1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 19

Conceptwetsvoorstel aanpassing FGR-regime, VBI-regime en FBI-regime

De staatssecretaris van Financiën heeft op 8 maart 2023 ter consultatie een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor de aanpassing van de definitie van het fonds voor gemene rekening (FGR), de inperking van het toepassingsbereik van de vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI) en de versobering van de fiscale beleggingsinstelling (FBI) voor vastgoed FBI’s.

Mogelijke aanpassing van het fiscale regime voor de CV én het FGR

Op 29 maart 2021 is het consultatiedocument gepubliceerd door het ministerie van Financiën over de aanpassing van het fiscale regime voor de Commanditaire Vennootschap (CV), het Fonds voor Gemene rekening (FGR) en andere vergelijkbare buitenlandse vennootschappen. Hierin wordt voorgesteld om het toestemmingsvereiste voor de CV en het FGR af te schaffen, het open FGR te herdefiniëren in de wet en een aanvullende methode op te nemen voor de fiscale kwalificatie van buitenlandse vennootschappen. De wijzigingen zouden met ingang van 1 januari 2022 in werking moeten treden. Een dergelijke aanpassing zou grote fiscale gevolgen voor de praktijk met zich kunnen meebrengen. In deze blog signaleren wij alvast enkele belangrijke fiscale aspecten van het consultatiedocument voor de praktijk.

Open fonds voor gemene rekening bij 98%-2% belangenverhouding!

In de praktijk wordt regelmatig een open fonds voor gemene rekening (hierna: open FGR) opgezet voor onder andere beleggings- en vermogensbeschermingsstructuren. De Belastingdienst stelt voor de kwalificatie van een open FGR doorgaans strenge eisen. Uit een uitspraak van Rechtbank Gelderland blijkt dat de Belastingdienst in de aanhangige casus de belangeneis van 90-10% voor een open FGR te strikt uitlegt.

Kansen in coronatijd: deel 2 - Tijd voor aandelenoverdracht aan de kinderen!?

Voor veel ondernemers heeft de coronacrisis ingrijpende negatieve gevolgen. Er zijn zorgen over teruglopende omzetten, de liquiditeitspositie, de winstgevendheid, de continuïteit van de onderneming, het personeel en de inrichting van de toekomstige bedrijfsvoering. Dit neemt niet weg dat er voor een (familie)onderneming met toekomstperspectief in deze tijd ook kansen liggen. De komende tijd schrijven wij enkele artikelen over kansen die de coronatijd biedt. In dit artikel behandelen we de overdracht van aandelen in de onderneming aan kinderen (bedrijfsopvolging).

Wetsvoorstel belastingheffing bovenmatige schulden aan eigen BV ingediend bij Tweede Kamer

Op Prinsjesdag 2018 kondigde het kabinet een wetsvoorstel aan op basis waarvan inkomstenbelasting in box 2 zou worden geheven over het bovenmatige gedeelte van schulden aan de vennootschap van de directeur-groot-aandeelhouder en andere aanmerkelijkbelanghouder (hierna tezamen: AB-houder). Een conceptwetsvoorstel is ter consultatie aangeboden aan geïnteresseerden. Op 17 juni 2020 is een definitief wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel komt grotendeels overeen met het conceptwetsvoorstel, al zijn er ook aanpassingen te ontdekken. In dit artikel wordt daarop ingegaan.

Meer duidelijkheid in de fiscale spelregels bij bedrijfsopvolging (BOR) via schenking!

Eind mei 2020 is belangrijke rechtspraak verschenen van ons hoogste rechtscollege de Hoge Raad over de toepassing van de fiscale bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) bij schenking van aandelen in een onderneming. Op het moment van de schenking dient de schenker via zijn aandelenbelang vijf of meer jaren in het bezit te zijn van de onderneming. De Hoge Raad heeft meer duidelijkheid gegeven over de uitleg van deze zogenoemde bezitseis ingeval in de tussenliggende periode aandelen in een dochtermaatschappij of activa-passiva zijn verworven. Dit artikel behandelt in het kort de bedrijfsopvolgingsregeling en deze ontwikkeling in de rechtspraak.

Kansen in coronatijd! (deel 1 - Werknemersparticipatie)

Onmiskenbaar heeft de coronacrisis voor veel ondernemers grote negatieve gevolgen. Er zijn zorgen over de liquiditeitspositie, de winstgevendheid, de continuïteit van de onderneming, het personeel en de inrichting van de toekomstige bedrijfsvoering. Dit neemt niet weg dat er voor een (familie)onderneming met toekomstperspectief in deze tijd ook kansen liggen. De komende tijd zullen wij enkele artikelen schrijven over kansen die deze coronatijd biedt, te beginnen met een werknemersparticipatie.

Financiële privacy van de DGA (deel 1): de commanditaire vennootschap

Directeuren-grootaandeelhouders (hierna: DGA’s) komen met hun financiële belangen steeds meer in de spotlights te staan. Zeker als de Nederlandse overheid binnenkort het zogenoemde UBO-register gaat invoeren. In de praktijk bestaan rechtsvormen die de DGA meer financiële privacy kunnen bieden. In dit artikel komt de commanditaire vennootschap aan bod. In een tweede artikel is het fonds voor gemene rekening behandeld.

Update fiscale stimuleringsmaatregelen corona-crisis (2 april 2020)

Op 17 maart 2020 heeft Minister Hoekstra het fiscale stimuleringspakket van 12 maart 2020 voor bedrijven en instellingen aangevuld. De maatregelen zijn ingevoerd in verband met de opvang van liquiditeitsproblemen die zijn ontstaan als gevolg van het corona-virus. Het kabinet en de Belastingdienst komen regelmatig met een update en nadere toelichting voor belastingplichtige bedrijven en instellingen. In de deze blog worden de maatregelen in het kort behandeld en toegelicht. Dit is een update tot 2 april 2020.

Fiscale aspecten van herstructurering en interne reorganisatie van activiteiten door stichtingen

In Nederland bestaan stichtingen van verschillende omvang en met een verscheidenheid aan activiteiten. Deze activiteiten kunnen zich bevinden in de risicovolle sfeer van een of meer onderneming(en), maar ook in de meer risicomijdende sfeer van vermogensbeheer en belegging, zoals liquiditeiten, effectenportefeuilles en verhuurd vastgoed. In ons artikel van 31 december 2019 is ingegaan op de beperkte belastingplicht van stichtingen. Dit artikel richt zich op fiscale aspecten van een herpositionering van activiteiten of vermogensbestanddelen van een stichting binnen de organisatiestructuur.

Aanvullingen op het besluit vrijstelling vennootschapsbelasting in de zorg (2019)

Het besluit van 22 december 2018 voor de vrijstelling in de vennootschapsbelasting in de zorg is op 13 december 2019 aangevuld met beleid voor de jeugdzorg. Bovendien zijn enkele wijzigingen en versoepelingen aangebracht in de governance-vereisten bij Zorg-BV's als (klein)dochtermaatschappijen van zorgorganisaties. In dit artikel wordt ingegaan op deze aanvullingen.

Hoe beperkt is de belastingplicht van stichtingen voor de vennootschapsbelasting?

In ons artikel van 18 februari 2019 is de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van stichtingen behandeld. Hierin kwam ook aan de orde dat stichtingen niet voor alle activiteiten belastingplichtig hoeven te zijn. In dit artikel wordt de beperkte belastingplicht van stichtingen verder uitgewerkt. Ingegaan wordt op de vraag welke activiteiten met de daaraan gerelateerde vermogensbestanddelen onder de belastingplicht vallen. Tot slot worden suggesties gedaan voor een optimalisering van de fiscale positie. Specifieke subjectieve vrijstellingen, zoals voor overheidslichamen en zorgorganisaties worden niet behandeld.

1 2