Raad van State kan rechtsonzekerheid positieve weigering natuurvergunning niet wegnemen

17 januari 2024

De Afdeling heeft vandaag twee uitspraken gedaan over de gevolgen van een positieve weigering van een natuurvergunning. Hierin heeft zij onder meer overwogen dat de bestuursrechter ondanks de rechtsonzekerheid die een positieve weigering met zich meebrengt, niet kan vooruitlopen op de mogelijke herintroductie van de vergunningplicht bij intern salderen.

Bart de Haan
Bart de Haan
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

De Afdeling heeft twee uitspraken gedaan over de gevolgen van een positieve weigering van een natuurvergunning. Twee veehouderijen, gevestigd in Vinkel en Putten, hadden een aanvraag voor een natuurvergunning ingediend in bij gedeputeerde staten van respectievelijk Noord-Brabant en Gelderland. In beide gevallen werd de vergunning geweigerd, omdat door intern salderen de aangevraagde bedrijfssituaties ten opzichte van de referentiesituatie niet leidt tot een toename van stikstofdepositie op de betrokken Natura 2000-gebieden. Sinds de inwerkingtreding van de Spoedwet aanpak Stikstof is bij intern salderen geen vergunning meer vereist, reden voor GS om de vergunning te weigeren. De veehouderijen hebben beide hoger beroep ingesteld, omdat zij toch een vergunning willen, omdat dit meer rechtszekerheid biedt dan een positieve weigering.

De Afdeling overweegt dat hoewel zij erkent dat het wegvallen van de vergunningsplicht tot onzekerheid kan leiden, de huidige wetgeving momenteel geen ruimte biedt voor het verlenen van een natuurvergunning in deze situatie. De wetgever heeft weliswaar het voornemen geuit om projecten met intern salderen opnieuw vergunningplichtig te maken, maar de bestuursrechter kan daarop niet vooruitlopen. De keuze om dit daadwerkelijk te doen en de wijze waarop is namelijk aan de wetgever. Wij zijn benieuwd of de wetgever hier op korte termijn werk van gaat maken. Afgelopen najaar is een motie om de herintroductie van de vergunningplicht zo spoedig mogelijk te behandelen nog afgewezen.

In de Puttense kwestie is verder interessant dat de Stichting Stikstof Claim, die naast de veehouderij hoger beroep heeft ingesteld, niet als belanghebbende kon worden aangemerkt en haar beroep niet-ontvankelijk is verklaard. Uit de uitspraak volgt dat bij de positieve weigering alleen de aanvrager belanghebbende is.

Heeft u vragen over een positieve weigering of intern salderen? Neem contact op met Bart de Haan en/of Tessa Hubregtse.

Gerelateerd

September update: woningsluiting na vondst wapen of explosief?

Woningsluitingen komen in Nederland geregeld voor. Alleen al in de afgelopen maand zijn ruim twintig uitspraken gepubliceerd waarin de sluiting van een woning...

Afdeling doet uitspraak over artikel 5.2 lid 3 van de Wet open overheid

Enige tijd geleden heeft Staatsraad advocaat-generaal Wattel op verzoek van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een conclusie (lees: advies)...

Tijdsverloop bij drugspandsluitingen: voortvarendheid geen excuus meer

Op 16 juli 2025 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een serie uitspraken gedaan over woningsluitingen op grond van artikel 13b van de Opiumwet. Eén van deze...
Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

Nieuwe onderzoeksbevoegdheden van burgemeesters bij handhaving openbare orde

De minister van Justitie en Veiligheid werkt momenteel aan het Wetsvoorstel gegevensvergaring openbare orde. Dit wetsvoorstel geeft burgemeesters ruimere...
Sluitingsbord bij woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet

Woningsluiting op grond van artikel 13b Opiumwet: ook sluitingsborden moeten noodzakelijk zijn

Op 16 juli 2025 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een belangrijke uitspraak (ECLI:NL:RVS:2025:3265) over de toepassing van artikel 13b...

Sluiting van niet-woningen: welke bevoegdheden heeft de burgemeester?

Om de openbare orde en veiligheid te handhaven heeft de burgemeester verschillende bevoegdheden om een pand te sluiten. Naast woningen kunnen ook andere...
No posts found