1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. TikTok vs Toklife - merkrechtelijk verwarringsgevaar?

TikTok vs Toklife - merkrechtelijk verwarringsgevaar?

In een recent merkengeschil doet de merkhouder TikTok een beroep op haar merkinschrijving voor TikTok voor onder meer cosmetische producten. Is er sprake van verwarringsgevaar?
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 04 juni 2023
Laatst gewijzigd 05 juni 2023

Merkinschrijving

In een recent merkengeschil doet de merkhouder TikTok een beroep op haar merkinschrijving voor TikTok voor onder meer cosmetische producten.

Merkgelijkenis

Al eerder berichtten wij over het optreden van TikTok tegen ander merkrechtelijk verwarringsgevaar. Toen is geoordeeld dat TIC TAC teveel overeenstemt met het merk TikTok, hetgeen leidde tot de conclusie van verwarringsgevaar.

Stemt Toklife ook te veel overeen? Ja, aldus het EUIPO. Hiervoor is redengevend dat Tok weliswaar vooraan staat in het teken Toklife, maar LIFE achteraan en:

‘Consumers generally pay greater attention to the beginning of a mark than to its ending (…). As the signs have been found similar in at least one aspect of the comparison, the examination of likelihood of confusion will proceed.’

Verwarringsgevaar

Het EUIPO stelt vast dat de waren van de merken identiek zijn, en het (doel)publiek gelijk is, en dat een normale oplettendheid heeft. Daarom concludeert het EUIPO tot verwarringsgevaar.

‘Account is taken of the fact that average consumers rarely have the chance to make a direct comparison between different marks, but must trust in their imperfect recollection of them (22/06/1999, C 342/97, Lloyd Schuhfabrik, EU:C:1999:323, § 26). Even consumers who pay a high degree of attention need to rely on their imperfect recollection of trade marks (21/11/2013, T 443/12, ancotel, EU:T:2013:605, § 54).
(…) Considering the similarities and differences between the signs (…), the signs’ overall impressions on the relevant public will be similar, as the differences between the marks will be insufficient to counteract the commonalities. Therefore, the relevant public, who must rely on their imperfect recollection of the signs, could easily confuse them, or believe that the goods found to be identical originate from the same or economically linked undertakings.

Conclusie

De aanvraag van het merk Toklife kan geen doorgang vinden.

Joost Becker, advocaat merkenrecht