1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. NZa: betrek patiënten niet bij zorginkoop

NZa vraagt zorgaanbieders om patiënten niet te betrekken bij zorginkoop

De onderhandelingen tussen (met name) ziekenhuizen en zorgverzekeraars over de contracten voor volgend jaar verlopen zeer moeizaam. Een aantal ziekenhuizen verwacht pas in 2022 een contract te sluiten en sommigen verwachten zelfs helemaal geen overeenkomst te sluiten. Om zo min mogelijk ongecontracteerd te werken, roepen sommige zorgaanbieders hun patiënten op om over te stappen naar een zorgverzekeraar met wie de zorgaanbieders wél een contract hebben. Tot ergernis van de zorgverzekeraars en de NZa.
Leestijd 
Auteur artikel Pascalle Boerrigter
Gepubliceerd 16 december 2021
Laatst gewijzigd 23 december 2021

Persbericht NZa

In een persbericht van 10 december 2021 wijst de NZa zorgaanbieders erop dat zij hun onderhandelingspositie ten opzichte van verschillende zorgverzekeraars niet mogen aangrijpen om patiënten ertoe te proberen te bewegen over te stappen. Volgens de NZa kan zelfs sprake zijn van misleiding als zorgaanbieders patiënten gedurende hun eigen contractonderhandelingen adviseren over te stappen. Bijvoorbeeld als zorgaanbieders op hun website subjectieve of eenzijdige informatie geven over een zorgverzekeraar, waardoor patiënten mogelijk op het verkeerde been zouden worden gezet. De NZa roept zorgaanbieders dan ook op om hun patiënten niet te betrekken bij discussies over de zorginkoop. Het is echter de vraag of dat terecht is.

Wat bepalen de NZa regelingen over informatieverstrekking?

In de Regeling transparantie zorgaanbieders (TH/NR-018) is bepaald dat het zorgaanbieders verboden is “de consument op enige wijze te misleiden, waardoor de consument mogelijk niet in staat is tot een weloverwogen keuze te komen of een keuze maakt die hij, als hij zou beschikken over de juiste informatie, mogelijk niet zou hebben gemaakt.” (artikel 6). Als zorgaanbieders hun patiënten objectief en transparant informeren over het feit dat zij met bepaalde zorgverzekeraars voor het komende jaar wél een contract hebben en met andere zorgverzekeraars (nog) niet, is van misleiding echter geen sprake. Sterker nog, zorgaanbieders moeten patiënten hierover informeren in het kader van de informatieplicht die eveneens in de Regeling transparantie zorgaanbieders is opgenomen. Zo zijn zorgaanbieders op grond van artikel 4 van de Regeling onder andere verplicht patiënten te informeren over tarieven en eventuele eigen betalingen die voor de consument van belang zijn.
Het kan voorkomen dat verzekerden, op basis van objectieve informatie van de zorgaanbieder, besluiten over te stappen naar een andere zorgverzekeraar die wél een contract heeft gesloten met de zorgaanbieder van hun keuze. Zo is het systeem ook bedoeld. Als zorgverzekeraars te kritisch inkopen of bepaalde door patiënten gewaardeerde zorgaanbieders niet contracteren, dan kunnen verzekerden eenmaal per jaar ‘stemmen met de voeten’ en een andere zorgverzekeraar kiezen.

Juist omdat het voor verzekerden belangrijk is om te weten of de zorgaanbieder van hun keuze wel of niet gecontracteerd is, is in de Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten (TH/NR-017) opgenomen dat ook zorgverzekeraars op hun website in een actueel overzicht moeten vermelden welke zorgaanbieders op dat moment per polis zijn gecontracteerd (artikel 4 sub 14).

Conclusie

Kort en goed geldt dat zorgaanbieders hun patiënten gerust kunnen laten weten met welke zorgverzekeraars zij komend jaar een contract hebben gesloten, zo lang patiënten niet onnodig bang worden gemaakt of anderszins worden misleid. Informeer, is het advies, maar doe dat altijd objectief.