Afdeling bevestigt dat vergelijkbaar maar intensiever gebruik ook “afwijkend gebruik” is

1 februari 2011
De raad van de gemeente Zuidplas (voorheen: de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle) heeft gronden aangewezen waarop de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing is. In (hoger) beroep stond ter beoordeling of het huidige gebruik van de gronden wel afwijkt van het beoogde gebruik daarvan. De voorzieningenrechter heeft onder verwijzing naar de Memorie van Antwoord bij de Wvg overwogen dat de raad afdoende heeft gemotiveerd dat het toekomstige gebruik intensiever is dan het huidige gebruik van de...
Hanna Zeilmaker
Hanna Zeilmaker
Advocaat - Partner
In dit artikel
De raad van de gemeente Zuidplas (voorheen: de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle) heeft gronden aangewezen waarop de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing is. In (hoger) beroep stond ter beoordeling of het huidige gebruik van de gronden wel afwijkt van het beoogde gebruik daarvan. De voorzieningenrechter heeft onder verwijzing naar de Memorie van Antwoord bij de Wvg overwogen dat de raad afdoende heeft gemotiveerd dat het toekomstige gebruik intensiever is dan het huidige gebruik van de percelen. Appellant is van mening dat de voorzieningenrechter zijn uitspraak ten onrechte heeft gebaseerd op één zinsnede uit de Memorie van Antwoord bij de Wvg, namelijk “ook wanneer die bestemming voorziet in een vergelijkbaar maar beter of intensiever gebruik dan het bestaande, zal geredelijk van een afwijkend gebruik kunnen worden gesproken”. Hij acht het onjuist dat deze zinsnede in de memorie van antwoord als rechtsregel wordt ingeroepen. Als de minister het destijds zo belangrijk vond, had hij het criterium in een wettelijke bepaling moeten vastleggen. Daar komt bij volgens hem bij dat de jurisprudentie omtrent dit criterium vóór de wetswijziging van 1 juli 2008 is gevormd. Bovendien zou de voorzieningenrechter het criterium ook onjuist hebben toegepast, omdat het huidige gebruik van de gronden volgens appellant exact binnen het beoogde gebruik valt en de gronden dus niet beter en intensiever kunnen worden gebruikt dan nu het geval is.

De Afdeling overweegt, onder verwijzing naar de uitspraak van 18 april 2007 in zaaknr. 200607717/1), dat bij de parlementaire behandeling van de Wvg tot uitdrukking is gebracht dat de voorkeursregeling niet zo beperkt behoeft te worden opgevat, dat deze alleen zou kunnen worden toegepast wanneer sprake is van een bestemming voor wezenlijk andere gebruiksvormen. Ook wanneer de nieuwe bestemming voorziet in een vergelijkbaar maar intensiever gebruik dan het bestaande, zal van een afwijkend gebruik kunnen worden gesproken.

In dit geval is de beoogde planologische functie van de gronden niet wezenlijk anders dan de huidige functie. De Afdeling is echter met de voorzieningenrechter van oordeel dat het aan de gronden toegekende gebruik intensiever is dan het huidige gebruik, omdat het mogelijk wordt meer woningen op de percelen te situeren dan voorheen en er anders dan voorheen onder meer toegangs- en ontsluitingswegen en inritten kunnen worden gerealiseerd. Dat de percelen op dit moment voor meer doeleinden worden gebruikt die ook binnen het beoogde gebruik van het bestemmingsplan mogelijk zijn, maakt niet dat het beoogde gebruik niet als intensiever kan worden aangemerkt.
AbRvS 19 januari 2011, LJN: BP1306

Gerelateerd

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Openbaarmaking milieugegevens volgens de Wet open overheid

Overheidsinformatie is in principe openbaar, maar wat betekent dit voor milieu- en emissiegegevens? Nu duurzaamheid en milieubescherming steeds hoger op de...

PFAS-verbod in drinkwaterbeschermingsgebieden: juridische mogelijkheden en verantwoordelijkheden

Drinkwaterbedrijven waarschuwen voor de toenemende verontreiniging van PFAS in drinkwaterbeschermingsgebieden. Een veelgehoorde oproep is het instellen van een...

Actualiteiten Staatssteun 2025

In het voorjaar van 2025 kwamen in het webinar Actualiteiten Staatsteun opnieuw scherpe juridische thema’s aan bod. Van vastgoedtransacties tot subsidiegrenzen...
Landschapsfoto van een Natura 2000-gebied

Wanneer is een project een beheermaatregel onder de Omgevingswet? Criteria van de Afdeling bestuursrechtspraak voor Natura 2000-activiteiten

Indien een project of activiteit een beheermaatregel is, is geen omgevingsvergunning voor een Natura 2000-activiteit nodig. Maar wanneer is nu sprake van een...
Zorgplicht Wet Bodembescherming bij PFAS: biedt de handreiking overheden voldoende houvast?

Handreiking zorgplicht Wet Bodembescherming bij PFAS: voldoende houvast voor overheden?

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 13 maart 2025 de ‘Handreiking zorgplicht onder artikel 13 van de Wet Bodembescherming bij...

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...
No posts found