1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Google top-ads voldoende duidelijk herkenbaar

Google top-ads voldoende duidelijk herkenbaar

De Nederlandse Reclamecode schrijft voor dat reclame als zodanig duidelijk herkenbaar moet zijn voor het publiek. Onlangs besliste het College van Beroep dat de zogenoemde Google top-ads hieraan voldoen. Dit is een belangrijke uitspraak over de wijze waarop reclames duidelijk herkenbaar moet zijn in zoekmachines.De uitspraak beschrijft dat Google de meest gebruikte zoekmachine is. Door ruim 90% van de bevolking worden meer dan 100 zoekopdrachten per maand ingevoerd. Volgens de uitspraak is de...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 24 september 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Nederlandse Reclamecode schrijft voor dat reclame als zodanig duidelijk herkenbaar moet zijn voor het publiek. Onlangs besliste het College van Beroep dat de zogenoemde Google top-ads hieraan voldoen. Dit is een belangrijke uitspraak over de wijze waarop reclames duidelijk herkenbaar moet zijn in zoekmachines.

De uitspraak beschrijft dat Google de meest gebruikte zoekmachine is. Door ruim 90% van de bevolking worden meer dan 100 zoekopdrachten per maand ingevoerd. Volgens de uitspraak is de gemiddelde consument zeer goed bekend met het uiterlijk en de werkwijze van Google. Ook zal de gebruiker begrijpen dat Google inkomsten genereert door advertenties en niet verwacht dat Google advertentievrij is.

Uit het geelroze kleurgebruik in combinatie met de verdere inhoud en vormgeving van het zoekresultatenscherm blijkt in vereiste mate waar op dit scherm de grens ligt tussen reclame en organische zoekresultaten. Het college gaat niet uit van een specifieke groep gebruikers zoals visueel gehandicapten of dyslectici, omdat Google zich op een algemeen publiek richt (alle gebruikers op internet). Er wordt uitgegaan van een beeld zoals de gemiddelde gebruiker dat ziet, rekening houdend met een normaal te achten beeldcontrast, lichtinval en kijkafstand, zittend recht voor het beeldscherm.

Volgens het college zal het de gemiddelde gebruiker niet ontgaan dat de top-ads op een gekleurde achtergrond staan, waarin staat: ' Advertenties met betrekking tot [zoekterm] ' en 'Waarom deze advertenties'. Het is de gemiddelde gebruiker voldoende duidelijk dat deze mededelingen reclame zijn. Ook acht het college aannemelijk dat men weet dat informatie zonder gekleurde achtergrond bestaat uit organische zoekresultaten.

Dit alles wordt aangenomen, ondanks dat voor de advertenties eenzelfde lettertype worden gebruikt en de organische zoekresultaten ook een commerciele inhoud kunnen hebben. De gemiddelde gebruiker kan zonder moeite vaststellen waar het advertentievlak eindigt. Kortom, de reclame is voldoende duidelijk herkenbaar door opmaak, presentatie, inhoud, gelet op het in aanmerking komende publiek waarvoor zij bestemd is.

Lees de uitspraak hier.