1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 16

Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: AGB-codes en VECOZO-registraties

Bij fusies en overnames in de zorgsector komt veel kijken. Sectorspecifieke regels stellen partijen voor tal van specifieke juridische vraagstukken en uitdagingen. In de blogreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaan wij in op specifieke aspecten die spelen bij fusie en overnames in de zorgsector. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaat over AGB-codes en VECOZO-registraties.

Per 1 januari 2022: de nieuwe Governancecode Zorg

Per 1 januari 2022 is de Governancecode Zorg 2017 geactualiseerd. In dit blog gaat onze specialist Charlotte Perquin-Deelen in op de belangrijkste wijzigingen die de Governancecode Zorg 2022 met zich brengt.

Wetsvoorstel Wet transparantie maatschappelijke organisaties (Wtmo)

Op 20 november 2020 is het wetsvoorstel Wet transparantie maatschappelijke organisaties (Wtmo) ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel wil ongewenste buitenlandse beïnvloeding van Nederlandse maatschappelijke organisaties tegengaan en bevat daartoe regels die buitenlandse donaties aan maatschappelijke organisaties inzichtelijk moeten maken. In dit blog bespreken we de achtergrond en de inhoud van het voorstel en gaan we in op de enkele mogelijke implicaties van dit wetsvoorstel voor zorginstellingen en ANBI’s.

De mogelijkheden van zorgaanbieders bij niet-nakoming van contracten door de wederpartij (deel 1)

Net als veel andere personen en bedrijven worden ook zorgaanbieders in toenemende mate geconfronteerd met wederpartijen die als gevolg van de uitbraak van het covid-19 virus (het ‘coronavirus’) hun contractuele verplichtingen niet (kunnen) nakomen. Het voorbeeld van leveranciers die geen mondkapjes of andere medische hulpmiddelen meer kunnen leveren is inmiddels welbekend, maar er zijn genoeg andere situaties denkbaar. Als zorgaanbieder is het tijdens deze coronacrisis dan ook van belang om te weten welke opties er zijn.

Een overzicht van de belangrijkste steunmaatregelen voor ondernemers tijdens de coronacrisis (update 19 oktober 2020)

Inmiddels zijn er vanuit de overheid verschillende maatregelen getroffen om ondernemers financiële steun te bieden ten tijde van de coronacrisis. Mogelijk kunt u als ondernemer op een of meerdere van deze steunvoorzieningen een beroep doen. In dit artikel zetten wij op een praktische manier de maatregelen uiteen met directe links naar websites waar u een beroep kunt doen op de (nood)voorzieningen.

Spoedwetsvoorstel tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid

Op 8 april is het wetsvoorstel ‘Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid’ ingediend bij de Tweede Kamer. In dit blog bespreken wij de relevante aspecten voor de algemene vergaderingen van rechtspersonen. De tijdelijke wet is in werking getreden op 24 april 2020.

Verkenning toepassing Governancecode Zorg 2017

Op 1 januari 2017 introduceerde de Brancheorganisaties Zorg (BoZ) de Governancecode Zorg 2017 (de Code) als opvolger van de Zorgbrede Governancecode 2010 (ZG 2010). Dit blog gaat in op de veldverkenning die is uitgevoerd naar de werking en toepassing van de Governancecode Zorg.

Samenwerkingsverbanden in de zorg: de samenwerkingsovereenkomst (2)

Ontwikkelingen in het zorglandschap noodzaken zorgaanbieders om meer en efficiënter samen te werken. Bij het vormgeven en inrichten van een samenwerkingsverband worden de samenwerkingspartners voor tal van uitdagingen en vraagstukken gesteld. Wat is de beste juridische organisatievorm voor het samenwerkingsverband? Welke civielrechtelijke en fiscale aspecten zijn daarbij van belang? Hoe wordt de interne governance ingericht? Welke mededingingsregels gelden er?

Ondernemingskamer: wanbeleid zorginstelling DeSeizoenen

Op 30 april 2018 kwam de Ondernemingskamer (OK) in de enquêteprocedure bij zorginstelling DeSeizoenen tot het oordeel dat er gegronde redenen waren voor twijfel aan een juist beleid en een juiste gang van zaken. Dit oordeel had specifiek betrekking op de besluitvorming omtrent de verwerving en exploitatie van vastgoed in 2016. In haar uitspraak van 24 januari 2020 heeft de OK vastgesteld dat er bij die besluitvorming onzorgvuldig is omgegaan met het op dat moment bestaande belangenconflict. Derhalve is in die periode volgens de OK sprake geweest van wanbeleid.

Fiscale aspecten van herstructurering en interne reorganisatie van activiteiten door stichtingen

In Nederland bestaan stichtingen van verschillende omvang en met een verscheidenheid aan activiteiten. Deze activiteiten kunnen zich bevinden in de risicovolle sfeer van een of meer onderneming(en), maar ook in de meer risicomijdende sfeer van vermogensbeheer en belegging, zoals liquiditeiten, effectenportefeuilles en verhuurd vastgoed. In ons artikel van 31 december 2019 is ingegaan op de beperkte belastingplicht van stichtingen. Dit artikel richt zich op fiscale aspecten van een herpositionering van activiteiten of vermogensbestanddelen van een stichting binnen de organisatiestructuur.

Hoe beperkt is de belastingplicht van stichtingen voor de vennootschapsbelasting?

In ons artikel van 18 februari 2019 is de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van stichtingen behandeld. Hierin kwam ook aan de orde dat stichtingen niet voor alle activiteiten belastingplichtig hoeven te zijn. In dit artikel wordt de beperkte belastingplicht van stichtingen verder uitgewerkt. Ingegaan wordt op de vraag welke activiteiten met de daaraan gerelateerde vermogensbestanddelen onder de belastingplicht vallen. Tot slot worden suggesties gedaan voor een optimalisering van de fiscale positie. Specifieke subjectieve vrijstellingen, zoals voor overheidslichamen en zorgorganisaties worden niet behandeld.

1 2