1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 25

De peildatum 31 december 2023 voor de Wet excessief lenen bij de eigen vennootschap komt in zicht!

Op 1 januari 2023 is de "Wet excessief lenen bij eigen vennootschap" in werking getreden. Op basis van deze wet wordt bij aanmerkelijkbelanghouders (AB-houders) voor de inkomstenbelasting een fictief inkomen uit aanmerkelijk belang in box 2 in de belastingheffing betrokken voor zover schulden van de aanmerkelijkbelanghouder (AB-houder) en zijn of haar partner aan de eigen vennootschap op de peildatum 31 december 2023 in totaal meer bedragen dan €700.000.

Voorjaarsnota 2023: verdere fiscale uitdagingen voor de vastgoedpraktijk?

Afgelopen vrijdag (28 april 2023) heeft het ministerie van Financiën de Voorjaarsnota 2023 (de Voorjaarsnota) gepresenteerd. De Voorjaarsnota bevat in bijlage 12 beleidsvoornemens om zogenoemde opmerkelijke ‘belastingconstructies’ te bestrijden. Een aantal van deze beleidsvoornemens zal een grote impact hebben voor de vastgoedpraktijk. Wij lichten de voorgenomen beleidsopties nader toe in deze blog. Daarnaast gaan wij kort in op de ontwikkelingen ten aanzien van box 3.

Conceptwetsvoorstel aanpassing FGR-regime, VBI-regime en FBI-regime

De staatssecretaris van Financiën heeft op 8 maart 2023 ter consultatie een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor de aanpassing van de definitie van het fonds voor gemene rekening (FGR), de inperking van het toepassingsbereik van de vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI) en de versobering van de fiscale beleggingsinstelling (FBI) voor vastgoed FBI’s.

Participatie in vastgoedfonds in box 3: fiscale transparantie of "STAK-methode"?

Particuliere vastgoedbeleggers kiezen ook vaak voor een participatie in een vastgoedbeleggingsfonds. Met ingang van 1 januari 2023 kan de wijze waarop de participatie in de aangifte inkomstenbelasting in box 3 moet worden verantwoord groot verschil maken in de uiteindelijk te betalen inkomstenbelasting. Door een recent gepubliceerd standpunt van het Ministerie van Financiën lijkt er ruimte aanwezig te zijn voor interpretatie.

Kabinetsreactie op evaluatierapport CPB fiscale bedrijfsopvolgingsregelingen

Op 9 december 2022 heeft het kabinet haar reactie gegeven op het evaluatierapport van het CPB rondom de fiscale regelingen bij bedrijfsopvolging (DSR/BOR). Het kabinet gaat nader onderzoek doen en komt in 2023 met maatregelen die de regelingen doelmatiger moeten maken en beter laten aansluiten bij de doelstellingen. In dit artikel is een samenvatting opgenomen.

Update : Lastenverzwaring voor bedrijven en directeur grootaandeelhouders?

Op 20 mei 2022 heeft de Minister van Financiën de Voorjaarsnota 2022 gepubliceerd. De Voorjaarsnota bevat verschillende voorstellen van fiscale maatregelen. Ter dekking van de begroting wordt overwogen om de belasting voor bedrijven en hun aandeelhouders te verhogen.

Fiscale beleidsprioriteiten van kabinet-Rutte IV (februari 2022)

Op 16 februari 2022 heeft het kabinet-Rutte IV door middel van een Kamerbrief met bijlage de beleidsprioriteiten op fiscaal gebied gepubliceerd. Dit volgt uit het eerder gesloten coalitieakkoord naar aanleiding van de kabinetsformatie. In dit artikel wordt een aantal relevante beleidsprioriteiten op een rij gezet en toegelicht.

Hoge Raad zet streep door de forfaitaire berekening van het belastbaar inkomen in box 3 van de inkomstenbelasting

De Hoge Raad heeft op 24 december 2021 de sinds 2017 bestaande forfaitaire methodiek voor de berekening van de vermogensrendementsheffing in box 3 voor de inkomstenbelasting over 2017 en 2018 in strijd geacht met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod. Dit artikel gaat kort in op het stelsel van de vermogensrendementsheffing, op belangrijke punten uit het arrest van de Hoge Raad en op enkele aandachtspunten voor de praktijk.

Aanvullingen op het Belastingplan 2022

De algemene politieke beschouwingen naar aanleiding van het Belastingplan 2022 hebben geleid tot een uitspraak van minister-president Mark Rutte over het toptarief in de vennootschapsbelasting en een aantal fiscale toezeggingen aan de Tweede Kamer door staatssecretaris van Financiën Vijlbrief naar aanleiding van ingediende moties. Het betreft onder andere aangekondigde maatregelen op het vlak van de renteaftrek (EBITDA-regel) en het behalen van fiscale voordelen bij een spreiding van activiteiten over meerdere vennootschappen.

Geen onderneming bij omvangrijke vastgoedbelegging: impact op verschillende heffingen?

Vrijdag 17 september heeft de Hoge Raad een tweetal arresten gewezen over het begrip ‘materiële onderneming’ bij de exploitatie van onroerende zaken door een Vastgoed-BV. In de arresten ging het om de zogenoemde toepassing van de geruisloze terugkeerfaciliteit en bedrijfsopvolgingsfaciliteit. De Hoge Raad oordeelde dat een Vastgoed-BV met een omvangrijke vastgoedportefeuille geen onderneming dreef. In deze blog gaan wij in op de arresten en de impact op de andere belastingheffingen, zoals bij de belastingheffing bij vastgoedexploitanten in privé ten aanzien van de kwalificatie box 1 (onderneming / werkzaamheid) en box 3 (belegging).

Kwalificatieduel Nederland – Duitsland: alleen maar winnaars?

Door verschil in fiscale kwalificatie van de Duitse Kommanditgesellschaft, kan dubbele belastingheffing ontstaan. Nederland en Duitsland hebben onlangs overeenstemming bereikt over een oplossing voor deze dubbele belastingheffing.

Open fonds voor gemene rekening bij 98%-2% belangenverhouding!

In de praktijk wordt regelmatig een open fonds voor gemene rekening (hierna: open FGR) opgezet voor onder andere beleggings- en vermogensbeschermingsstructuren. De Belastingdienst stelt voor de kwalificatie van een open FGR doorgaans strenge eisen. Uit een uitspraak van Rechtbank Gelderland blijkt dat de Belastingdienst in de aanhangige casus de belangeneis van 90-10% voor een open FGR te strikt uitlegt.

1 2 3