1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Autoreclames onder de loep: misleidend of niet?

Autoreclames onder de loep: misleidend of niet?

Recentelijk heeft de Reclame Code Commissie (RCC) zich over maar liefst 7 klachten betreffende autoreclames moeten uitlaten. Het merendeel van de reclames werd misleidend, want in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) geacht. Er volgde voor Kia, Peugeot, Jeep, BMW en Opel reclames aanbevelingen om niet meer op dergelijke wijze te adverteren. Renault en Fiat reclames ontsprongen de dans. Hieronder volgt een overzicht van de uitspraken.Kia“U kent ze wel. Vage voorwaarden in een contract...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 08 september 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Recentelijk heeft de Reclame Code Commissie (RCC) zich over maar liefst 7 klachten betreffende autoreclames moeten uitlaten. Het merendeel van de reclames werd misleidend, want in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) geacht. Er volgde voor Kia, Peugeot, Jeep, BMW en Opel reclames aanbevelingen om niet meer op dergelijke wijze te adverteren. Renault en Fiat reclames ontsprongen de dans. Hieronder volgt een overzicht van de uitspraken.

Kia

“U kent ze wel. Vage voorwaarden in een contract die vaak tot nare verrassingen achteraf leiden. Kia houdt niet van vaag. Daarom een helder aanbod. Voor € 5.995,- rijdt u nu een nieuwe Kia Venga, compleet uitgerust en volledig rijklaar. En begin 2013 betaalt u gewoon de rest in één keer, of in gelijke termijnen. Helder toch?” Eenzelfde reclame werd voor de Kia Cee’d gebruikt, voor een bedrag van € 6.995,-.

De klacht tegen deze reclame houdt in dat niet duidelijk is welk bedrag men in totaal voor de auto moet betalen omdat het restantbedrag niet wordt toegelicht. Aldus acht de RCC onduidelijk hoeveel men in totaal dient te betalen. Er is sprake van onduidelijke prijsinformatie. Ook wordt de verplichting tot het verstrekken van essentiële prijsinformatie geschonden.

Peugeot

In de Auto Palace Zomerkrant 2011 worden 3 actiemodellen Peugeot 207 aangeboden. “Normaal leverbaar vanaf € 13.110,- Nu vanaf € 10.840,-”.

Hiermee wordt de indruk gewekt dat de verkoopprijs tijdelijk met € 2.270,- is verlaagd. Echter, het blijkt dat het om en inruilactie gaat. Dit blijkt ten onrechte niet uit de reclame-uiting. De reclame wordt als onduidelijk en verwarrend, misleidend en oneerlijk gekwalificeerd.

Jeep

Het betreft de reclame-uiting waarin onder de aanhef “Je kunt nooit te veel vermogen hebben” de Jeep Grand Cherokee Diesel wordt aangeprezen. In de toelichting staat: “Met een krachtige 241 pk en 550 Nm V6-dieselmotor.”

In de uiting wordt het motorvermogen als verkoopbevorderend element gebruikt en in pk’s uitgedrukt. De Code voor Personenauto’s (CVP) bepaalt echter dat wanneer motorvermogen wordt vermeld, dit in ieder geval in kilowatts (kW) dient te gebeuren. In de uiting staan geen kilowatts, zodat de uiting in strijd is met de CVP.

BMW

In de Telegraaf staat een advertentie voor de ‘BMW 320d Efficiant Dynamics Edition Touring’. Onder de afbeelding van de auto staat: ‘Welkom in de ideale wereld, 163 pk en maar 20% bijtelling (...) de krachtigste stationwagon in de 20% bijtellingscategorie”.

Op grond van de CVP is het verboden om snelheid, acceleratie en motorvermogen als verkoopbevorderend argument te gebruiken en dient, indien het motorvermogen wordt gemeld, dit in elk geval in kilowatts te gebeuren. De RCC acht de uiting waarin in de heading het aantal pk’s wordt benadrukt als positieve eigenschap en als “de krachtigste stationwagon” in strijd met de CVP. De heading wordt echter niet in strijd geacht met de Milieu Reclame Code.

Opel

De Opel Insignia wordt aangeprezen met de tekst: “de 160 pk dieselmotor met 20% bijtelling”.

Het feit dat Opel aangeeft dat per abuis alleen een vermelding van pk’s heeft plaatsgevonden en dat de commercial wordt aangepast baat haar niet. Ook in dit geval worden in strijd met de CVP niet de kilowatts vermeld. Ook hier volgt de aanbeveling om niet langer om dergelijke wijze reclame te maken.

Renault

De klacht betreffende de reclame op Renault.nl over de aanbieding van financieringen wordt niet in strijd met de NRC geacht. In de uiting wordt uitdrukkelijk verwezen naar de voor de actie geldende actievoorwaarden, en binnen de tekst kan men voor het prospectus doorklikken naar de website waar de acceptatievoorwaarden voor een financiering zijn vermeld. In de uiting is voldoende duidelijk dat men moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om gebruik te maken van het aanbod en om van de voorwaarden kennis te nemen.

Fiat

Tenslotte, de reclame voor de Fiat 500 TwinAir, die onder meer wordt aangeprezen met teksten als auto voor “echte mannen”, “Alleen een echte man kan ‘m aan” en “Alleen een echte man kan ‘m nu winnen”, wordt niet disciminatoir geacht. Het gaat hier volgens de RCC om een duidelijk overdreven en humoristische aanprijzing. Ook vrouwen kunnen deelnemen aan de actie en de auto winnen. Van discriminatie is geen sprake.