1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
5 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 1172

Geen inspraak bij de raad, géén fair play

Een dragend beginsel van de Nederlandse rechtstaat is dat de overheid geen eigen belangen heeft. De functie van overheidslichamen is primair faciliterend ten opzichte van de burgers en bedrijven. Van essentieel belang is daarbij dat de overheid naar de individuele burger en bedrijf luistert, kijkt naar wat zij nodig heeft en zich daarbij dienend en responsief opstelt. Veel gemeenten willen graag een responsieve en eerlijke overheid zijn. In de praktijk gaat dit niet altijd goed. Dat kan leiden tot strijd met het beginsel van fair play. De bestuursrechter lijkt daar in toenemende mate ook strenger op toe te zien.

Verdere uitbreiding Wet Bibob in aantocht

De Wet Bibob (voluit: de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) heeft als doel te voorkomen dat de overheid ongewild criminele activiteiten faciliteert bij het verlenen van beschikkingen, overheidsopdrachten en het aangaan van vastgoedtransacties. Daarom maakt de Wet Bibob het onder meer mogelijk dat bestuursorganen vergunningen weigeren of intrekken als sprake is van een ‘ernstig gevaar’ dat die vergunningen worden misbruikt (artikel 3 Wet Bibob).

Integriteit op de werkvloer (3): implementatie van de gedragscode

In de voorgaande blogs is vanuit verschillende (arbeidsrechtelijke) invalshoeken stilgestaan bij het belang van een geïntegreerd integriteitsbeleid en de gedragscode als onmisbaar onderdeel daarvan. Werkgevers die beschikken over kenbare en op schrift gestelde gedragsregels hebben een betere uitgangspositie bij het omgaan met risico’s rond niet-integer handelen van personeel. Dit roept de vraag op hoe werkgevers kunnen zorgen voor een succesvolle implementatie van de gedragscode binnen de organisatie. En minstens even belangrijk: hoe houd je de inhoud van de gedragscode “levend”?

Onderzoeksplicht bij verkoop aandelen?

Schending van de onderzoeksplicht kan onder omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid van de verkopende aandeelhouder-bestuurder. Benieuwd hoe dat in de praktijk werkt?

WHOA: geen homologatie als iedereen instemt

Bijzonder aan de WHOA is dat het het akkoord, na homologatie door de rechtbank, ook schuldeisers kan binden die niet met de inhoud van het akkoord hebben ingestemd. In een recente zaak kwam de vraag aan de orde of een WHOA-akkoord ook gehomologeerd kan worden wanneer alle stemgerechtigden met het akkoord hebben ingestemd, en er dus geen tegenstemmers of niet-stemmers zijn.

Didam-arrest: gevolgen voor het bestemmingsplan (II)

In een recente uitspraak bevestigt de Afdeling bestuursrechtspraak dat de uitvoerbaarheid van een voorgenomen bestemmingsplan, en dus de geldigheid ervan, niet afhankelijk is van de vraag of de uitgifte van de betreffende grond in strijd is met het Didam-arrest.

Wijziging voorkoming van dubbele belastingheffing voor bestuurders- of commissarisbeloningen per 1 januari 2023

Bij besluit van 18 juli 2008 heeft de Staatssecretaris goedgekeurd dat aan bestuurders en commissarissen onder bepaalde voorwaarden voorkoming van dubbele belasting mag worden verleend op basis van de vrijstellingsmethode (hierna: het goedkeurende beleid). Dit goedkeurende beleid zal per 1 januari 2023 komen te vervallen. Voor bestuurders of commissarissen die op dit moment gebruik maken van het goedkeurende beleid kan dit vergaande gevolgen hebben. In onderstaande blog bespreken wij de verschillen tussen de vrijstellings- en de verrekeningsmethode en zetten wij de mogelijke gevolgen van het vervallen van het goedkeurende beleid voor u uiteen.

1 januari 2023 is en blijft het uitgangspunt, máár….

Afgelopen dinsdag stemde De Eerste Kamer voor de motie Rietkerk. Dat heeft tot gevolg dat er voor dit moment vanuit moet worden gegaan dat de Omgevingswet over circa zes maanden in zal gaan.

Beleidsbesluit rechtsherstel box 3: Doelgroepen en nieuwe berekening

De Hoge Raad heeft in het ‘Kerstarrest’ geoordeeld dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel van box 3 in strijd is met het recht op eigendom en het gelijkheidsbeginsel uit het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Meer over het Kerstarrest en de gevolgen van deze uitspraak leest u in onze blogs van 4 februari 2022, 15 april 2022, 28 april 2022 en 24 mei 2022. Op 28 juni 2022 is een nieuw beleidsbesluit gepubliceerd waarin nader wordt ingegaan op de groep belastingplichtigen die in aanmerking komt voor rechtsherstel en waarin de nieuwe berekening van het voordeel uit sparen en beleggen in box 3 wordt toegelicht. In deze blog gaan wij nader in op de belangrijkste punten uit het beleidsbesluit.

1 2 3 4 5 6
...
98