dus niet als merk fungeren. In de woorden van het Gerecht:
'Il résulte de ce qui précède que, étant donné que la forme dont l’enregistrement est demandé ne diverge pas de manière significative de la norme ou des habitudes du secteur en cause, au sens de la jurisprudence (...) elle ne peut remplir la fonction essentielle d’une marque, à savoir celle d’identifier l’origine du produit'

Deze uitspraak toont eens temeer aan dat het lastig is vormen van waren, in dit geval mode-artikelen, als merk te beschermen.