1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Online verkoop en selectieve distributie van merkproducten

Online verkoop en selectieve distributie van merkproducten

In het artikel ‘Online verkoop en selectieve distributie van merkproducten’ in Twinkle Magazine leggen Eric Janssen en Joost Becker uit hoe vanuit het merken- en mededingingsrecht aangekeken wordt tegen de online verkoop van merkproducten door selectieve distributeurs.Het merkenrecht biedt producenten een zeer vergaande mogelijkheid eisen te stellen aan hun retailers voor online verkoop van merkproducten. Dit wordt geregeld in merklicentieovereenkomsten. De mogelijkheden zijn echter niet onbe...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 12 september 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
In het artikel ‘Online verkoop en selectieve distributie van merkproducten’ in Twinkle Magazine leggen Eric Janssen en Joost Becker uit hoe vanuit het merken- en mededingingsrecht aangekeken wordt tegen de online verkoop van merkproducten door selectieve distributeurs.

Het merkenrecht biedt producenten een zeer vergaande mogelijkheid eisen te stellen aan hun retailers voor online verkoop van merkproducten. Dit wordt geregeld in merklicentieovereenkomsten. De mogelijkheden zijn echter niet onbegrensd. Zo bepaalt het mededingingsrecht dat een algemeen verbod op internetverkoop niet is toegestaan. Merkhouders mogen wel eisen stellen aan erkende retailers voor wat betreft hun fysieke winkel en de wijze van online verkoop. In het artikel worden de mogelijkheden van het merkenrecht en het mededingingsrecht verkend.

Op 8 oktober 2014 organiseert Dirkzwager een seminar over internetverkoop en selectieve distributie van merkproducten, waarbij de do’s en don’ts worden besproken. Meer informatie over dit seminar vindt u hier. Aanmelden voor het seminar is nog mogelijk.

Eric Janssen, advocaat mededingingsrecht en distributierecht
Joost Becker, advocaat intellectueel eigendomsrecht en internetrecht