Groene claim in reisbranche onder de loep; is 'duurzame keuze' toegestaan?
Mag er geadverteerd worden met duurzaamheid in de reisbranche, en reclame gemaakt worden met de term "Duurzame keuze"?
Mag er geadverteerd worden met duurzaamheid in de reisbranche, en reclame gemaakt worden met de term "Duurzame keuze"?
Games kunnen zijn beschermd door auteurs- en merkrechten. Het gaat dan om de onderliggende software en de naamgeving, waarop intellectueel eigendom rust.
In haar uitspraak van 21 maart 2024 nuanceert de rechtbank Oost-Brabant het voor planschade/nadeelcompensatie geldende vereiste van een rechtstreeks oorzakelijk verband tussen het rechtmatig overheidsoptreden en de gestelde schade. Volgens de rechtbank lenen de bijzondere omstandigheden van dit specifieke geval zich niet voor de in de rechtspraak ontwikkelde ‘alles of niets-benadering’ voor de toerekening van schade aan rechtmatig overheidshandelen.
KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!
Een verpakking kan als merk beschermd worden, dus als verpakkingsmerk. Wat is een verpakkingsmerk? En hoe werkt dat in de praktijk?
Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?
Onder welke omstandigheden kan de merkhouder doorverkoop van zijn merkartikelen op internet verbieden? En wanneer staat het vrij deze aan te bieden?
Welke juridische eisen zijn er voor prijsreclame? En wat als er een verkeerde prijs wordt vermeld in reclame?
Intellectual property rights (IP) play an important and pivotal role in fostering collaborations between parties engaged in research, development and exploitation of products/services. However, drafting effective IP agreements that comprehensively cover the IP involved comes with its challenges. In this article we will provide some valuable insights that can elevate IP contracts, providing a robust foundation for seamless business collaborations.
Prada probeert een patroon voor onder meer kleding en textiel te beschermen als merk. In dit geval lukt dat niet. Fashion beschermen...?
Op grond van wetgeving en jurisprudentie is bescherming van ideeën niet zonder meer mogelijk. Wanneer kan dat wel met succes ingeroepen worden?
Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code heeft recent een uitspraak gepubliceerd over duurzaamheidsclaims in reclame-uitingen, specifiek over ambities. Het maken van reclame voor duurzaamheidsambities mag, mits dit realistisch is en niet vrijblijvend en ook de consument dit zal onderkennen.