1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Nike verliest zaak over Jump merk

Nike verliest zaak over Jump merk

Nike International heeft getracht het woord „JUMPMAN” te registreren als Europees merk, maar daar steekt de merkhouder van een tweetal (nationale en communautaire) merken op „JUMP” een stokje voor. Beide merken zijn voor waren van klasse 25 (kleding) aangevraagd respectievelijk geregistreerd. Uiteindelijk belandt de zaak nu voor het Europese Gerecht, die het oordeel van de Kamer van Beroep van het Europese merkenbureau OHIM sactioneert dat de oppositie tegen het merk van Nike slaagt.De Kamer...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 25 mei 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Nike International heeft getracht het woord „JUMPMAN” te registreren als Europees merk, maar daar steekt de merkhouder van een tweetal (nationale en communautaire) merken op „JUMP” een stokje voor. Beide merken zijn voor waren van klasse 25 (kleding) aangevraagd respectievelijk geregistreerd. Uiteindelijk belandt de zaak nu voor het Europese Gerecht, die het oordeel van de Kamer van Beroep van het Europese merkenbureau OHIM sactioneert dat de oppositie tegen het merk van Nike slaagt.

De Kamer van Beroep had geoordeeld dat er sprake was van verwarringsgevaar. Daarbij heeft meegespeeld dat de merkhouder van JUMP zich tevens op een ouder Spaans nationaal JUMP merk beroept; het zou onwaarschijnlijk zijn dat de gemiddelde Spaanse consument de betekenis van het Engelse woord “jump”’ zou begrijpen. Zels als dat zo zou zijn, dan zouden de merken begripsmatig overeenstemmen. Ondermeer daartegen ageert Nike.

Het Gerecht gaat in haar beoordeling of JUMPMAN verward kan worden met JUMP uit van de gemiddelde consument die kleding koopt. Over het onderscheidend vermogen van het onderdeel "jump" oordeelt het Gerecht dat zulks normaal is: "that the word ‘jump’, which is not part of the basic vocabulary of the general public in Spain and which will not be understood as being the English word meaning ‘jump’ or ‘to jump’, will be perceived as a fanciful term. It follows, therefore, that the earlier mark for goods in Class 25 has average distinctive character" De toevoeging MAN in het merk van Nike doet hieraan niet af.

Het Gerecht volgt dus de Kamer van Beroep en wijst alle argumenten van Nike af.