1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 12

Wanneer ontstaat een geneeskundige behandelingsovereenkomst?

Soms bestaat er onduidelijkheid bij een hulpverlener over het moment waarop een geneeskundige behandelingsovereenkomst tot stand komt. In de praktijk ontstaat deze overeenkomst vrij gemakkelijk en soms ook eerder dan de hulpverlener vermoedt. Het is belangrijk dat een hulpverlener zich hiervan bewust is. Op het moment dat er sprake is van een behandelingsovereenkomst, dient hij zich namelijk te houden aan de verplichtingen uit de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.

Zorgweigering: wanneer mag een zorgaanbieder weigeren om een patiënt of cliënt in zorg te nemen?

Soms komt het voor dat een zorgaanbieder een patiënt of cliënt niet in zorg wil nemen. Bijvoorbeeld omdat de zorgaanbieder niet aan de zorgvraag van de patiënt of cliënt kan voldoen, of eerder negatieve ervaringen met de betreffende patiënt of cliënt heeft gehad. Het weigeren van het verlenen van zorg kan echter niet zomaar. Hiervoor gelden strenge eisen. In dit blog staan wij stil bij deze eisen en geven wij tips hoe een zorgaanbieder het best met een mogelijke zorgweigeringssituatie kan omgaan.

Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg: verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Ontwikkelingen in het zorglandschap, zoals de veranderende zorgvraag en meervoudige zorgbehoeften, noodzaken zorgaanbieders om meer en efficiënter samen te werken. Bij het vormgeven en inrichten van een samenwerkingsverband worden de samenwerkingspartners voor tal van uitdagingen en vraagstukken gesteld. Niet alleen moet er een geschikte samenwerkingsvorm (contractueel samenwerkingsverband of een gezamenlijke juridische entiteit) worden gekozen, ook ten aanzien van de positie van patiënten, medewerkers, privacy en intellectueel eigendom moeten er keuzes worden gemaakt. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg’ gaat over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de samenwerkingspartners.

Beslissingen over leven of dood bij ‘code zwart’, wat zijn juridische gevolgen voor hulpverleners?

De wereld is op dit moment in de ban van het coronavirus. Ook in Nederland staat het zorgsysteem als gevolg van het virus onder druk. Om de druk op het zorgsysteem te verlichten heeft de Nederlandse overheid de afgelopen weken maatregelen getroffen: een intelligente lockdown, een uitbreiding van de IC-capaciteit, uitstel van planbare zorg en de inzet van niet-praktiserende artsen, verpleegkundigen en coassistenten. De laatste dagen lijkt het aantal nieuw besmette patiënten dat op de intensive care (IC) wordt opgenomen wat af te vlakken. Dit is voorzichtig positief nieuws. Toch heeft men de afgelopen tijd moeten nadenken over de vraag: wat als de genomen maatregelen niet genoeg blijken te zijn? Een tekort aan IC-bedden kan er in het worst case-scenario toe leiden dat een hulpverlener de bijna onmenselijke keuze moeten maken welke patiënt wel en welke patiënt niet (meer) voor behandeling op de IC in aanmerking komt. Dit uiteindelijk zelfs op basis van andere criteria dan uitsluitend medische. Dit scenario wordt ook wel ‘code zwart’ genoemd. Hoe dient de hulpverlener hier vanuit juridische optiek mee op te gaan? En kan hij hiervoor (tuchtrechtelijk) aansprakelijk worden gehouden? In dit blog gaan wij hier nader op in.

Wel of geen FG in de zorg: meer duidelijkheid door de AP?

Moeten wij met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wel of geen functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aanwijzen? Deze vraag hebben zorgaanbieders de laatste tijd vaak aan ons gesteld. De AVG verplicht zorgaanbieders die hoofdzakelijk belast zijn met grootschalige verwerking van gezondheidsgegevens een FG aan te stellen. Maar wanneer is dan sprake van een dergelijke ‘grootschalige verwerking’? Gisteren heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hier via een nieuwsbericht op haar website deels duidelijkheid over gegeven.

Ook Hoge Raad bevestigt dat LSP aanvaardbaar is

Afgelopen vrijdag (1 december 2017) heeft de Hoge Raad de uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van vorig jaar bevestigd, waarin het hof oordeelde dat de uitwisseling van elektronische patiënteninformatie (de zorginfrastructuur) via het Landelijk Schakelpunt (LSP) was toegestaan. Huisartsen, huisartsenposten, apothekers en andere zorgverleners die van dit systeem gebruik maken, kunnen dus definitief opgelucht ademhalen.Wat is de zorginfrastructuur en het LSP ook alweer?De meeste hui...

Onderzoek naar een jeugdhulpvraag: wat te doen als ouders niet mee willen werken?

In een eerder artikel op deze kennispagina schonken wij al aandacht aan de 1 mei-uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. In deze uitspraak geeft de Centrale Raad gemeenten een duidelijk beoordelingskader om op een goede en zorgvuldige wijze op een jeugdhulpvraag te beslissen.Sindsdien hebben diverse jeugdhulpbesluiten de juridische eindstreep niet gehaald. Volgens de lagere rechters hadden de desbetreffende colleges namelijk niet voldaan aan de stappen van het beoordelingskader (meestal st...

Moet een pgb om hulp bij de moeder in te kopen beter, effectiever en doelmatiger zijn?

In een eerder artikel op deze kennispagina schonken wij al aandacht aan de 1 mei-uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. In deze uitspraak geeft de Centrale Raad gemeenten een duidelijk beoordelingskader om op een goede en zorgvuldige wijze op een jeugdhulpvraag te beslissen.Sindsdien hebben diverse jeugdhulpbesluiten de juridische eindstreep niet gehaald. Volgens de lagere rechters hadden de desbetreffende colleges namelijk niet voldaan aan de stappen van het beoordelingskader (meestal st...

Eerste kaders van de Centrale Raad voor de behandeling van een jeugdhulpvraag

Met de komst van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de jeugdhulp. Sindsdien bestaat er veel onvrede over de wijze waarop gemeenten jeugdhulpvragen behandelen. Gemeenten zouden niet goed in staat zijn te beoordelen of, en zo ja, welke jeugdhulp een jeugdige nodig heeft. Bovendien zouden gemeenten jeugdhulpvragen te snel afwijzen met een beroep op ‘de eigen kracht’ van de jeugdige en het gezin. Het was dan ook wachten op een uitspraak van de hoogste bestuursrechter...

Een tuchtklacht, en nu?

Als zorgverlener hoopt u er nooit mee te maken te krijgen. Toch kan het ineens gebeuren: er is een tuchtklacht tegen u ingediend. U komt vervolgens in de juridische mallemolen terecht van een procedure bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Begrijpelijkerwijs zal dit vaak een grote impact op uw gemoedsrust hebben. U zult veel vragen hebben. Hoe verloopt zo’n procedure bij het Tuchtcollege eigenlijk? Waar let het Tuchtcollege allemaal op? En hoe moet u zich voorbereiden? Allemaal vragen...

Meer duidelijkheid over inzagerecht Inspecties zonder toestemming van de patiënt?

In een eerder artikel op deze kennispagina hebben wij al uiteengezet dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een wettelijke bevoegdheid heeft om patiëntdossiers zonder toestemming van de patiënt in te zien. De IGZ heeft deze bevoegdheid onder andere op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG). Daarnaast heeft de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) sinds inwerkingtreding van de Jeugdwet en soortelijke bevo...

Aanscherping Besluit verplichte meldcode: op weg naar een effectievere aanpak van kindermishandeling?

De aandacht voor kindermishandeling is in ons land nog altijd onverminderd groot. Kindermishandeling is namelijk niet eenvoudig te stoppen. De laatste jaren zijn er daarom diverse maatregelen genomen om de aanpak van kindermishandeling te verbeteren. De op 1 juli 2013 in werking getreden Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is daarvan een belangrijk voorbeeld. Deze wet verplicht organisaties en zelfstandige beroepsbeoefenaren in o.a. de gezondheidszorg en de jeugdhul...