Wetsvoorstel VBAR: Wanneer ben je werknemer en wanneer zelfstandige?

11 juli 2025

Al vele jaren wordt de discussie over (schijn-)zelfstandigheid gevoerd. Zelfstandigen zijn niet meer weg te denken van de werkvloer. Maar wanneer is iemand zelfstandig en wanneer werknemer? Op 7 juli 2025 heeft demissionair minister Van Hijum het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR) ingediend bij de Tweede Kamer. Het voorstel beoogt meer duidelijkheid te geven over de kwalificatie van arbeidsrelaties: wanneer is sprake van een werknemer, en wanneer van een zelfstandige? Tegelijkertijd introduceert het wetsvoorstel een rechtsvermoeden dat sprake is van een werknemer wanneer een zelfstandige minder verdient dan € 36 per uur. In deze blog zetten wij de hoofdlijnen van het wetsvoorstel voor u uiteen.

In dit artikel

Vorig jaar schreven wij al over de aangepaste (concept)versie van de VBAR, waarbij de WZOP-toets centraal stond. Kort samengevat werden daarbij de volgende elementen beoordeeld:

  • Werknemer: Indicaties die wijzen op werken als werknemer (werkinhoudelijke en organisatorische sturing)
  • Zelfstandige: Indicaties die wijzen op werken als zelfstandige binnen de arbeidsrelatie (werken voor eigen rekening en risico) 
  • Ondernemerschap: Kenmerken die wijzen op ondernemerschap van de persoon (algeheel ondernemerschap) van de werkende voor soortgelijke werkzaamheden.

Toetscriteria in het wetsvoorstel VBAR: werknemer of zelfstandige?

In het ingediende VBAR-wetsvoorstel gaat de beoordeling of iemand als zzp’er of werknemer werkt, om de twee eerste elementen, namelijk Werknemer en Zelfstandige. De toets valt op te splitsen in twee stappen:

Stap 1: Werknemer

  • Werkt de persoon onder werkinhoudelijke sturing?
  • Krijgt de werkende inhoudelijke instructies over de werkuitvoering, is het werk ingebed in de organisatie, of vindt er controle plaats op de wijze waarop wordt gewerkt?
  • Werkt de persoon onder organisatorische sturing?
  • Kan de werkende zelf bepalen wanneer en vanuit waar het werk wordt uitgevoerd?

Indien er geen sprake is van een vorm van sturing, is er ook geen sprake van een werknemer. Er is dan sprake van een zelfstandige. Indien er wel sprake is van een vorm van sturing, komt stap 2 aan de orde:

Stap 2: Zelfstandige

  • Werkt de persoon voor eigen rekening en risico?
  • Bijvoorbeeld: Is de werkende bezig met acquisitie, is er geen sprake van loondoorbetaling bij ziekte en heeft de werkende een eigen aansprakelijkheidsverzekering?

Indien de werkende niet voor eigen rekening en risico werkt, gedraagt de werkende zich als een werknemer, dan is dus sprake van een arbeidsovereenkomst. Indien er wel sprake is van sturing én tegelijkertijd zelfstandig ondernemerschap, moet worden afgewogen waar het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt. Als dit zwaartepunt ligt bij sturing, dan is sprake van een arbeidsovereenkomst. Als dit zwaartepunt ligt bij het werken voor eigen rekening en risico, is sprake van zelfstandigheid.

Wanneer geldt het rechtsvermoeden van werknemerschap volgens het wetsvoorstel VBAR?

Daarnaast bevat het wetsvoorstel het al eerder aangekondigde rechtsvermoeden inzake het uurtarief. Zelfstandigen die minder dan € 36 per uur verdienen, kunnen stellen werknemer te zijn en, met terugwerkende kracht, een beroep doen op de bijbehorende werknemersrechten, zoals zwangerschaps- en ziekteverlof, en ontslagbescherming. Het is vervolgens aan de opdrachtgever om aan te tonen dat er toch geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Dit rechtsvermoeden geldt alleen civielrechtelijk. Derden, zoals de Belastingdienst of pensioenuitvoerders, kunnen hier geen beroep op doen.

Zelfstandigenwet als alternatief voor wetsvoorstel VBAR

Het kabinet streeft ernaar om de wet per 1 juli 2026 in werking te laten treden. Daarnaast werken de partijen VVD, D66, SGP en CDA aan een alternatief wetsvoorstel: de Zelfstandigenwet. Dit wetsvoorstel moet het duidelijk maken wanneer iemand als zzp’er voor een zakelijke opdrachtgever mag werken. Daarvoor gelden 3 toetsingscriteria: een zelfstandigentoets, een werkrelatietoets en een sectorale toets. Dit wetsvoorstel is recent gepubliceerd voor internetconsultatie. Het is nu nog onduidelijk of, en zo ja, welk voorstel zal worden aangenomen. Omdat op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen onderwerpen controversieel zijn verklaard, mag ook het demissionaire kabinet hiermee verder gaan.

De grenzen tussen zelfstandigheid en het zijn van werknemer zijn volop in beweging. Het wetsvoorstel VBAR brengt daar nieuwe dynamiek in. Twijfelt u over de kwalificatie van een samenwerking? Of wilt u toetsen of uw werkwijze nog aansluit bij de aankomende regels?

In de maanden juli en augustus bieden wij opdrachtgevers graag de gelegenheid om hierover vrijblijvend en kosteloos met ons te sparren. Plan een telefonisch of digitaal overleg van 20 minuten met één van onze specialisten!

Gerelateerd

Certificering van aandelen: zo maakt u als DGA uw onderneming toekomstbestendig

Wat houdt certificering van aandelen in voor DGA’s en hun onderneming? Bij certificering van aandelen draagt de DGA zijn aandelen over aan een stichting...

Tijdig starten met bedrijfsopvolging: het belang van een gestructureerd tijdspad voor de BOR

Veel DGA’s schuiven bedrijfsopvolging voor zich uit. Begrijpelijk, want de dagelijkse bedrijfsvoering vraagt al genoeg aandacht. Het gevaar is echter dat de...

Beleggen in privé (box 3) of via uw BV (box 2) welke route past bij u?

Als DGA (directeur-grootaandeelhouder) heeft u naast uw onderneming vaak ook privévermogen opgebouwd. Dit kan bijvoorbeeld door de (gedeeltelijke) verkoop van...

Hoe werkt de tegenbewijsregeling in box 3?

Indien het werkelijk rendement op uw vermogen in box 3 lager is dan het forfaitaire rendement dat door de Belastingdienst in aanmerking is genomen, kunt u...

Fiscale regelingen bij bedrijfsopvolging: BOR en DSR

Een bedrijfsopvolging brengt vaak niet alleen emotionele, maar ook fiscale uitdagingen met zich mee. Het is namelijk van groot belang dat bij de overgang van...

Belastingplan 2026: de belangrijkste maatregelen van Prinsjesdag 2025

Op Prinsjesdag, 16 september 2025, heeft het kabinet de fiscale plannen voor het komende jaar onthuld in het Belastingplan 2026. Wat betekenen deze nieuwe...
No posts found