Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief
Expertise
Selecteer de gewenste filteritems
U heeft geselecteerd:
Combineren met:
Combinatie niet mogelijk met:
Sector
Selecteer de gewenste filteritems
Thema
Selecteer de gewenste filteritems
U heeft geselecteerd:
Combineren met:
Combinatie niet mogelijk met:
Auteur
Selecteer de gewenste filteritems
Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Filterprofielen bewaren
Log in of meld u aan
Log in of meld u aan om filterprofielen te kunnen opslaan.
In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis. Een in de praktijk vaak ondergeschoven kindje, terwijl de gevolgen voor met name het ziekenhuis enorm kunnen zijn.
In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de relevantie van) de dossierplicht, het beroepsgeheim en de (on)mogelijkheden van gegevensuitwisseling tussen het ziekenhuis en de shop-in-shop.
In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit tweede blog bespreken we wie de behandelingsovereenkomst sluit met de patiënt (de shop-in-shop of het ziekenhuis) én waarom dit zo van belang is om vast te stellen.
In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit eerste blog bespreken we wat het shop-in-shop-ziekenhuis is en waarom het zo waardevol kan zijn.
Bij overnames -in de praktijk veelal aandelentransacties- speelt medezeggenschap van de ondernemingsraad (OR) een belangrijke rol. Voor ondernemingen of organisaties met 50 of meer medewerkers is de instelling van een OR verplicht. Waarover heeft de OR iets te zeggen? In deel II van deze reeks gaan wij in op het adviesrecht van de OR wanneer sprake is van een voorgenomen besluit tot overdracht van de zeggenschap over een onderneming (of een deel daarvan).
“Kwart grootste familiebedrijven nog niet in anti-witwasregister”, kopte NOS vanmorgen. Om vervolgens in de tekst aan te geven dat een deel van de (familie)bedrijven zich “verschuilen” achter een pseudo-UBO. De vraag is: kan dat?
Voor veel ondernemers heeft de coronacrisis ingrijpende negatieve gevolgen. Er zijn zorgen over teruglopende omzetten, de liquiditeitspositie, de winstgevendheid, de continuïteit van de onderneming, het personeel en de inrichting van de toekomstige bedrijfsvoering. Dit neemt niet weg dat er voor een (familie)onderneming met toekomstperspectief in deze tijd ook kansen liggen. De komende tijd schrijven wij enkele artikelen over kansen die de coronatijd biedt. In dit artikel behandelen we de overdracht van aandelen in de onderneming aan kinderen (bedrijfsopvolging).
Eind mei 2020 is belangrijke rechtspraak verschenen van ons hoogste rechtscollege de Hoge Raad over de toepassing van de fiscale bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) bij schenking van aandelen in een onderneming. Op het moment van de schenking dient de schenker via zijn aandelenbelang vijf of meer jaren in het bezit te zijn van de onderneming. De Hoge Raad heeft meer duidelijkheid gegeven over de uitleg van deze zogenoemde bezitseis ingeval in de tussenliggende periode aandelen in een dochtermaatschappij of activa-passiva zijn verworven. Dit artikel behandelt in het kort de bedrijfsopvolgingsregeling en deze ontwikkeling in de rechtspraak.
In Nederland bestaan stichtingen van verschillende omvang en met een verscheidenheid aan activiteiten. Deze activiteiten kunnen zich bevinden in de risicovolle sfeer van een of meer onderneming(en), maar ook in de meer risicomijdende sfeer van vermogensbeheer en belegging, zoals liquiditeiten, effectenportefeuilles en verhuurd vastgoed. In ons artikel van 31 december 2019 is ingegaan op de beperkte belastingplicht van stichtingen. Dit artikel richt zich op fiscale aspecten van een herpositionering van activiteiten of vermogensbestanddelen van een stichting binnen de organisatiestructuur.
In ons artikel van 18 februari 2019 is de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van stichtingen behandeld. Hierin kwam ook aan de orde dat stichtingen niet voor alle activiteiten belastingplichtig hoeven te zijn. In dit artikel wordt de beperkte belastingplicht van stichtingen verder uitgewerkt. Ingegaan wordt op de vraag welke activiteiten met de daaraan gerelateerde vermogensbestanddelen onder de belastingplicht vallen. Tot slot worden suggesties gedaan voor een optimalisering van de fiscale positie. Specifieke subjectieve vrijstellingen, zoals voor overheidslichamen en zorgorganisaties worden niet behandeld.
Binnen twee jaar zou het in Nederland mogelijk moeten zijn om volledig digitaal een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid op te richten. Dat werd bepaald in de nieuwe EU-richtlijn Gebruik van digitale instrumenten en processen in het kader van het vennootschapsrecht (Rl. (EU) 2019/1151) die op 31 juli 2019 in werking trad. De richtlijn beoogt onder meer de oprichting van kapitaalvennootschappen te vereenvoudigen, zodat Europese ondernemers concurrerend kunnen blijven in een tijd van mondialisering en digitalisering. Iedere EU-lidstaat dient de wetgeving en digitale infrastructuur op orde te brengen om de online oprichting van kapitaalvennootschappen te faciliteren. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft onlangs bekend gemaakt van de uitstelmogelijkheid gebruik te maken die de EU-richtlijn biedt. Wanneer precies een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid digitaal kan worden opgericht, is vooralsnog onbekend. We houden u op de hoogte.
Per 31 augustus 2019 is de consultatie voor een nieuw wetsvoorstel geëindigd: de ‘Wet overgang van onderneming in faillissement’. In twee artikelen zullen wij ingaan op de grootste wijzigingen. In dit artikel staan de beoogde rechten van de werknemer bij overgang van onderneming centraal. In het andere, binnenkort te verschijnen, artikel worden de rechten van de ondernemingsraad en de privacyrechten van de werknemer toegelicht.
Deze website plaatst functionele en analytische cookies, waarmee we onze site gebruiksvriendelijker maken. U blijft anoniem. Cookies van derden plaatsen we niet zonder uw toestemming. Klik op 'voorkeuren instellen' om uw voorkeuren aan te geven.