1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz): stand van zaken

Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz): stand van zaken

De Wibz introduceert bepalingen om een integere bedrijfsvoering te borgen en voorwaarden te kunnen stellen aan het uitkeren van winst. Tevens krijgen de externe toezichthouders (NZa en IGJ) extra handvatten om zorg- en jeugdhulpaanbieders aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor een integere bedrijfsvoering. In het najaar 2022 is de Wibz ter internetconsultatie aangeboden. Op dit moment ligt de (aangepaste) Wibz ter advisering bij de Afdeling advisering van de Raad van State.
Leestijd 
Auteur artikel Marieke van Dongen
Gepubliceerd 05 mei 2024
Laatst gewijzigd 05 mei 2024

Doel

Het doel van de Wibz is het beter borgen van een integere bedrijfsvoering door zorg- en jeugdhulpaanbieders. Daartoe introduceert de Wibz bepalingen om een integere bedrijfsvoering te borgen en voorwaarden te kunnen stellen aan het uitkeren van winst door zorg- en jeugdhulpaanbieders. Ook krijgen de NZa en de IGJ extra handvatten om zorg- en jeugdhulpaanbieders aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor een integere bedrijfsvoering.

De Wibz staat niet op zichzelf en is een onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die de regering en de sector zelf al hebben getroffen om een integere bedrijfsvoering door zorg- en jeugdhulpaanbieders te borgen (o.a. de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en het Uitvoeringsbesluit Wtza, de Governancecode Zorg 2022 en de Wmcz 2018.)

Onderdelen

De Wibz bevat de volgende onderdelen:

1) Norm voor integere bedrijfsvoering, waaronder in ieder geval valt:

  • het voorkomen van benadeling van de zorg- of jeugdhulpaanbieder bij het bestaan van tegenstrijdige belangen bij een lid van de dagelijkse of algemene leiding of de interne toezichthouder;
  • het voorkomen van onverantwoorde risico’s bij het aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen;
  • het waarborgen van normale marktvoorwaarden bij van betekenis zijnde transacties waarbij bijvoorbeeld een bestuurder een direct of indirect belang heeft;
  • het nagaan of een adviseur bij van betekenis zijnde transacties een direct of indirect belang heeft.

2) Meer coherente en toekomstbestendige bepalingen rond winstuitkeringen:

  • het verbod op winstuitkering in de zorg blijft bestaan en blijft gelden voor hoofdaannemers van intramurale Zvw- en Wlz-zorg;
  • er komt een wettelijke grondslag voor het bij algemene maatregel van bestuur stellen van basisvoorwaarden voor het doen van winstuitkeringen door zorg- en jeugdhulpaanbieders. Deze basisvoorwaarden zullen samenhangen met de kwaliteit van de verleende zorg en jeugdhulp, de rechtmatigheid van declaraties, de continuïteit van de zorg- en jeugdhulpaanbieder en het voeren van een zorgvuldige en integere bedrijfsvoering;
  • er komt een wettelijke grondslag voor het bij algemene maatregel van bestuur kunnen stellen van aanvullende voorwaarden aan winstuitkering door zorg- en jeugdhulpaanbieders indien uit specifieke signalen uit de praktijk blijkt dat dat nodig is om risico’s voor de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg of jeugdhulp te beperken.

3) Het verbinden van extra weigerings- en intrekkingsgronden aan een Wtza-vergunning, waardoor de toets aan de voorkant wordt verstevigd en er meer mogelijkheden zijn om de vergunning te weigeren of in te trekken.

4) Modernisering van het toezicht op vastgoedtransacties in de zorg.

Stand van zaken

Van 31 oktober 2022 tot 1 december 2022 liep de internetconsultatie. Naar aanleiding van de internetconsultatie, de diverse uitvoeringstoetsen en de adviezen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) is het wetsvoorstel op het onderdeel tegenstrijdig belang en het onderdeel winstuitkeringen gewijzigd.

De aangepaste Wibz is op 12 maart 2024 ter advisering aangeboden aan de Afdeling advisering van de Raad van State.

Eerder gaf de Minister van VWS aan ernaar te streven om de Wibz op 1 januari 2025 in werking te laten treden. De vraag is of dit haalbaar is, aangezien de Wibz nog in de Tweede Kamer en Eerste Kamer moet worden behandeld.

Wij zullen u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen aangaande de Wibz.

Contact

Wilt u meer weten over de Wibz? Neemt u dan gerust contact met mij op.