1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
7 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 13

Belangrijke nuance Hoge Raad over de aftrekbaarheid van aan- en verkoopkosten deelnemingen

Bij het bepalen van voordelen uit een deelneming (winst bij verkoop, dividenden) die vallen onder de deelnemingsvrijstelling, moet niet alleen rekening worden gehouden met deze voordelen, maar moeten bij het bepalen van de winst ook buiten aanmerking blijven de kosten ter zake van de aan- of verkoop van die deelneming. Over de vraag wat concreet onder aan- en verkoopkosten dient te worden verstaan, bestaat veel onduidelijkheid, ook omdat de wetsgeschiedenis nauwelijks aanknopingspunten bevat over de uitleg van dit begrip. De Hoge Raad heeft eerder (7 december 2018) een belangrijk arrest gewezen waarin een aantal (maar niet alle) relevante aspecten in deze discussie aan de orde komen. Op 22 december 2023 heeft de Hoge Raad in een tweede arrest een wezenlijke nuance op aangebracht.

Voorjaarsnota 2023: verdere fiscale uitdagingen voor de vastgoedpraktijk?

Afgelopen vrijdag (28 april 2023) heeft het ministerie van Financiën de Voorjaarsnota 2023 (de Voorjaarsnota) gepresenteerd. De Voorjaarsnota bevat in bijlage 12 beleidsvoornemens om zogenoemde opmerkelijke ‘belastingconstructies’ te bestrijden. Een aantal van deze beleidsvoornemens zal een grote impact hebben voor de vastgoedpraktijk. Wij lichten de voorgenomen beleidsopties nader toe in deze blog. Daarnaast gaan wij kort in op de ontwikkelingen ten aanzien van box 3.

Bestuurdersaansprakelijkheid voor fiscale schulden: voorkomen en aanvechten

Bestuurders van ondernemingen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid voor het naleven van belastingwetgeving. Wanneer een onderneming haar belastingschulden niet op tijd voldoet, kan het bestuur onder omstandigheden door de Belastingdienst aansprakelijk worden gehouden voor deze fiscale schulden. In dit artikel leest u wanneer het bestuur aansprakelijk kan zijn voor fiscale schulden en hoe die aansprakelijkheid kan worden voorkomen of aangevochten.

Conceptwetsvoorstel aanpassing FGR-regime, VBI-regime en FBI-regime

De staatssecretaris van Financiën heeft op 8 maart 2023 ter consultatie een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor de aanpassing van de definitie van het fonds voor gemene rekening (FGR), de inperking van het toepassingsbereik van de vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI) en de versobering van de fiscale beleggingsinstelling (FBI) voor vastgoed FBI’s.

Kabinetsreactie op evaluatierapport CPB fiscale bedrijfsopvolgingsregelingen

Op 9 december 2022 heeft het kabinet haar reactie gegeven op het evaluatierapport van het CPB rondom de fiscale regelingen bij bedrijfsopvolging (DSR/BOR). Het kabinet gaat nader onderzoek doen en komt in 2023 met maatregelen die de regelingen doelmatiger moeten maken en beter laten aansluiten bij de doelstellingen. In dit artikel is een samenvatting opgenomen.

Belastingplicht voor omgekeerde hybride lichamen

Op 4 maart 2021 heeft het kabinet via internetconsultatie een concept wetsvoorstel bekend gemaakt. Het betreft een maatregel waarmee uitvoering wordt gegeven aan de tweede EU-richtlijn inzake anti-belastingontwijking (ATAD2). De maatregel zal met ingang van 1 januari 2022 in werking treden.

Mandatory disclosure (update!): Verplicht melden van grensoverschrijdende fiscale structuren

Op 25 juni 2018 is de EU-Richtlijn inzake “mandatory disclosure” (ook wel DAC6 genoemd) in werking getreden. DAC6 verplicht intermediairs, hulpintermediairs en soms ook de belastingplichtige zelf, om bepaalde grensoverschrijdende constructies te melden bij de Belastingdienst. De meldingsplicht gaat formeel gelden vanaf 1 juli 2020, maar werkt effectief terug tot 25 juni 2018. COVID 19: Vanwege alle gebeurtenissen rondom COVID 19 heeft de Nederlandse overheid besloten om de meldplicht met 6 maanden uit te stellen. De eerste meldingen dienen daarom op zijn vroegst in januari 2020 plaats te vinden.

Het einde van het fiscale eenheidsregime in zicht?

Maandag 17 juni 2019 heeft het Ministerie van Financiën de eerste internetconsultatie voor een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting geopend. In de beleidsnota zijn vier mogelijke oplossingsrichtingen geïdentificeerd voor het huidige fiscale eenheidsregime.

Bestuurder van een Duitse GmbH: de civiele en fiscale aandachtspunten

Bij de keuze om een GmbH op te richten, is het erg belangrijk om de juridische en fiscale aspecten helder voor ogen te hebben. Een van de aspecten is het aanstellen van een bestuur van de Duitse vennootschap. In Duitsland werkt het vaak nét even anders. Daarnaast spelen er ook diverse fiscale aspecten. Wij hebben de belangrijkste juridische én fiscale aandachtspunten voor u op een rij gezet.

Duits vastgoed: Nog actie in 2018?

Nadat de tarieven in Duitsland de afgelopen jaren flink zijn gestegen, wijzigt nu de regelgeving voor de heffing van overdrachtsbelasting ("Grunderwerbsteuer"). Hierdoor zal bij de overgang van aandelen in vennootschappen met Duits vastgoed veel sneller overdrachtsbelasting verschuldigd zijn. Verwacht wordt dat regelgeving op 1 januari 2019 in werking treedt, waarbij eerdere transacties mogelijk meewegen. Hierdoor kan het zinvol zijn om nog dit jaar, onder de huidige regelgeving, in actie te komen.

Eindoordeel Hoge Raad inzake per-element benadering

Vrijdag 19 oktober 2018 heeft de Hoge Raad zijn eindoordeel geveld in twee belangrijke arresten over de per-element benadering onder het fiscale eenheidsregime. Deze arresten zullen waarschijnlijk als gevolg hebben dat de aangekondigde spoedreparatiemaatregelen in werking zullen treden en het fiscale eenheidsregime op termijn vervangen wordt door een toekomstbestendige concernregeling.

1 2