Al langere tijd wordt er vanuit de zorgsector en de overheid ingezet op digitale gegevensuitwisseling in de zorg. De tendens is hierbij dat een goede en tijdige informatie-uitwisseling met de patiënt en tussen zorgaanbieders onderling nodig is voor een goede kwaliteit van zorg.
Tegelijkertijd gelden er allerlei randvoorwaarden waaraan digitale gegevenswisseling in de zorg aan moet voldoen, zodat informatieoverdracht met inachtneming van het recht op privacy van de cliënt en veilig kan plaatsvinden. Deze randvoorwaarden zijn neergelegd in verschillende wetten en regels: de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo), de Algemene verordening gegevensbescherming en Uitvoeringswet Algemene verordening bescherming (AVG en UAVG), de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz) en het Besluit elektronische gegevensverwerking door zorgaanbieders (Begz).
Omdat de regels versnipperd in verschillende wetten en besluiten zijn opgenomen, is het voor zorgaanbieders in de praktijk lastig om de bestaande en toekomstige regels goed te doorgronden: wat mag er nu eigenlijk wel in niet op het gebied van digitale gegevensuitwisseling?
Moet er wel of geen toestemming worden gevraagd aan de cliënt? Maakt het hierbij een verschil dat er sprake is van een samenwerkingsverband? Hoe zit het met het medisch beroepsgeheim?
En wat moet een zorginstelling in haar organisatie regelen voor de ‘nieuwe’ rechten van de cliënt op ‘elektronische inzage’ en ‘afschrift van de logging’ per 1 juli 2020?
Deze vragen zullen onze specialisten Luuk Arends en Marloes Hulshof (advocaten Gezondheidszorg) beantwoorden op woensdag 24 juni om 14:00 uur tijdens het webinar ‘Digitale inzage en gegevensuitwisseling in de zorg - wat mag en moet er per 1 juli 2020?‘
Deelname aan dit webinar is kosteloos. Omdat wij ons webinar zo goed mogelijk willen laten aansluiten op prangende vragen of probleemsituaties uit de praktijk, kunt u eventuele vragen vooraf alvast toesturen aan m.hulshof@dirkzwager.nl. Wij zullen er dan naar streven om uw vragen in het webinar terug te laten komen.