1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
9 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 26

5 aandachtspunten bij overdracht van merkregistraties in fusies en overnames

Merkrechten zijn soms een ondergeschoven kindje bij fusies en overnames (M&A), terwijl merken (per definitie) voor veel afnemers, leveranciers, en relaties juist een functie als herkennings- en onderscheidingsteken hebben. Bij een transactie hebben merkrechten ook een goodwillfunctie. In deze blog bespreek ik vijf aandachtspunten bij de overdracht van merkregistraties tijdens fusies en overnames.

Naleving van regels over webshops: de rechter beoordeelt steeds actiever

Het Europese consumentenrecht is streng, heel streng. In een woud van verschillende wetten, die vaak ingewikkeld en soms zelfs tegenstrijdig zijn, moet je als exploitant van een webshop aan allerlei voorschriften en informatieplichten voldoen. In de rechtspraak signaleer ik de trend dat rechters de naleving steeds strenger en ook proactief ('ambtshalve') toetsen. Wat zijn de risico's?

Pas op met de verkoop van merkgoederen van buiten Europa

Het is als handelaar makkelijker dan ooit om producten aan te schaffen en te importeren uit Azië bij grote webwinkels als AliExpress en LightInTheBox, en deze vervolgens op de Europese markt aan te bieden. Grote online platforms als Amazon bieden (kleine) ondernemers de kans om een enorm publiek te bereiken.

Eerste Kamer stemt in met verbod op nepreviews

De Eerste Kamer heeft vandaag het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming aangenomen, dat een 'verbod' op het plaatsen van nepreviews introduceert. De wet treedt per 28 mei 2022 in werking.

Rechtbank veroordeelt LinkedIn om profiel Van Haga terug te plaatsen

Afgelopen juni verwijderde platform LinkedIn het profiel van kamerlid Van Haga, nadat het platform klachten had ontvangen van andere gebruikers over een aantal berichten die Van Haga op het platform had geplaatst. Volgens LinkedIn waren deze berichten in strijd met haar beleid om misinformatie (nepnieuws) over het coronavirus tegen te gaan. Van Haga startte een kort geding procedure tegen LinkedIn om het platform te dwingen zijn profiel te herstellen, de gewraakte berichten terug te plaatsen en LinkedIn een rectificatie te laten plaatsen.

Drie tips om concurrentie op jouw EAN-nummer tegen te gaan

Grote online retailplatforms als Bol.com of Amazon maken gebruik van het EAN-nummer als een unieke product identifier. Je kunt zelf als verkoper ook EAN-nummers aanvragen. Maar wat doe je tegen concurrenten die adverteren op jouw EAN-nummer?

ACM treedt op tegen nepvolgers en neplikes

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een last onder dwangsom op aan een influencer met een webshop, die op social media nepvolgers en neplikes kocht.

Oneerlijke kortingen binnenkort verboden

Met Black Friday en Cyber Monday voor de deur, zullen de hoge kortingen binnenkort weer om de oren vliegen. Maar hoe bereken je een korting en wat is de referentieprijs? Is een aangeboden korting eigenlijk wel een korting? Al jarenlang zijn er geluiden vanuit consumentenorganisaties, dat winkels en webshops in korte tijd de prijzen kunstmatig verhogen, om vervolgens een hoge korting te kunnen bieden. Dat mag binnenkort niet meer.

Nieuwe wetgeving tegen nepreviews in aantocht

Nepreviews op internet zijn een probleem. Niet alleen consumenten schrijven reviews, maar bedrijven kopen ook nepreviews in. Zowel om hun eigen product of dienst aan te prijzen, maar ook om negatieve reviews bij hun concurrent achter te laten. Nieuwe wetgeving is in aantocht.

Drie tips om succesvol te verkopen op onlineplatforms

Steeds meer leveranciers verkopen succesvol hun spullen via de partnerprogramma’s van e-commerceplatforms, zoals sinds kort ook Amazon. Dat succes trekt steeds meer partijen aan en levert dus moordende concurrentie op. Deze platforms tonen immers, bij iedere productlisting, slechts de partner die het goedkoopst is en de beste service levert. De heilige graal van het verkopen via deze platforms is dan ook het hebben van een ‘eigen’ productlisting voor jouw product. Dat is de enige garantie dat je altijd zichtbaar bent voor je klanten. Drie tips om dat voor elkaar te krijgen.

BREAKING: Hof van Justitie geeft meer duidelijkheid over het 'recht op vergetelheid'

Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat de verwerking van bijzondere persoonsgegevens door zoekmachine-exploitanten in principe verboden is. Ook verlaagt het Hof de drempel voor betrokkenen om een succesvol verwijderverzoek bij zoekmachine-exploitanten in te dienen bij de verwerking van bijzondere persoonsgegevens.

Startups: moet ik als startup voldoen aan privacy- en consumentenwetgeving? (7)

Als startende ondernemer begeef je je in een wereld waarin je aan veel wet- en regelgeving moet voldoen. Eén van die wetten, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is de afgelopen jaren voortdurend in het nieuws geweest. Het zal je dan ook niet verbazen dat ook startups moeten voldoen aan de AVG. Maar als jouw onderneming zich richt op consumenten, dan zul je ook moeten voldoen aan consumentenwetgeving waarin je consumenten informeert over jouw onderneming, product en voorwaarden, en zul je op een eerlijke wijze reclame moeten maken.

1 2 3