1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
4 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 10

Het gebruik van AI in de wetenschap

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds vaker gebruikt en zal de komende jaren een steeds grotere rol krijgen. Programma’s als ChatGPT kunnen scherpe teksten schrijven en software als Power BI analyseert data razendsnel. AI biedt studenten en wetenschappers nieuwe kansen, maar brengt ook grote risico’s mee. Welke regels gelden er voor het gebruik van AI in de wetenschap? En hoe bewaakt u als onderzoeker, onderwijsinstelling of onderzoeksinstelling uw wetenschappelijke integriteit?

Integriteit en (ongewenste) belangenverstrengeling

Organisaties hebben in toenemende te maken met ‘belangenverstrengeling’ bij het nemen van besluiten en de voorbereiding/uitvoering daarvan. Niet alleen vanuit geldende wet- en regelgeving (inclusief branche- en beroepscodes), maar ook omdat we met z’n allen, als maatschappij, hoge verwachtingen hebben van integer handelen van organisaties en personen. Belangenverstrengeling kan een bedreiging zijn voor de integriteit van organisaties en hun leidinggevenden, zowel in het bedrijfsleven als in de (semi)publieke sector. Het is een lastig onderwerp waarbij het vertrouwen in de organisatie en degenen die daar werken op het spel staat. Voortdurend botsen verschillende belangen, wanneer is sprake van ongewenste belangenverstrengeling of de schijn hiervan? In deze blog schets ik de (arbeidsrechtelijke) kaders van belangenverstrengeling.

Integriteit op de werkvloer (3): implementatie van de gedragscode

In de voorgaande blogs is vanuit verschillende (arbeidsrechtelijke) invalshoeken stilgestaan bij het belang van een geïntegreerd integriteitsbeleid en de gedragscode als onmisbaar onderdeel daarvan. Werkgevers die beschikken over kenbare en op schrift gestelde gedragsregels hebben een betere uitgangspositie bij het omgaan met risico’s rond niet-integer handelen van personeel. Dit roept de vraag op hoe werkgevers kunnen zorgen voor een succesvolle implementatie van de gedragscode binnen de organisatie. En minstens even belangrijk: hoe houd je de inhoud van de gedragscode “levend”?

Serie bestuur en gedrag, deel 2: hoe zorg je voor 'effectief' gedrag?

In deze korte praktische serie ga ik in op het onderwerp bestuur en gedrag. Gedrag binnen teams bepaalt in belangrijke mate de effectiviteit van het team. Welke factoren hebben daarbij een grote invloed op gedrag? En wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat het gedrag binnen het bestuur, de raad van commissarissen of raad van toezicht binnen uw organisatie zo optimaal mogelijk is? Deze serie is een sterk verkorte weergave van een onderdeel van mijn in januari 2020 te verschijnen proefschrift Biases in de Boardroom en de Raadkamer

Fusietoets in het onderwijs versoepeld

Vanaf 1 augustus jl. zijn de regels inzake de fusietoets in het onderwijs versoepeld. De belangrijkste wijziging bestaat eruit dat in het funderend onderwijs (dat wil zeggen: basis- en voortgezet onderwijs) bij fusies, die gezien hun omvang of marktpositie geen risico vormen voor de ‘daadwerkelijke variatie van het onderwijsaanbod’, er niet langer de noodzaak bestaat tot advisering door een onafhankelijke adviescommissie (door het CFTO) ten aanzien van de goedkeuring van een fusie. Wanneer ee...

Code Goed Bestuur in het primair onderwijs aangepast

Op 1 augustus jl. is de gewijzigde Code Goed Bestuur in het primair onderwijs van kracht geworden. De meeste aanpassingen zijn gericht op het tegengaan van belangverstrengeling en het bevorderen van transparantie. In deze bijdrage zet ik de belangrijkste wijzigingen op een rij. De gewijzigde code bepaalt dat: een lid van het schoolbestuur niet tegelijkertijd de functie van intern toezichthouder kan vervullen bij een andere organisatie in dezelfde sector; een lid van het schoolbestuur o...

Wetsvoorstel in verband met maatregelen voor een toekomstbestendig onderwijs aanbod in het basisonderwijs tot wet verheven

Op 1 januari 2018 treedt de Wet in verband met maatregelen voor een toekomstbestendig onderwijs aanbod in het basisonderwijs in werking. Eerder besprak het wetsvoorstel. Hieronder bespreek ik kort de belangrijkste wijzigingen die in het wetsvoorstel tijdens het parlementaire proces zijn aangebracht.De wet maakt het ook voor een school voor speciaal basisonderwijs mogelijk om een omzetting, wijziging van de richting, uitbreiding met onderwijs van een of meer andere richtingen of de totstandkom...

Voorstel van de Wet samen sterker door vereenvoudiging samenwerkingsschool aangenomen door de Tweede Kamer

 Op 22 december 2016 heeft de Tweede Kamer het voorstel van de Wet samen sterker door vereenvoudiging samenwerkingsschool (hierna: het “Wetsvoorstel”) aangenomen. Ik besprak dit wetsvoorstel eerder. In deze bijdrage besteed ik aandacht aan de wijzigingen die tijdens de behandeling in de Tweede Kamer hebben plaatsgehad.Algemene acceptatieplichtDoor aanvaarding van een amendement is in het Wetsvoorstel nu (uitdrukkelijk) bepaald dat samenwerkingsscholen algemeen toegankelijk zijn door middel va...