Alternatief voor de inzet van zzp’ers in de zorg: hoe zit met met btw?

19 juni 2025, laatst geüpdatet 19 juni 2025

De inzet van zelfstandig zorgpersoneel staat onder druk. Zorginstellingen zoeken naar duurzame en juridisch-fiscale alternatieven. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de btw-behandeling van verschillende samenwerkingsvormen. Dit artikel zet de btw-aspecten van drie alternatieven uiteen: het samenwerkingsmodel, de overeenkomst van opdracht en de inleen van personeel. 

Petra de Waal
Petra de Waal
Fiscalist - Associate Partner
Jochem van den Berg
Jochem van den Berg
Fiscalist - Associate Partner
In dit artikel

Vrijstelling van btw bij inzet van zzp’ers niet alleen maar voordelen

Zorgprestaties zijn in principe vrijgesteld van btw. Dat lijkt voordelig, maar deze vrijstelling betekent ook dat de zorginstelling geen btw mag aftrekken op kosten die hiermee samenhangen. Daarom is het cruciaal om bij samenwerkingen of dienstverlening uit te gaan van de juiste de btw-kwalificatie: is de prestatie vrijgesteld of belast? Dit heeft directe financiële gevolgen.

Alternatieven voor zzp en btw-vrijstelling uitgelegd

Hierna gaan wij in op de btw-aspecten die opkomen bij een drietal alternatieven.

1. Het samenwerkingsmodel

In dit model werken twee de organisatie s samen in een aparte entiteit (de ‘samenwerking’). De btw-beoordeling vindt plaats op twee niveaus:

Samenwerking → Zorginstelling 
Hier is in de ideale situatie sprake van onderaanneming van zorg. In deze relatie is sprake van btw-vrijgestelde zorg wanneer de zorg een wezenlijk, inherent en onafscheidbaar onderdeel uitmaakt van de geleverde zorg.

De organisatie → Samenwerking 
De organisatie levert diensten aan de samenwerking en ontvangt daarvoor een deel van het resultaat. Deze diensten zijn btw-belast. Omdat de samenwerking btw-vrijgestelde zorg levert, is deze btw niet aftrekbaar. Dat maakt dit model duurder aan de kant van de samenwerking, maar de organisatie kan zelf de btw gedeeltelijk aftrekken op de kosten.

2. Overeenkomst van Opdracht

Bij een overeenkomst van opdracht voert de opdrachtnemer zelfstandig een opdracht uit voor een zorginstelling (de opdrachtgever), met inzet van eigen medewerkers. Belangrijke voorwaarden om als btw-vrijgestelde onderaanneming te kwalificeren zijn:

  • De werkzaamheden worden zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid uitgevoerd.
  • De aard van de werkzaamheden is duidelijk omschreven.
  • Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst of gezagsverhouding met de opdrachtgever.

Indien aan deze voorwaarden is voldaan én de werkzaamheden kunnen worden aangemerkt als gezondheidskundige verzorging door gekwalificeerd personeel, dan geldt mogelijk een btw-vrijstelling. Deze variant is fiscaal aantrekkelijk, mits zorgvuldig ingericht.

3.  Inleen van personeel

Als de organisatie medewerkers uitleent aan zorginstellingen zonder leiding of toezicht over het werk, is dit in principe btw-belast. Alleen bij toepassing van een besluit van de Staatssecretaris van Financiën kan de btw-heffing worden voorkomen. Hiervoor gelden in ieder geval de voorwaarden dat:

  • Beide instellingen btw-vrijgestelde zorgprestaties verrichten.  
  • Alleen de werkelijke loonkosten mogen worden doorbelast.
  • Slechts 5% opslag voor administratie is toegestaan.

Hoewel dit model op papier eenvoudig lijkt, is het in de praktijk lastig werkbaar door de strikte voorwaarden.

Btw-voordeel bij de inzet van zzp’ers in zorg is juridisch maatwerk

Het samenwerkingsmodel en het sluiten van een overeenkomst van opdracht bieden btw-technisch betere perspectieven dan reguliere uitleen van personeel, mits goed ingericht. Vooral het sluiten van een overeenkomst van opdracht kan aantrekkelijk zijn door de btw-vrijstelling, maar vereist strakke juridische en operationele kaders. Zorginstellingen doen er goed aan om bij de inrichting van deze alternatieven altijd vooraf fiscaal advies in te winnen. 

Gerelateerd

Val van het kabinet box 3

Impact val kabinet op wijzigingen box 3 per 1 januari 2028

Op 19 mei 2025 heeft de Staatssecretaris van Financiën het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 gepubliceerd en aangeboden aan de Tweede Kamer. Na de val...
Tax Control Framework

Waarom een Tax Control Framework (TCF) onmisbaar is voor ondernemingen en instellingen

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden. In een reeks...

Loonheffingen 2027 en fiscale wijzigingen: impact voor werkgevers en startups

Het kabinet heeft de Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2025 naar de Kamer gestuurd. In deze agenda wordt de koers van de komende jaren beschreven. In deze...

Update: aanwijzing voor massaal bezwaar tegen belastingrente voor vennootschapsbelasting

De Staatssecretaris heeft met het Besluit van 7 februari 2025 (“het Besluit”) aanwijzingen gegeven voor massaal bezwaar tegen de belastingrente...
DBA-dossier

Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen

Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...

De fiscale commissie: grip op fiscaliteit binnen uw organisatie

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden. In een reeks...
No posts found