Misleidende reclame
Reclame die misleidend is en in strijd met de wet, kan verboden worden. Dat geldt ook voor levensmiddelen;een reclame kan ook bestaan uit (tekst of afbeelding op) verpakkingen, waaronder de vormgeving en lay-out.
Gemiddelde consument?
Of reclame misleidend is, moet mede worden beoordeeld aan de hand van wat de gemiddelde consument verwacht. Volgens de uitspraak van de Reclame code commissie zal de gemiddelde consument 'in het geval een product specifiek naar een bepaald ingrediënt is vernoemd (hier: 'vanille') verwachten dat het product in zekere mate dit ingrediënt bevat'.
Misleiding door verpakking
Om dit geval wordt de verpakking misleidend geoordeeld:
Nu het product 'Optimel vla Vanille' heet, zal de consument door het in het oog springende woord "vanille" verwachten dat er vanille in zit. Dat het product geen vanille van de vanilleplant bevat, blijkt niet uit het etiket (...) Door de gebruikte bewoordingen ("Vanille" op de voorzijde, en "vanillevla" op de achterzijde van de verpakking), en de in het oog springende wijze waarop "Vanille" op het etiket is vermeld, wordt onmiskenbaar de indruk gewekt dat het product vanille bevat"
Vervolg
Inmiddels is bekend geworden dat Friesland Campina het recept gaat aanpassen.
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Houd onze eventpagina in de gaten of abonneer u op onze nieuwsbrief (en geef interessegebied 'reclamerecht aan') , met enige regelmatig organiseren wij ook seminars over dit onderwerp.