1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Een corona-reorganisatie: welke stappen te doorlopen?

Een corona-reorganisatie: welke stappen te doorlopen?

Veel ondernemers lijden onder de coronacrisis. In sommige branches zijn de nadelige gevolgen te overzien. Door gebruik te maken van de steunmaatregelen van de overheid kunnen die ondernemers misschien overleven en soms in ongewijzigde vorm de onderneming voortzetten. In andere branches is dat helaas geen vanzelfsprekendheid. Denk aan de reisbranche, de evenementenbranche en de horeca. Als een faillissement al voorkomen kan worden, dan ontkomt de ondernemer er vervolgens haast niet aan om fors te snijden in personeelskosten. Een zogenaamde ‘corona-reorganisatie’ is een begrip dat tot voor kort niet bestond, maar zien we nu overal terugkomen.
Leestijd 
Auteur artikel Boy Stenden
Gepubliceerd 12 oktober 2020
Laatst gewijzigd 21 oktober 2020

Stappenplan reorganisatie

Dat u als ondernemer wellicht opziet tegen een noodzakelijke reorganisatie is logisch. Afscheid nemen van loyale werknemers is niet leuk. Dat is iets waar wij niets aan kunnen doen. Waar wij wel iets aan kunnen doen, is u ontzorgen in het traject en concreet inzicht geven in wat de onderneming te wachten staat, zonder dat u het gevoel krijgt de regie te verliezen. Het helpt hierbij u van tevoren weet hoe het reorganisatietraject eruit ziet. Wij hebben dat traject voor u uitgestippeld aan de hand van een stappenplan reorganisatie. Hierin staan 10 stappen die bewandeld moeten worden om tot een succesvolle reorganisatie te komen. Dat geeft inzicht, zodat u het overzicht blijft houden.

Download hier het reorganisatie stappenplan.

Ons projectmanagementtool maakt de reorganisatie stappen inzichtelijk!

Ook de door Dirkzwager ontwikkelde Projectmanagementtool, specifiek ingericht voor reorganisaties, houdt het reorganisatietraject overzichtelijk en zorgt ervoor dat u binnen de vastgestelde tijdslijnen op koers blijft (zie als afbeelding een uitdraai uit ons projectmanagement systeem):

Wilt u meer weten over deze tool, laat ons dat dan weten.

Een reorganisatie in acht podcasts

Wilt u nog meer weten over de tien stappen die doorlopen moeten worden, waar u per stap op moet letten en wat de tips & tricks en valkuilen zijn bij reorganiseren, dan kunt u in nog geen 1,5 uur en op ieder gewenst moment bijgepraat worden via de acht podcasts die wij gratis ter beschikking stellen. Inmiddels staan de eerste drie reorganisatiepodcasts online:

  • Reorganisatiepodcast nr. 1: Het reorganisatie stappenplan, wat staat u te wachten bij een reorganisatie?
  • Reorganisatiepodcast nr. 2: Welke alternatieven heeft u om gedwongen ontslagen te voorkomen?
  • Reorganisatiepodcast nr. 3: Hoe stelt u als ondernemer vast wie boventallig wordt?

De volgende vijf onderwerpen volgen in de komende weken:

  • Reorganisatiepodcast nr. 4: Wat kost een reorganisatie?
  • Reorganisatiepodcast nr. 5: Wat is de rol van een OR bij een reorganisatie?
  • Reorganisatiepodcast nr. 6: Do’s en don’ts bij een sociaal plan
  • Reorganisatiepodcast nr. 7: Aandachtspunten bij een vaststellingsovereenkomst
  • Reorganisatiepodcast nr. 8: Tips en trucs bij een UWV-ontslagprocedure

U kunt hier de reorganisatiepodcasts beluisteren op Spotify.

Persoonlijk contact

Natuurlijk begrijpen wij ook de behoefte om in dit soort situaties een goede sparringpartner te hebben. In dat geval kunt u altijd contact opnemen met een van onze advocaten van de sectie arbeidsrecht bij Dirkzwager. Wij stippelen graag, samen met u, de voor uw onderneming meest optimale route van het reorganisatiepad uit.