Nieuwe regels en een overbruggingsregeling voor windturbineparken in aankomst

21 december 2021
Op 25 juni 2020 concludeerde het Hof van Justitie in de Europese Unie (EU-hof) in de zaak Nevele dat voor de Vlaamse algemene milieuregels voor windturbines een plan-milieueffectrapportage (plan-mer) had moeten worden opgevoerd op grond van de Strategische Milieubeoordeling richtlijn (SMB-richtlijn). Het feit dat er geen plan-mer uitgevoerd is, is in strijd met de Europese regels en dient aangepast te worden. Naar aanleiding van dit Europese arrest, oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) dat de algemene milieuregels voor windturbineparken zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet toepasbaar zijn. Net zoals in België, is ook in Nederland onterecht geen plan-mer uitgevoerd bij totstandkoming van de regels.
Bart de Haan
Bart de Haan
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Deze uitspraken hebben als gevolg dat waar vroeger aansluiting kon worden gezocht bij de algemene milieuregels, dit nu niet meer mogelijk is. Bevoegde gezagen moeten per windturbinepark vaststellen wat een aanvaardbaar milieubeschermingsniveau is. Belangrijk is wel dat de uitspraak van de Afdeling niet tot gevolg heeft dat vergunningen of bestemmingsplannen voor bestaande windturbineparken niet meer geldig zijn. Er bestaat echter wel rechtsonzekerheid bij bestaande parken over de mate van milieuhinder die veroorzaakt mag worden, aangezien de algemene milieuregels niet meer toegepast mogen worden. Daarnaast is er ook rechtsonzekerheid bij belanghebbenden en bevoegde gezagen.

Om deze rechtsonzekerheid te voorkomen en de strijdigheid met de Europese regels op te heffen, is er een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) in de maak, zo informeert Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Van Weyenberg (hierna: Staatssecretaris) de Tweede kamer in een brief van 17 december 2021. Bij de totstandkoming van deze AMvB wordt gebruik gemaakt van de versnelde procedure op grond van art. 1:8 Awb. De ontwerp-AMvB voorziet in het uit de regelgeving verwijderen van de algemene milieuregels voor windturbineparken die de Afdeling buiten toepassing heeft verklaard en in een tijdelijke overbruggingsregeling met algemene milieuvoorschriften voor reeds bestaande en vergunde windturbineparken. De overbruggingsregeling houdt in dat voor bestaande windturbineparken algemene milieuregels worden vastgesteld die inhoudelijk dezelfde milieubescherming bieden als de buiten toepassing verklaarde algemene regels. Voor de overbruggingsregeling is geen plan-mer vereist, omdat deze slechts van toepassing is op reeds verleende omgevingsvergunningen en vastgestelde bestemmingsplannen.

Deze overbruggingsregeling gaat gelden totdat nieuwe algemene milieuregels voor windturbines op basis van een zorgvuldig proces, waaronder de milieueffectrapportage, zijn vastgesteld. Op 23 december 2021 start de participatie omtrent de milieueffectrapportage en kan een ieder een zienswijze indienen gedurende acht weken. Volgens de planning is de milieueffectrapportage medio 2022 gereed, op basis waarvan de nieuwe algemene milieuregels voor windturbineparken kunnen worden opgesteld met toepassing van de reguliere AMvB-procedure, waarbij inspraak voor een ieder mogelijk zal zijn. Naar verwachting zullen medio 2023 de nieuwe algemene milieuregels zijn vastgesteld en zal de tijdelijke overbruggingsregeling vervallen.

Meer informatie? Neem contact op met Bart de Haan.

Gerelateerd

Sluiting van niet-woningen: welke bevoegdheden heeft de burgemeester?

Om de openbare orde en veiligheid te handhaven heeft de burgemeester verschillende bevoegdheden om een pand te sluiten. Naast woningen kunnen ook andere...
Woningsluitingen op grond van de Opiumwet

Nieuwe overzichtsuitspraak over woningsluitingen op grond van de Opiumwet

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft opnieuw richting gegeven aan de toepassing van artikel 13b Opiumwet, ook wel bekend als de Wet...
De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

De verhouding tussen openbaarheid van bestuur en het intern beraad: de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid

Op 9 juli 2025 heeft advocaat-generaal Wattel een interessante conclusie uitgebracht over de reikwijdte van artikel 5.2, derde lid, van de Wet open overheid...
Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

Wanneer mag de burgemeester een gebiedsverbod opleggen?

De burgemeester heeft verschillende bevoegdheden om de openbare orde te handhaven. Denk aan het tijdelijk sluiten van een woning bij ernstige overlast of...
Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Overheidsinformatie is in principe openbaar, maar wat betekent dit voor milieu- en emissiegegevens? Nu duurzaamheid en milieubescherming steeds hoger op de...

PFAS-verbod in drinkwaterbeschermingsgebieden: juridische mogelijkheden en verantwoordelijkheden

Drinkwaterbedrijven waarschuwen voor de toenemende verontreiniging van PFAS in drinkwaterbeschermingsgebieden. Een veelgehoorde oproep is het instellen van een...
No posts found