Zoeken
  1. Misleidende reclame: 'Optimel VLA Vanille' bevat geen vanille

Misleidende reclame: 'Optimel VLA Vanille' bevat geen vanille

De vanillevla van Optimel bevat alleen een 'kunstmatig aroma', terwijl op het etiket onmiskenbaar de indruk wordt gewerkt dat het product vanille bevat. Misleidend, zo oordeelt de Reclame Code Commissie.
Artikel | 28 februari 2019 | Joost Becker

Misleidende reclame

Reclame die misleidend is en in strijd met de wet, kan verboden worden. Dat geldt ook voor levensmiddelen;een reclame kan ook bestaan uit (tekst of afbeelding op) verpakkingen, waaronder de vormgeving en lay-out.

Gemiddelde consument?

Of reclame misleidend is, moet mede worden beoordeeld aan de hand van wat de gemiddelde consument verwacht. Volgens de uitspraak van de Reclame code commissie zal de gemiddelde consument 'in het geval een product specifiek naar een bepaald ingrediënt is vernoemd (hier: 'vanille') verwachten dat het product in zekere mate dit ingrediënt bevat'.

Misleiding door verpakking

Om dit geval wordt de verpakking misleidend geoordeeld:

Nu het product 'Optimel vla Vanille' heet, zal de consument door het in het oog springende woord "vanille" verwachten dat er vanille in zit. Dat het product geen vanille van de vanilleplant bevat, blijkt niet uit het etiket (...) Door de gebruikte bewoordingen ("Vanille" op de voorzijde, en "vanillevla" op de achterzijde van de verpakking), en de in het oog springende wijze waarop "Vanille" op het etiket is vermeld, wordt onmiskenbaar de indruk gewekt dat het product vanille bevat"

Vervolg

Inmiddels is bekend geworden dat Friesland Campina het recept gaat aanpassen.

Hoe dat verder ook zij, producenten van levensmiddelen moeten opletten dat zij geen misleidende claims maken op hun verpakkingen. 
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Meer weten? Op 26 maart 2019 organiseren wij een seminar over dit onderwerp, u kunt u hier aanmelden.