1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
4 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 14

Verplichte opleiding voor werknemers per medio 2022 kosteloos (voor werknemers)

Uiterlijk 1 augustus 2022 moet de Europese Richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in de Europese Unie in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd zijn. Deze richtlijn brengt ingrijpende gevolgen met zich mee. In dit artikel wordt stilgestaan bij de verplichtingen en gevolgen van de richtlijn met betrekking tot (verplichte) scholing.

Werknemer behoudt tijdens Coronaquarantaine recht op loon

Een werknemer heeft tijdens Coronaquarantaine recht op doorbetaling van (100% van) het loon, zo oordeelde de rechtbank Limburg recentelijk. Een verplichte quarantaine is namelijk een omstandigheid die - in principe - niet voor rekening van de werknemer komt, aldus de rechtbank.

Het Regeerakkoord: Meer prikkels in arbeidsongeschiktheidsregelingen richting werk

Het aanstormende kabinet heeft in het regeringsakkoord ingezet op een verlichting van de verplichtingen van werkgevers ten aanzien van de loondoorbetaling van hun zieke werknemers. De nieuwe coalitiepartijen hebben geconcludeerd dat het tegelijkertijd noodzakelijk is om de kans op het vinden van een baan voor langdurig arbeidsongeschikten te vergroten en (daardoor) het beroep op de WIA (De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) te verminderen en zijn voornemens daartoe vijf maatregelen te...

“Slapend dienstverband” mag van Hof

Voor de inwerkingtreding van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) kon de werkgever van een meer dan twee jaar arbeidsongeschikte werknemer een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV en daarna de arbeidsovereenkomst opzeggen zonder verdere financiële gevolgen. De werknemer restte dan nog slechts de mogelijkheid van een kennelijk onredelijk ontslagprocedure, een ongewis pad met wisselend succes dat dan ook niet zo vaak werd bewandeld. TransitievergoedingVanaf 1 juli 2015 bepaalt de wet echter dat oo...

Aanzegvergoeding tijdig claimen!

Op grond van de Wet werk en zekerheid moeten werkgevers aan hun werknemers met een contract voor bepaalde tijd minimaal een maand tevoren laten weten of het contract al dan niet wordt verlengd. Als de werkgever dit niet of te laat doet, is de werkgever aan de werknemer de zogenaamde aanzegvergoeding verschuldigd.Wanneer de werkgever uit zichzelf niet bereid is om deze vergoeding te betalen, moet de werknemer binnen twee maanden na de dag waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd naar de rech...

De Ketenregeling

Eén van de drie doelstellingen van de wet werk en zekerheid (Wwz) is een meer flexibel arbeidsrecht. Daartoe is in 2015 een aantal maatregelen in werking getreden. Het betreft per 1 januari 2015 de introductie van de aanzegtermijn bij tijdelijke contracten en wijzigingen in de regels over de proeftijd (7:652 BW), het concurrentiebeding (7:653 BW), het oproepcontract (7:628 BW) en de uitzendcontracten (7:690 BW). Daarnaast is per 1 juli 2015 de gewijzigde ketenbepaling (artikel 7:668a BW) van...

Weten we zeker dat… ook na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd de werkgever kan opzeggen vanwege het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd?

Artikel 7:669 lid 4 BW (nieuw) bepaalt dat de werkgever de arbeidsovereenkomst kan opzeggen op of na de dag waarop de werknemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Voor deze opzegging heeft de werkgever niet de instemming van de werknemer of het UWV nodig, of een voorafgaand verzoek aan de kantonrechter te doen. Daarmee lijkt het bereiken of hebben van de AOW-gerechtigde leeftijd een redelijke grond voor opzegging. Het feit dat de werkgever ook na de AOW-gerechtigde leeftijd kan opzegg...

Weten we zeker dat… de nieuwe ketenregeling (nog) niet voorziet in een afwijking voor medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt?

Dat weten we zeker. Het Wetsvoorstel Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd zoals nu voorligt bij de eerste kamer gaat hier wel in voorzien. Artikel 7:668a BW krijgt een nieuw lid 12 waarin de maximale periode waarbinnen tijdelijk kan worden gecontracteerd van 24 maanden wordt verlengd tot 48 maanden en bovendien het maximale aantal schakels in de keten worden verhoogd van 3 naar 6.

Het in mindering brengen van transitie- en inzetbaarheidskosten op transitievergoeding

Artikel 7:673 lid 6 BW zoals dat per 1 juli 2015 geldt, biedt de mogelijkheid om bepaalde kosten van investeringen in de werknemer in mindering te brengen op de transitievergoeding voor zover het ziet op kosten van maatregelen in verband met het eindigen of niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst, gericht op het voorkomen van werkloosheid of het bekorten van de periode van werkloosheid van de werknemer of kosten verband houdende met het bevorderen van de bredere inzetbaarheid van de werkn...

1 2