Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

5 november 2024, laatst geüpdatet 6 november 2024

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de criteria voor het beoordelen van (arbeids)relaties tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Dit kader vormt vanaf 1 januari 2025 de basis voor handhaving op (schijn)zelfstandigheid.

In dit artikel

Wat staat erin?

De Belastingdienst licht de Deliveroo-criteria toe, met gezichtspunten die helpen bij de beoordeling van arbeidsrelaties. De belangrijkste aspecten:

  • Aard en duur werkzaamheden
    • Inspanningsverplichting wijst op arbeidsrelatie
    • Resultaatsverplichting wijst op opdrachtrelatie
    • Eenvoudige werkzaamheden of langere duur wijst op arbeidsrelatie
  • Werkwijze en werktijden
    • Vrije keuze in werkwijze, tijden en locatie wijst op opdrachtrelatie
    • Bij noodzakelijke aanwezigheid op werkplek locatie minder relevant 
  • Inbedding in de organisatie
    • Voor de bedrijfsvoering essentiële werkzaamheden wijzen op arbeidsrelatie
    • Vergelijkbare verhouding als met personeel (voorzieningen, teamoverleggen, beoordelingen) wijst op arbeidsrelatie
  • Vervanging
    • Verplichting werkzaamheden persoonlijk uit te voeren wijst op arbeidsrelatie 
  • Onderhandelingsruimte en beloning
    • Weinig onderhandelingsruimte of door opdrachtgever bepaald tarief wijst op arbeidsrelatie
    • Automatische beloning wijst op arbeidsrelatie
    • Hogere beloning dan personeel wijst op opdrachtrelatie 
  • Commercieel risico
    • Zelf risico dragen bij schade, ziekte of ongeval wijst op opdrachtrelatie
    • Verantwoordelijkheid voor kwaliteit (en herstel in eigen tijd bij tekortkoming) wijst op opdrachtrelatie 
  • Ondernemerschap
    • Actief ondernemersgedrag (naamsbekendheid creëren, acquisitie en profilering) wijst op opdrachtrelatie
    • Meerdere opdrachtgevers wijst op opdrachtrelatie
    • Concurrentiebeding of ander beperkend beding wijst op arbeidsrelatie

Hoewel het kader een nuttig overzicht biedt, geeft de Belastingdienst hiermee weinig nieuwe inzichten. Hoe wordt gehandhaafd laat de Belastingdienst niet weten en een aantal belangrijke vragen blijft onbeantwoord, zoals:

  • Hoe zal de Belastingdienst omgaan met de vele zelfstandigen die via een persoonlijk BV werken, maar wel sterk zijn ingebed in de organisatie?
  • Zit er verschil tussen de behandeling van opdrachten gebaseerd op opleidingsniveau?
  • Hoe kijkt de Belastingdienst naar de uiteenlopende jurisprudentie (verschenen na Deliveroo)?

Wat moeten we doen vóór 1 januari?

Ons team zit bovenop dit dossier. José Niers en ik hebben de afgelopen maanden al veel organisaties geholpen met het grip krijgen op de situatie en de voorbereidende werkzaamheden in de aanloop naar de opheffing van het handhavingsmoratorium. Spoiler: beëindiging van alle opdrachtrelaties is absoluut niet nodig. Er is meer mogelijk dan je misschien zou denken!

Via een Quick Scan brengen wij overzichtelijk de risico’s in kaart, adviseren we over uw huidige zzp-relaties en denken we met je mee over een toekomstbestendig personeelsbestand. 

Gerelateerd

Update: aanwijzing voor massaal bezwaar tegen belastingrente voor vennootschapsbelasting

De Staatssecretaris heeft met het Besluit van 7 februari 2025 (“het Besluit”) aanwijzingen gegeven voor massaal bezwaar tegen de belastingrente...
DBA-dossier

Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen

Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...

De fiscale commissie: grip op fiscaliteit binnen uw organisatie

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden. In een reeks...

Kosten voor gemene rekening: btw-vrij delen van gezamenlijke kosten

Organisaties werken in de praktijk vaak samen met als doel hun efficiëntie te vergroten en middelen en personeel zo optimaal mogelijk in te zetten. Onderdeel...

De fiscale jaaragenda: uw hulpmiddel om tijdig de juiste aandacht aan fiscaliteit te besteden

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn, en derhalve grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden.

Tax Liability Insurance: Navigeren door fiscale onzekerheid

De tijd van "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" lijkt ver achter ons. Fiscale regelgeving wordt steeds complexer en daarmee groeit de behoefte...
No posts found