1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
6 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 24

Ontslagvergoeding topbestuurder in publieke sector moet omhoog

De WNT-ontslagvergoeding, die al meer dan tien jaar ongewijzigd is gebleven, verdient volgens advocaten Buby Den Heeten en Boy Stenden kritische aandacht. In hun recente opiniestuk, gepubliceerd in het FD op 21-06-23, uiten ze hun onvrede over deze situatie met betrekking tot zorg- en onderwijsdirecteuren. Lees hier hun argumenten en standpunt.

VGR - Wanneer moet de verhuurder een alternatief benutten?

In het vakblad Vastgoedrecht (VGR 2022/5) gaan advocaten Kristel Verkleij en Rutger Fabritius in op de vraag wanneer een verhuurder een alternatief moet benutten en zich (bij opzegging van 290-bedrijfsruimte) niet op dringend eigen gebruik kan beroepen.

Regie in de Regio - Dé gids voor Regionale Samenwerking is uit!

oktober 2021 - Samenwerken is voor (lokale) overheden aan de orde van de dag. Gemeenten, waterschappen en provincies hebben zich verbonden in vele, soms tientallen samenwerkingen. Ze hebben te maken met meerdere gemeenschappelijke regelingen en netwerkorganisaties met eigen regels en bijbehorende samenwerkingspartners.

Loting en ervaring als selectiecriteria

In het tijdschrift JAAN (Jurisprudentie Aanbestedingsrecht) is een noot gepubliceerd van advocaten Tony van Wijk en Iris Neddaoui-Docter. Zij gaan in op het advies van de Commissie van Aanbestedingsexperts d.d. 24 september 2020 over een loting in een Europese niet-openbare procedure.

Verificatieplicht: hoe zit dat nou precies

In de Tender nieuwsbrief bespreken Tony van Wijk en Iris Neddaoui-Docter verschillende vragen over de verificatieplicht in aanbestedingsprocedures.

Artikel van Jelmer Keur in JM over milieu-informatie in de Wet openbaarheid van bestuur

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 24 december 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:4422) een belangrijke uitspraak gedaan over een van de kernbegrippen in de Wet openbaarheid van bestuur (‘Wob’): het begrip ‘emissies in het milieu’ of ‘emissiegegevens’. Voor emissiegegevens geldt onder de Wob een bijzonder, ruimhartig openbaarmakingsregime.

Dirkzwager huisadvocaat van gemeente Almere

Bij een gemeente kunnen tal van juridische vragen spelen, daarom hebben zij flink wat juristen in dienst. Bij de ene gemeente werken deze juristen ieder op hun eigen afdeling, bij de andere zijn ze gecentraliseerd in een juridische afdeling. De gemeente Almere heeft onlangs besloten om al haar juristen op één afdeling samen te brengen. Dirkzwager is afgelopen zomer als huisadvocaat aangesteld.

Weigering omgevingsvergunning voor bouwen te kort door de bocht

Eerder besprak ik in dit tijdschrift een Bibob-uitspraak van 6 februari 2019, ECLI:NL:RVS:2019:350, «JM» 2019/45, waarin het college van gedeputeerde staten van Groningen de mist inging door aan een grotendeels vergunde inrichting een revisievergunning met beperkte geldigheidsduur te verlenen. Volgens de Afdeling was dat besluit in strijd met het evenredigheidsbeginsel uit artikel 3 lid 5 Wet Bibob. In de interessante tussenuitspraak van 3 juli 2019 gaat het mis voor het college van burgemeester en wethouders van Breda (‘het college’). Het college heeft geweigerd om de appellant een omgevingsvergunning te verlenen voor de realisatie van woningen en winkelruimten op een perceel in Breda. Op het moment van de aanvraag was niet de appellant, maar ‘belanghebbende’ eigenaar van de panden waarin de woningen en winkels zijn voorzien. Om die reden heeft het college deze belanghebbende aangemerkt als betrokkene in de zin van artikel 2.20 lid 1 Wabo.

1 2