1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 28

Toekomst Wet DBA – Fiscale relevantie van de achtste voortgangsbrief ‘Werken met en als zelfstandige(n)

Door de onrust die na de invoering van de Wet DBA ontstond werd al snel besloten de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties op te schorten. Nu, 6 jaar later, is er nog steeds een handhavingsmoratorium van kracht. Het wachten is op nieuwe wet- en regelgeving die duidelijkheid schept over de (fiscale) kwalificatie van arbeidsrelaties. Op 16 december 2022 is er een nieuwe voortgangsbrief ‘werken met en als zelfstandige(n)’ verschenen waarin de maatregelen worden geschetst die het kabinet op het gebied van werken als (en met) zelfstandige(n) wil nemen. In deze blog geven wij een samenvatting van de brief waarbij we specifieke aandacht besteden aan de fiscale aandachtspunten.

Blogreeks mogelijkheden tegemoetkoming medewerkers voor stijgende prijzen: (3) Personeelsleningen

Het leven wordt steeds duurder. Eén van de meest besproken voorbeelden van het moment is de exponentiële stijging van de energierekening. Het is niet geheel toevallig dat wij vaker van werkgevers de vraag krijgen welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden er zijn om medewerkers tegemoet te komen. Bent u als werkgever benieuwd naar  fiscaal vriendelijke mogelijkheden om uw medewerkers tegemoet te komen? In deze blogreeks lichten we deze week enkele mogelijkheden uit. Vandaag besteden we aandacht aan het gebruik van personeelsleningen.

Blogreeks mogelijkheden tegemoetkoming medewerkers voor stijgende prijzen: (4) Gebruik van de vrije ruimte in de werkkostenregeling

Het leven wordt steeds duurder. Eén van de meest besproken voorbeelden van het moment is de exponentiële stijging van de energierekening. Het is niet geheel toevallig dat wij vaker van werkgevers de vraag krijgen welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden er zijn om medewerkers tegemoet te komen. Bent u als werkgever benieuwd naar  fiscaal vriendelijke mogelijkheden om uw medewerkers tegemoet te komen? In deze blogreeks lichten we enkele mogelijkheden uit. Vandaag besteden we aandacht aan het gebruik van de vrije ruimte in de werkkostenregeling.

Blogreeks mogelijkheden tegemoetkoming medewerkers voor stijgende prijzen: (2) Gebruik maken van de fondsenvrijstelling

Het leven wordt steeds duurder. Eén van de meest besproken voorbeelden van het moment is de exponentiële stijging van de energierekening. De kosten stijgen, terwijl de inkomsten niet (altijd) meestijgen. Hierdoor kunnen medewerkers financieel in de problemen komen. Het is niet geheel toevallig dat wij vaker van werkgevers de vraag krijgen welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden er zijn om medewerkers tegemoet te komen.  In dit tweede deel van de blogreeks 'Mogelijkheden tegemoetkoming medewerkers voor stijgende prijzen' besteden we aandacht aan fiscaal voordelige uitkeringen door gebruik van de fondsenvrijstelling.

Blogreeks mogelijkheden tegemoetkoming werknemers voor stijgende prijzen: (1) Optimaal gebruik van gerichte vrijstellingen in de werkkostenregeling

Het leven wordt steeds duurder. Eén van de meest besproken voorbeelden van het moment is de exponentiële stijging van de energierekening. De kosten stijgen, terwijl de inkomsten niet (altijd) meestijgen. Hierdoor kunnen medewerkers financieel in de problemen komen. Het is niet geheel toevallig dat wij daardoor vaker van werkgevers de vraag krijgen welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden er zijn om medewerkers tegemoet te komen.

Wisseling van inhoudingsplichtige: Aandachtspunten voor de loonheffingen

Wanneer werknemers wisselen van werkgever/inhoudingsplichtige (hierna: inhoudingsplichtige) bijvoorbeeld ten gevolge van een splitsing, fusie, overname, of bij verschuivingen van werknemers binnen concern, brengt dit (onder andere) voor de loonheffingen aandachtspunten met zich mee voor zowel de oude als de nieuwe inhoudingsplichtige.

Fiscale beleidsprioriteiten van kabinet-Rutte IV (februari 2022)

Op 16 februari 2022 heeft het kabinet-Rutte IV door middel van een Kamerbrief met bijlage de beleidsprioriteiten op fiscaal gebied gepubliceerd. Dit volgt uit het eerder gesloten coalitieakkoord naar aanleiding van de kabinetsformatie. In dit artikel wordt een aantal relevante beleidsprioriteiten op een rij gezet en toegelicht.

Nieuwe renseigneringsverplichting voor inhoudingsplichtigen

Per 1 januari 2022 wordt een nieuwe renseigneringsplicht ingevoerd. Lees hieronder voor wie de renseigneringsplicht geldt en waarover informatie moet worden verzameld en gedeeld met de Belastingdienst.

De Werkkostenregeling: Wat gaat vaak fout?

De werkkostenregeling (WKR) is een verzamelnaam voor alle fiscale regels rondom de vergoedingen, de verstrekkingen en het ter beschikking stellen aan werknemers. Door het grote aantal regels is het moeilijk voor een werkgever om alle kennis in huis te hebben voor een juiste uitvoering van de WKR. Hieronder vindt u een overzicht van (grote kosten)posten die regelmatig verkeerd worden verwerkt in de loonadministratie voor de WKR.

BIK-update: Voorstel om BIK met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 in te trekken

De Baangerelateerde Investeringskorting (hierna: de BIK) is een stimuleringsmaatregel die op 15 september 2020 werd gepresenteerd als onderdeel van het Belastingplan 2021. De RVO startte de communicatie over de BIK naar ondernemers per 1 januari 2021. Het aanvraagloket zou in ieder geval per 1 september 2021 openen. Op 28 mei 2021 heeft het Kabinet echter redelijk onverwachts voorgesteld de BIK met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 in te trekken en te vervangen voor een verlaging van de Awf-premie voor werkgevers in 2021.

Vergoedingen en verstrekkingen bij het thuiswerken

Hoe onredelijk het ook lijkt, bij thuiswerken gelden er andere fiscale regels voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers dan op kantoor. Nu we meer thuiswerken (mede dankzij Coronavirus) is het belangrijk te weten welke fiscale beperkingen en welke fiscale mogelijkheden er zijn voor vergoedingen en verstrekkingen aan de thuiswerker.

1 2 3