1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
5 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 15

'The Bulldog' maakt toch geen inbreuk op het merk van Red Bull

Al bijna 12 jaar procedeert Red Bull tegen The Bulldog. Volgens Red Bull maakt The Bulldog met haar merk voor energydrankjes inbreuk op het merk Red Bull. Het Hof Amsterdam oordeelde in 2010 dat het merk 'The Bulldog' inderdaad inbreuk maakt op het merk van Red Bull. Het Hof achtte visuele overeenstemming aanwezig, omdat in beide merken het woord "bull" voorkomt en het publiek daardoor een verband tussen beide merken zal leggen.De Bulldog ging in cassatie en de Hoge Raad vond dit oordeel van...

Wat geldt er als het lokale publiek het bekende EU merk niet kent?

Een bekend Europees merk zal niet altijd in alle EU-lidstaten even bekend zijn. In sommige lidstaten zal het merk mogelijk zelfs helemaal niet bekend zijn. Volgens de EU Merkenrichtlijn (artikel 4 lid 3) geniet een EU-merk extra ruime bescherming ook tegen lokale merken, mits  het publiek een verband legt tussen dat lokale merk en het bekende merk. Waarom zou echter die ruime bescherming tegenover lokale merken worden gegeven in een lidstaat waar het EU-merk niet of nauwelijks bekend is? Als...

Met geldige reden profiteren van bekendheid Red Bull

The Bulldog is een horecagelegenheid in Amsterdam, gestart in 1975. Zij verkoopt inmiddels ook energiedranken onder de naam "The Bulldog". Red Bull verzet zich daartegen. Zij vindt dat The Bulldog inbreuk maakt op haar bekende merk "Red Bull Krating-Daeng" van 1983. The Bulldog profiteert zodoende op ongeoorloofde wijze van de bekendheid van haar merk, aldus Red Bull. Volgens The Bulldog is er echter geen sprake van een merkinbreuk omdat zij haar naam al als handelsnaam voor horecadiensten ge...

'PURE' geschikt als merk voor snoep?

Mentos kent u wel als merk voor snoepjes. Dezelfde fabrikant heeft ook een merk 'PURE' geregistreerd voor kauwgom. Met dat merk 'PURE' probeert zij de inschrijving van een nieuw merk 'DENTYNE PURE' voor mintsnoepjes van een concurrent tegen te houden. De zaak wordt door het hof Den Haag beslist op basis van het antwoord op de vraag of 'PURE' als merk wel kan dienen voor voedingsproducten, meer speciefiek voor suikerwaren, snoepgoed en kauwgom. Perfetti, de fabrikant van Mentos snoepjes, heeft...

Waar procederen bij adword-merkinbreuk?

Het gebruik van het merk van een concurrent als adword om advertenties van eigen producten op Google te laten verschijnen is in bepaalde gevallen toegestaan (zie eerdere berichten). Het voordeel van dergelijke adwordadvertenties is het grote bereik via internet, zelfs grensoverschrijdend. De concurrent vindt het vaak niet leuk en zal proberen deze adwordadvertenties op grond van merkinbreuk door de rechter te doen verbieden. Welke rechter is echter bevoegd bij dergelijke grensoverschrijdend a...

Ruim baan voor gebruik merk als adword

Het Hof Den Haag heeft op 22 november 2011 een belangrijke uitspraak gedaan over de vraag of een bekend merk door een concurrent mag worden gebruikt als zoekterm om een eigen adwordadvertentie te laten verschijnen. De zaak betreft het bekende merk Tempur. Een kleine matrassenaanbieder heeft bij Google het merk Tempur als zoekterm gekocht en daar adwordadvertenties aan gekoppeld met een link naar zijn eigen website. Tempur vorderde een verbod op grond van merkinbreuk. De uitspraak van het Hof...

"Nijn - eleven" een geoorloofde parodie

Dick Bruna en Mercis BV hebben geprobeerd om 7 afbeeldingen op internet te verbieden, waarin Nijntje  wordt geassocieerd met drugs, hard core muziek, geweld en terrorisme. In eerste instantie werden 2 afbeeldingen (waaronder "Nijn - eleven") verboden en 5 toegelaatbaar geacht. Die 5 toelatbare afbeeldingen werden gezien als een geoorloofde parodie, vanwege de humoristische bedoeling, het ontbreken van een concurrentie oogmerk en de afwezigheid van verwarring. De andere 2 afbeeldingen namen te...

Hof Leeuwarden miskent mogelijkheid van inburgering na merkinschrijving

In een jarenlang voortslepend juridisch conflict tussen Sport Direct en Sports World over de vraag of SPORTSDIRECT inbreuk maakt op SPORTDIRECT heeft het Hof Arnhem (nevenzittingsplaats Leeuwarden) op 17 mei 2011 een merkwaardige uitspraak gedaan over inburgering van een merk. Volgens het Hof zou een beschrijvend teken (zoals SPORTDIRECT), na de inschrijving als merk, niet alsnog onderscheidend vermogen kunnen krijgen door inburgering. Dus, ondanks jaren intensief gebruik zou dat merk alsnog...

Europees merk geeft inbreuk verbod voor gehele EU

De houder van een Europees merk “WEBSHIPPING’ wordt geconfronteerd met een inbreuk op zijn merk in Frankrijk. Hij vraagt, op basis van zijn Europese merk, aan de Franse rechter een inbreuk verbod uit te spreken tegen die inbreukmaker. De rechter wijst dat verbod toe, met een dwangsom, maar beperkt dat verbod tot Frankrijk. De merkhouder kan het verbod dus niet handhaven in de andere EU lidstaten, en zou daar aparte procedures moeten starten. Is dit oordeel van de Franse rechter wel juist? Een...

Verwarrende lettercombinaties SYOU en SIOUX?

Het al sinds 1976 bestaande schoenmerk SIOUX wordt in 2008 geconfronteerd met een Benelux merkdepot SYOU van een startende ondernemer voor soortgelijke produkten, waaronder schoenen. SIOUX stelt oppositie in tegen dat merkdepot. Zij baseert zich op haar oudere merk en stelt dat het publiek in verwarring zal raken. De vraag is of de lettercombinaties tot verwarring zullen leiden.Voor de vraag of er verwarring bij het publiek zal zijn, determineert het Hof in Den Haag  de lettercombinaties van...

Kan de Griekse letter 'α' een merk zijn?

De kleine letter 'α' uit het Griekse alfabet is door het Duitse bedrijf Borco als Europees beeldmerk aangevraagd voor alcoholische dranken, uitgezonderd bier en wijn. Dat merk is geweigerd, omdat de Griekse consumenten in de Griekse letter 'α' geen merk zouden herkennen. Het Hof van Justitie van de EU heeft de weigering ongedaan gemaakt, omdat geen concreet onderzoek naar het onderscheidend vermogen van de 'α' voor alcoholische dranken was gedaan. Alle tekens "die vatbaar zijn voor grafische...

Geen merkbescherming voor Lego blokje

Nadat Lego geconfronteerd werd met de afloop van haar octrooien op het bekende legoblokje heeft zij geprobeerd het blokje als merk beschermd te krijgen. Die poging lijkt nu definitief gestrand met de uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 14 september 2010.Het legoblokje is voor Lego een kaskraker. Er is Lego dan ook veel aan gelegen om te beletten dat concurrenten met dezelfde bouwsteentjes op de markt komen. Concurrent Mega Brands kreeg dan ook onder meer in Nederland direct een pr...

1 2