1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Het lag in de lijn der verwachting; de invoering van de Omgevingswet wéér uitgesteld. Ditmaal naar 1 juli 2023.

Het lag in de lijn der verwachting; de invoering van de Omgevingswet wéér uitgesteld. Ditmaal naar 1 juli 2023.

Voor een zorgvuldige invoering van de Omgevingswet zou meer tijd nodig zijn om te oefenen, te testen en te zorgen voor extra ondersteuning bij bevoegde gezagen. Daarom kiest minister De Jonge voor een beperkt uitstel van de ingangsdatum. Dat wordt 1 juli 2023 in plaats van 1 januari 2023.
Leestijd 
Auteur artikel Jasper Molenaar
Gepubliceerd 17 oktober 2022
Laatst gewijzigd 18 oktober 2022

Dilemma

Uit de Voortgangsbrief van 14 oktober jl. blijkt dat de Minister zich voor het dilemma ziet geplaatst van enerzijds recht doen aan de vorderingen die zijn gemaakt en de urgentie van een spoedige inwerkingtreding en anderzijds het voldoende tijd nemen voor indringend testen, inregelen en oefenen. De manier waarop de Minister hiermee om wil gaan is zes maanden extra de tijd nemen die kan worden gebruikt om verder te testen en te oefenen, en voorzien in extra ondersteuning voor de bevoegde gezagen.

Einde voorhangprocedure

Het bovenstaande heeft tot gevolg dat de voorhang van het huidige ontwerp van het inwerkingtredings-KB, met invoeringsdatum van 1 januari 2023, eindigt. De Minister zal een nieuw ontwerpbesluit met 1 juli 2023 als inwerkingtredingsdatum bij beide Kamers voorhangen. Daarbij merkt hij op dat er ruimte is om de resultaten van het testen te bespreken.

Geen grondige heroverweging van het gehele digitale stelsel

Het scenario van een grondige heroverweging van het gehele digitale stelsel heeft niet de voorkeur van de Minister. Deze optie biedt weliswaar de ruimte om het gehele stelsel opnieuw te herontwerpen naar de huidige kennis. Echter, een fundamentele heroverweging van het digitale stelsel – zoals die in de AcICT-rapportage van 10 oktober jl. wordt genoemd – hoort de Minister niet terug bij de medeoverheden en het bedrijfsleven. Dat verbaast mij niet, want wat weten deze partijen nu precies over de eventuele technische noodzaak om het digitale stelsel te heroverwegen? Het Adviescollege ICT-toetsing is op dit punt bij uitstek deskundig. In voornoemde rapportage heeft het college aangegeven dat zij adviseert om de tijd te nemen voor een fundamentele heroriëntatie als besloten wordt tot verdergaand uitstel. Het lijkt er op dat een uitstel van zes maanden geen “verdergaand uitstel” is zoals hiervoor bedoeld. Als besloten wordt tot invoering kort na 1 januari 2023 adviseert het college om maximaal in te zetten op het beperken van maatschappelijke risico’s en het oplossen van tekortkomingen in het DSO. Daar zet de Minister nu kennelijk vol op in. Of dat verstandig is zullen we moeten afwachten.

Wilt u in de tussentijd meer weten over de Omgevingswet en/of het Opleidingscurriculum dat Dirkzwager heeft ontwikkeld om uw organisatie op de inwerkingtreding voor te bereiden? Neem contact op met Jasper Molenaar.