1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Reclames moeten juiste productsamenstelling melden

Reclames moeten juiste productsamenstelling melden

Voor consumentenproducten wordt veel geadverteerd. Niet alleen op prijs, maar ook op samenstelling. Indien reclame wordt gemaakt voor de samenstelling van het product moet deze voldoende precies zijn, zo leert een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC).
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 18 juni 2018
Laatst gewijzigd 18 juni 2018

De juridische eisen aan reclames

Reclame-uitingen kunnen misleidend worden geoordeeld ten aanzien van de aard van het product, zoals de samenstelling ervan. De wet stelt hierop een aantal verboden, zie art. 6:194 BW, art. 6:193a ev. BW en artikel 6:194a BW. De Nederlandse Reclame Code kent soortgelijke regelingen.

Producten en productsamenstellingen

Er wordt vaker geoordeeld over misleiding omtrent producten en productsamenstellingen, met name van consumentenproducten. 

Een zeer recent geval betreft de aanbieding van kleding, namelijk de ‘Old Skool’ schoenen (“Stijl: VD3HY28) op de website www.vans.nl. Onder “beschrijving en kenmerken” staat:

“Composition 56% Suede, 44% canvas

De materialen die worden gebruikt voor het vervaardigen van deze producten (inclusief de hechtmiddelen) bevatten geen dierlijke bijproducten en zijn daarom 100% veganistisch.”

Geklaagd wordt bij de RCC dat deze tekst over de productsamenstelling niet klopt: een suède schoen is niet veganistisch.

Het juridisch oordeel

In de uiting worden schoenen die voor 56% uit suède bestaan aangeprezen als “100% veganistisch”. 'Veganistisch betekent dat uitsluitend gebruik wordt gemaakt van niet-dierlijke materialen. Suède is een leersoort en dus afkomstig van een dier', aldus de RCC. Zij oordeelt verder:

"Door de mededeling dat de materialen die worden gebruikt voor het vervaardigen van de schoenen geen dierlijke bijproducten bevatten en daarom 100% veganistisch zijn, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over de aanschaf van de schoenen te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC."

Gelet hierop wordt beslist dat de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Zorgvuldigheid

Deze zaak toont wederom waarom adverteerders bij de aanprijzing van hun producten - ook op websites en webshops - zorgvuldig moeten zijn. De getoonde productsamenstellingen moeten juist zijn. Anders kunnen zij misleidend worden geoordeeld.
 
Joost Becker, advocaat reclamerecht