1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Vorm luidspreker geen merk: geeft een wezenlijke waarde aan deze waar

Vorm luidspreker geen merk: geeft een wezenlijke waarde aan deze waar

In dit geval gaat het om de vorm van een luidspreker van Bang & Olufsen, 'gevormd door een kegel die lijkt op een potlood of een orgelpijp waarvan het puntige gedeelte is verbonden met een vierkante voet'. Deze vorm kan geen merk zijn, omdat het een wezenlijke waarde aan de waar geeft, aldus het Europese Gerecht.Dergelijke vormen zijn uitgesloten van registratie en bescherming. In dit geval geeft de vorm volgens het arrest van het Europese Gerecht 'de indruk dat het gewicht van dit geheel...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 06 oktober 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
In dit geval gaat het om de vorm van een luidspreker van Bang & Olufsen, 'gevormd door een kegel die lijkt op een potlood of een orgelpijp waarvan het puntige gedeelte is verbonden met een vierkante voet'. Deze vorm kan geen merk zijn, omdat het een wezenlijke waarde aan de waar geeft, aldus het Europese Gerecht.

Dergelijke vormen zijn uitgesloten van registratie en bescherming. In dit geval geeft de vorm volgens het arrest van het Europese Gerecht 'de indruk dat het gewicht van dit geheel enkel rust op de punt die nauwelijks is verbonden met de vierkante voet, zodat dit geheel een opmerkelijk en gemakkelijk te onthouden design vormt'.

Het Gerecht meent dat het design een voor de keuze van de consument zeer belangrijk criterium is. De vorm zelf getuigt van een zeer bijzonder design: '[V]erzoekster [Bang & Olufsen] geeft zelf toe (...) dat dit design een wezenlijk element van haar merkstrategie is en dat het de aantrekkelijkheid van de aan de orde zijnde waar, dat wil zeggen de waarde ervan, verhoogt.'

Uit internetsites blijkt volgens het Gerecht bovendien dat de esthetische kenmerken van deze vorm als eerste worden benadrukt en dat die vorm als 'een soort zuiver, rank en tijdloos beeldhouwwerk voor de reproductie van muziek wordt opgevat', waardoor deze een wezenlijk argument bij de verkoopbevordering wordt.

Het Gerecht geeft bovendien aan: 'Daar komt bovendien bij dat het feit dat de vorm wordt geacht een wezenlijke waarde aan de waar te geven, niet uitsluit dat andere kenmerken van de waar, zoals in casu de technische kwaliteiten, ook een belangrijke waarde aan de aan de orde zijnde waar kunnen geven.'

De luidspreker vorm geeft dus een een wezenlijke waarde aan deze waar en kan niet als merk worden geregistreerd, aldus het Gerecht.