Alternatief voor de inzet van zzp’ers in de zorg: hoe zit het met btw?

19 juni 2025

De inzet van zelfstandig zorgpersoneel staat onder druk. Zorginstellingen zoeken naar duurzame en juridisch-fiscale alternatieven. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de btw-behandeling van verschillende samenwerkingsvormen. Dit artikel zet de btw-aspecten van drie alternatieven uiteen: het samenwerkingsmodel, de overeenkomst van opdracht en de inleen van personeel. 

Petra de Waal
Petra de Waal
Fiscalist - Associate Partner
Jochem van den Berg
Jochem van den Berg
Fiscalist - Associate Partner
In dit artikel

Vrijstelling van btw bij inzet van zzp’ers niet alleen maar voordelen

Zorgprestaties zijn in principe vrijgesteld van btw. Dat lijkt voordelig, maar deze vrijstelling betekent ook dat de zorginstelling geen btw mag aftrekken op kosten die hiermee samenhangen. Daarom is het cruciaal om bij samenwerkingen of dienstverlening uit te gaan van de juiste de btw-kwalificatie: is de prestatie vrijgesteld of belast? Dit heeft directe financiële gevolgen.

Alternatieven voor zzp en btw-vrijstelling uitgelegd

Hierna gaan wij in op de btw-aspecten die opkomen bij een drietal alternatieven.

1. Het samenwerkingsmodel

In dit model werken twee de organisatie s samen in een aparte entiteit (de ‘samenwerking’). De btw-beoordeling vindt plaats op twee niveaus:

Samenwerking → Zorginstelling 
Hier is in de ideale situatie sprake van onderaanneming van zorg. In deze relatie is sprake van btw-vrijgestelde zorg wanneer de zorg een wezenlijk, inherent en onafscheidbaar onderdeel uitmaakt van de geleverde zorg.

De organisatie → Samenwerking 
De organisatie levert diensten aan de samenwerking en ontvangt daarvoor een deel van het resultaat. Deze diensten zijn btw-belast. Omdat de samenwerking btw-vrijgestelde zorg levert, is deze btw niet aftrekbaar. Dat maakt dit model duurder aan de kant van de samenwerking, maar de organisatie kan zelf de btw gedeeltelijk aftrekken op de kosten.

2. Overeenkomst van Opdracht

Bij een overeenkomst van opdracht voert de opdrachtnemer zelfstandig een opdracht uit voor een zorginstelling (de opdrachtgever), met inzet van eigen medewerkers. Belangrijke voorwaarden om als btw-vrijgestelde onderaanneming te kwalificeren zijn:

  • De werkzaamheden worden zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid uitgevoerd.
  • De aard van de werkzaamheden is duidelijk omschreven.
  • Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst of gezagsverhouding met de opdrachtgever.

Indien aan deze voorwaarden is voldaan én de werkzaamheden kunnen worden aangemerkt als gezondheidskundige verzorging door gekwalificeerd personeel, dan geldt mogelijk een btw-vrijstelling. Deze variant is fiscaal aantrekkelijk, mits zorgvuldig ingericht.

3.  Inleen van personeel

Als de organisatie medewerkers uitleent aan zorginstellingen zonder leiding of toezicht over het werk, is dit in principe btw-belast. Alleen bij toepassing van een besluit van de Staatssecretaris van Financiën kan de btw-heffing worden voorkomen. Hiervoor gelden in ieder geval de voorwaarden dat:

  • Beide instellingen btw-vrijgestelde zorgprestaties verrichten.  
  • Alleen de werkelijke loonkosten mogen worden doorbelast.
  • Slechts 5% opslag voor administratie is toegestaan.

Hoewel dit model op papier eenvoudig lijkt, is het in de praktijk lastig werkbaar door de strikte voorwaarden.

Btw-voordeel bij de inzet van zzp’ers in zorg is juridisch maatwerk

Het samenwerkingsmodel en het sluiten van een overeenkomst van opdracht bieden btw-technisch betere perspectieven dan reguliere uitleen van personeel, mits goed ingericht. Vooral het sluiten van een overeenkomst van opdracht kan aantrekkelijk zijn door de btw-vrijstelling, maar vereist strakke juridische en operationele kaders. Zorginstellingen doen er goed aan om bij de inrichting van deze alternatieven altijd vooraf fiscaal advies in te winnen. 

Gerelateerd

Certificering van aandelen: zo maakt u als DGA uw onderneming toekomstbestendig

Wat houdt certificering van aandelen in voor DGA’s en hun onderneming? Bij certificering van aandelen draagt de DGA zijn aandelen over aan een stichting...

Tijdig starten met bedrijfsopvolging: het belang van een gestructureerd tijdspad voor de BOR

Veel DGA’s schuiven bedrijfsopvolging voor zich uit. Begrijpelijk, want de dagelijkse bedrijfsvoering vraagt al genoeg aandacht. Het gevaar is echter dat de...

Beleggen in privé (box 3) of via uw BV (box 2) welke route past bij u?

Als DGA (directeur-grootaandeelhouder) heeft u naast uw onderneming vaak ook privévermogen opgebouwd. Dit kan bijvoorbeeld door de (gedeeltelijke) verkoop van...

Hoe werkt de tegenbewijsregeling in box 3?

Indien het werkelijk rendement op uw vermogen in box 3 lager is dan het forfaitaire rendement dat door de Belastingdienst in aanmerking is genomen, kunt u...

Fiscale regelingen bij bedrijfsopvolging: BOR en DSR

Een bedrijfsopvolging brengt vaak niet alleen emotionele, maar ook fiscale uitdagingen met zich mee. Het is namelijk van groot belang dat bij de overgang van...

Belastingplan 2026: de belangrijkste maatregelen van Prinsjesdag 2025

Op Prinsjesdag, 16 september 2025, heeft het kabinet de fiscale plannen voor het komende jaar onthuld in het Belastingplan 2026. Wat betekenen deze nieuwe...
No posts found