De ontwikkelingen rond het coronavirus, COVID-19, gaan razendsnel. In ons kennisportal over het coronavirus vindt u onze juridische artikelen en andere relevante content. Bekijk het kennisportal

  1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Drie tips om concurrentie op jouw EAN-nummer tegen te gaan

Drie tips om concurrentie op jouw EAN-nummer tegen te gaan

Grote online retailplatforms als Bol.com of Amazon maken gebruik van het EAN-nummer als een unieke product identifier. Je kunt zelf als verkoper ook EAN-nummers aanvragen. Maar wat doe je tegen concurrenten die adverteren op jouw EAN-nummer?
Leestijd 
Auteur artikel Jeroen Lubbers
Gepubliceerd 16 april 2021
Laatst gewijzigd 16 april 2021
 

EAN-nummers?

Als ondernemer kun je een zogenaamd EAN-nummer (Europees Artikel Nummer) aanvragen voor de producten die je verkoopt. Een EAN-nummer is uniek. Het heeft betrekking op één product of één productsamenstelling. Voor consumenten is dat handig, want dan weet je zeker dat je het juiste product aanschaft, en voor handelaren is dat handig omdat ze zo zeker weten dat ze de juiste producten inkopen.

Grote online retailplatforms als Bol.com of Amazon maken gebruik van het EAN-nummer als een unieke product identifier. Handelaren op het platform kunnen adverteren op een bepaald EAN-nummer als zij dat specifieke product aanbieden. Als je zelf al via die platforms verkoopt, dan weet je dat je volgens gebruiksvoorwaarden alleen op een EAN-nummer mag adverteren als je ook het daaraan verbonden product aanbiedt.

Maar wat kun je concreet doen om verkoop door concurrenten onder jouw EAN-nummer tegen te gaan? Hieronder lees je drie bewezen tips.

  1. Vul de advertentie of listing aan met (een) productomschrijving en -foto's die specifiek op het product zien waarvoor het EAN-nummer is geregistreerd.
  2. Registreer een merk, zorg voor goede branding en bied je producten onder het merk aan.
  3. Leg bewijs vast!

Tip 1 - Vul de listing goed in

Een EAN-nummer is gekoppeld aan een specifiek product en/of een specifieke productsamenstelling. De advertentie op het platform kan dus ook conform die omschrijving worden ingevuld met teksten en productfoto's. Als jouw concurrent adverteert op een listing van een bepaald product of bepaalde samenstelling, maar een ander product levert, dan is dat al snel een zogenaamde oneerlijke handelspraktijk. En dat mag volgens de wet niet. Als handelaar kun je je concurrent daarop aanspreken via een (advocaten)brief of bij de rechter.

Recentelijk heeft de Rechtbank Den Haag een vonnis gewezen waarin dit wordt bevestigd.

Tip 2 - Registreer een merk

De houder van een merkrecht mag exclusief producten aanbieden onder het merk. Concreet kun je als merkhouder dus je merk handhaven tegen concurrenten die inbreuk plegen door jouw merk te gebruiken. Dat ligt voor de hand als jouw concurrent een nepproduct aanbiedt, maar je kunt ook optreden als een concurrent adverteert op een listing van een gemerkt product, maar vervolgens een ongemerkt product levert.

Daarvoor is wel vereist dat je jouw product als een gemerkt product aanbiedt. Het verdient aanbeveling om je producten dus met het merk te branden (verpakking, handleiding, etc.), en in de listing op het platform het merk ook terug te laten komen in de productomschrijving en -foto's. Heel recent nog, in een zaak over de verkoop van mondkapjes, werd merkinbreuk aangenomen.

Tip 3 - Leg bewijs vast!

Maak altijd gedateerde screenshots van de listing waarop je concurrent adverteert. Jouw concurrent kan immers de teksten en foto's van de listing veranderen, waardoor het lijkt alsof er geen inbreuk en oneerlijke handelspraktijk wordt gepleegd. Doe ook een proefbestelling om te zien welk product door de concurrent wordt geleverd en leg het openmaken van de verzenddoos goed vast met foto's en een video-opname.