Hierbij ons eerste artikel van de "roadmap reorganisatie" waarbij wij u mee willen nemen langs de verschillende aspecten van een reorganisatie. In dit eerste deel behandelen wij het voorgenomen besluit tot reorganisatie en de rol van de Ondernemingsraad hierin.
Besluit tot reorganisatie
De juiste formulering van een reorganisatiebesluit is cruciaal. Waar moet u als ondernemer op letten?
Het reorganisatiebesluit is de grondslag voor de beëindiging van een (flink) aantal arbeidsovereenkomsten. Daarom moet het besluit aansluiten bij de UWV Uitvoeringsregels (Ontslag om bedrijfseconomische redenen) en de reorganisatienoodzaak goed zijn uitgewerkt; gaat het bijvoorbeeld om een slechte financiële situatie of om werkvermindering? Ook andere UWV-onderwerpen als peildatum, uitwisselbare functies, bedrijfsvestiging etc. komen bij de voorbereiding van het besluit aan orde. Daar gaat het nodige huiswerk in zitten maar die tijdsinvestering betaalt zich later zeker uit.
De Ondernemingsraad en de adviesaanvraag
Vervolgens schrijft artikel 25 WOR voor dat de Ondernemingsraad (vanzelfsprekend alleen wanneer die er is) om advies moet worden gevraagd voordat een definitief reorganisatiebesluit kan worden genomen. Tot dat er een advies is, spreekt men daarom altijd van een ‘voorgenomen’ besluit.
Voordat een concrete adviesaanvraag aan de orde is moet tijdens een reguliere overlegvergadering worden aangekondigd dat een reorganisatiebesluit in voorbereiding is en dat de Ondernemingsraad daarover advies zal worden gevraagd.
Voor zover mogelijk worden met de Ondernemingsraad afspraken gemaakt over het tijdspad en de organisatie van de inbreng van de Ondernemingsraad. De wet schrijft niet voor binnen welke termijn de Ondernemingsraad zijn advies moet uitbrengen. Termijnen variëren van enkele weken tot enkele maanden.
Het voorgenomen besluit wordt zodanig concreet geformuleerd dat de Ondernemingsraad daarop ook concreet kan adviseren. Tegelijkertijd moet er voor de Ondernemingsraad voldoende ruimte zijn om nog invloed op het uiteindelijke besluit te kunnen uitoefenen. Duidelijk moet zijn wat de redenen voor zijn voornemen zijn, wat de gevolgen daarvan voor de werknemers zijn, en hoe die gevolgen worden opgevangen (bijvoorbeeld door middel van een Sociaal Plan). Wanneer aan de orde, wordt bepaald hoe de vakverenigingen bij de reorganisatie worden betrokken.
Indien gewenst wordt aan de leden van de Ondernemingsraad strikte geheimhouding opgelegd. De ondernemer anticipeert er verder op dat de Ondernemingsraad mogelijk een deskundige zal willen inschakelen en dat over de kosten daarvan afspraken moeten worden gemaakt.
De WOR schrijft voor dat tenminste eenmaal een overlegvergadering moet hebben plaatsgevonden voordat de Ondernemingsraad advies uitbrengt
Na ontvangst van het advies wordt een (definitief) besluit genomen waarover de Ondernemingsraad schriftelijk wordt geïnformeerd. Wanneer het advies van de Ondernemingsraad niet wordt gevolgd wordt uitgelegd waarom is afgeweken. Als het definitieve besluit niet overeenstemt met het advies, mag het besluit niet worden uitgevoerd totdat een maand is verstreken nadat de Ondernemingsraad over het besluit is geïnformeerd. Binnen die maand kan de Ondernemingsraad tegen het besluit in beroep gaan bij de Ondernemingskamer.
Tot zover dit eerste artikel. Volgende week zult u meer te weten komen over de Wet Melding Collectief Ontslag.
Het M&A-team
Roadmap reorganisatie (1): Het voorgenomen besluit en de rol van de Ondernemingsraad
16 februari 2018, laatst geüpdatet 11 september 2024
Hierbij ons eerste artikel van de "roadmap reorganisatie" waarbij wij u mee willen nemen langs de verschillende aspecten van een reorganisatie. In dit eerste deel behandelen wij het voorgenomen besluit tot reorganisatie en de rol van de Ondernemingsraad hierin.Besluit tot reorganisatieDe juiste formulering van een reorganisatiebesluit is cruciaal. Waar moet u als ondernemer op letten?Het reorganisatiebesluit is de grondslag voor de beëindiging van een (flink) aantal arbeidsovereenkomsten. Daa...

Tom Vandeginste
Advocaat - Partner

Ontvang relevant nieuws op uw interessegebied
- Per kwartaal
- Zelf uw voorkeuren opgeven
- Makkelijk uitschrijven
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen
Gerelateerd

Artikel
Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen
25 februari 2025 -
Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...

Artikel
Detachering als alternatief voor zzp-inhuur: Wat moet u weten?
28 januari 2025 -
Er is al veel geschreven over het risico van schijnzelfstandigheid en manieren om dit te beperken. Ook wij publiceren en adviseren regelmatig over dit...

Artikel
Alternatieven voor de inhuur van ZZP’ers: Wat zijn de mogelijkheden?
9 januari 2025 -
Het is u vast niet ontgaan: Per 1 januari 2025 is het handhavingsmoratorium op de Wet DBA afgeschaft. De kranten en vakbladen staan er vol mee. Bij...

Artikel
Raad van State niet overtuigd van Wet VBAR: ‘fundamentele hervormingen ontbreken’
15 november 2024 -
De afdeling Advisering van de Raad van State (hierna: “de Raad”) heeft stevige kritiek geuit op het wetsvoorstel Wet Verduidelijking Beoordeling...

Artikel
Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!
5 november 2024 -
De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

Artikel
Klokkenluider of schender van bedrijfsgeheimen en privacyrechten? Wat werkgevers moeten weten en doen
5 november 2024 -
Goed omgaan met meldingen en acties van werknemers die (mogelijk) klokkenluider zijn, is complex. Dit illustreert een recente uitspraak van gerechtshof Den...
No posts found
Events
Aankomende online en live events
We delen diepgaande kennis en pragmatische inzichten over actuele onderwerpen in het vakgebied en de maatschappelijke thema's waar we dichtbij staan.
12
juni
2025
Webinar
Vastgoed
Actualiteiten Huurrecht voorjaar 2025
Huurrechtspecialisten Rutger Fabritius en Kristel Verkleij praten u in een compacte sessie van één uur bij over de actuele jurisprudentie en ontwikkelingen op het gebied van het huurrecht.
Online
14:00
-
15:00
24
juni
2025
Webinar
Zorg & Sociaal domein
Zorg & Recht: Taakherschikking in de zorg
Wilt u weten hoe u taakherschikking in de zorg op een verantwoorde, efficiënte en toekomstbestendige manier kunt inzetten? Dan nodigen wij u van harte uit voor het webinar ‘Taakherschikking in de zorg’ op dinsdag 24 juni 2025 van 14:00 tot 15:30 uur.
Online
14:00
-
15:30
Liever een inhouse training op maat?
Wij organiseren ook events op maat. Van kleine tot grote groepen, we zorgen voor een inspirerende sessie afgestemd op uw wensen. Informeer naar de mogelijkheden.
Contact opnemen