Vrije artsenkeuze opnieuw op de politieke agenda: kabinet overweegt inperking

17 augustus 2022
Met het uitlekken van het concept Integraal Zorgakkoord (IZA) lijkt de vrije artsenkeuze opnieuw op de politieke agenda te komen. De Volkskrant meldt vanochtend dat het kabinet voornemens is de keuzevrijheid voor patiënten in te perken. Wanneer zij zich wenden tot een ongecontracteerde zorgaanbieder, zullen zij een substantieel deel van de kosten zelf moeten ophoesten.
Marieke van Dongen
Marieke van Dongen
Advocaat - Partner
In dit artikel

Het is niet voor het eerst dat de vrije artsenkeuze op de politieke agenda staat. Een aanpassing van het huidige artikel 13 Zvw hangt al ruim 10 jaar in meer of mindere mate boven de markt. Toenmalig minister van VWS Edith Schippers zag in 2014 haar wetsvoorstel om de vrije artsenkeuze in te perken stranden in de Eerste Kamer. Eind 2020 liet toenmalig minister van VWS Hugo de Jonge nog weten dat een aanpassing van art. 13 Zvw voorlopig van de baan was, zie ook het blog dat mijn collega Koen Mous daarover schreef.

Belang zorgverzekeraars bij aanpassing art. 13 Zvw

Zorgverzekeraars lijken de laatste jaren een almaar groter belang te hebben bij aanpassing van art. 13 Zvw. Diverse gerechtelijke uitspraken lieten zien dat zorgverzekeraars de afgelopen jaren niet in overeenstemming met artikel 13 Zvw hebben gehandeld door een generieke korting toe te passen op de gecontracteerde tarieven, zie bijvoorbeeld dit arrest van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Zeker bij duurdere vormen van zorg kan een dergelijke korting een hinderpaal opleveren, die de patiënt belemmert om zich tot een zorgaanbieder naar keuze te wenden.

Ongecontracteerde zorg terugdringen

Hoewel de exacte motieven nog onduidelijk zijn, lijkt ook nu het voorstel om de vrije artsenkeuze in te perken ingegeven door het argument dat het aandeel ongecontracteerde zorg in de ogen van het kabinet te groot is. Die argumentatie gaat voorbij aan het feit dat het in eerste instantie de zorgverzekeraars zijn die invloed hebben op het aandeel ongecontracteerde zorg. Juist zorgverzekeraars zouden gestimuleerd moeten worden méér contracten aan te bieden. Dat het aandeel ongecontracteerde zorg te wijten is aan zorgaanbieders, is nog altijd niet gebleken. Veel zorgaanbieders willen niets liever dan contracteren, maar stuiten op verzet bij zorgverzekeraars die schermen al 'voldoende zorg te hebben ingekocht' (terwijl de wachtlijstproblematiek onverminderd aanwezig is).

Kosten van ongecontracteerde zorg

Het verleden leert dat een inperking van de vrije artsenkeuze ook wordt ingegeven door het idee dat ongecontracteerde zorg veel duurder en ondoelmatiger is. Mijn collega Koen Mous zette in een eerder blog al uiteen dat op deze argumentatie behoorlijk wat valt af te dingen. In veel gevallen zijn deze hoge kosten (vooral) het directe gevolg van het contracteerbeleid van (nota bene) de zorgverzekeraars zelf. Door in contracten met zorgaanbieders strakke omzetplafonds en lage KPUC's (kosten per unieke cliënt) op te nemen, worden de duimschroeven in de gecontracteerde setting almaar verder aangedraaid. Dit leidt ertoe dat met name patiënten met een complexe zorgvraag zich steeds vaker noodgedwongen moeten wenden tot ongecontracteerde zorgaanbieders, waardoor de kosten daar stijgen.

Conclusie

Het is afwachten in hoeverre de nu uitgelekte plannen daadwerkelijk uitvoering gaan krijgen. In de eerste plaats is er nog sprake van conceptplannen die de komende tijd nog aangepast kunnen worden. Bovendien is het de vraag of er voldoende politiek draagvlak bestaat voor inperking van de vrije artsenkeuze. Het kabinet heeft bovendien in de Eerste Kamer geen meerderheid. Wel gaat de samenstelling van de Eerste Kamer in maart 2023 weer op de schop. Het beloven dus spannende tijden te worden op dit terrein!

Gerelateerd

Jeugdwet en Wmo 2015: belangrijke juridische uitspraken van juni 2025

Jeugdwet en Wmo 2015: belangrijkste jurisprudentie van juli en augustus 2025

Bekijk een overzicht van belangrijke juridische uitspraken binnen het sociaal domein die voor de Jeudgwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo)...
jurisprudentie participatiewet 2025

Jurisprudentie Participatiewet: belangrijkste uitspraken van juli en augustus 2025

Bekijk een overzicht van belangrijke juridische uitspraken binnen het sociaal domein die voor de participatiewet in de maanden juli en augustus 2025 zijn...
Zorgverzekeraar weigert vergoeding: hof oordeelt in voordeel van GGZ-aanbieder

Zorgverzekeraar weigert vergoeding: hof oordeelt in voordeel van GGZ-aanbieder

Op 1 juli 2025 oordeelde het Gerechtshof Den Haag in een zaak tussen GGZ-instelling Care to Change en zorgverzekeraar Zorg & Zekerheid. Care to Change heeft...

Bestuurdersaansprakelijkheid bij onrechtmatig gedeclareerde zorg

Uit recente uitspraken blijkt dat rechters bestuurders van zorginstellingen persoonlijk aansprakelijk kunnen stellen wanneer zij ernstig tekortschieten in hun...
Rechtbank geeft invulling aan toets bij vergoeding restitutie- of combinatiepolis

Rechtbank geeft invulling aan toets bij vergoeding restitutie- of combinatiepolis

Een recente uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland van 11 juni 2025 bevestigt opnieuw dat in principe volledige vergoeding van de zorgkosten moet...
Jurisprudentie Sociaal Domein mei 2025

Jurisprudentie Sociaal Domein mei 2025

Hier vindt u een overzicht van belangrijke juridische uitspraken op het gebied van het sociaal domein die in de maand mei 2025 zijn gepubliceerd. Voor iedere...
No posts found