1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Twitter niet onder bereik relatiebeding

Twitter niet onder bereik relatiebeding

In het arbeidsrecht spelen social media zoals Facebook, Linked In en Twitter een steeds grotere rol. Zo ook in relatie tot het vaak fel bevochten concurrentie- en relatiebeding. Marieke Botter besteedde in een bijdrage op deze kennisportal eerder al aandacht een uitspraak waarin schending van het relatiebeding werd aangenomen wegens het accepteren van een relatie van de voormalig werkgever via Linked In. In de uitspraak van 21 februari 2012 wordt aandacht besteed aan het medium Twitter in rel...
Leestijd 
Auteur artikel Jokelien Brouwer-Harbach (uit dienst)
Gepubliceerd 03 april 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
In het arbeidsrecht spelen social media zoals Facebook, Linked In en Twitter een steeds grotere rol. Zo ook in relatie tot het vaak fel bevochten concurrentie- en relatiebeding. Marieke Botter besteedde in een bijdrage op deze kennisportal eerder al aandacht een uitspraak waarin schending van het relatiebeding werd aangenomen wegens het accepteren van een relatie van de voormalig werkgever via Linked In. In de uitspraak van 21 februari 2012 wordt aandacht besteed aan het medium Twitter in relatie tot een concurrentie- en relatiebeding. Interessant is dat het Gerechtshof Den Haag oog blijkt te hebben voor het verschil in karakter tussen Linked In en Twitter.

 In de procedure stelde de ex-werkgever geen vertrouwen te hebben in de integriteit van de werknemer als het gaat om het correct naleven van het relatie- en geheimhoudingsbeding. De werknemer had toegezegd geen zaken te doen met cliënten die hij kende vanuit zijn dienstverband met de ex-werkgever, ook niet als hij benaderd zou worden. De zaak speelde in de recruitmentbranche, gericht op finance.

Om het gebrek aan vertrouwen te onderbouwen, wees de ex-werkgever op een aantal tweets van de werknemer. Uit de berichten zou blijken dat de werknemer –vanuit zijn nieuwe dienstverband- al een tijdje op zoek was naar zzp-ers in finance. Het Hof neemt dit mee in zijn oordeel en overweegt dat de werknemer zich mogelijk op glad ijs begeeft als het gaat om zijn relatiebeding. Echter, er is geen sprake van het ‘onderhouden van zakelijke contacten’, zoals verboden door het relatiebeding. Ook niet indien hierbij de volgers op Twitter worden betrokken. Het volgen op Twitter is een eenzijdige actie vanuit de volger en niet specifiek geïnitieerd vanuit de twitteraar. Een uitnodiging daarvoor en een acceptatie daarvan zijn (anders dan bijvoorbeeld bij de persoonlijke accounts op Facebook of Linked In) niet nodig, aldus het Hof. Het gaat bij een tweet zoals hier aan de orde in feite om een moderne vorm van adverteren gericht op gegadigden voor werk die zich (onweersproken) doorgaans bij meerdere bedrijven zoals de ex-werkgever en nieuwe werkgever hebben ingeschreven en dus regelmatig in beide “kaartenbakken” zullen zitten.

Het is aardig om te zien dat het Hof zich rekenschap geeft van hoe sociale media als Linked In, Facebook en Twitter werken. Een aardig voorbeeld van moderne rechtspraak. Word ongetwijfeld vervolgd. Overigens is ook de moderne advocaat tegenwoordig actief op Twitter: @ArbeidsrechtAdv