1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 19

Luchtvaartmaatschappij geen financiële compensatie verschuldigd bij storend gedrag van passagier

Je hoort het steeds vaker: passagiers die storend gedrag vertonen tijdens een vlucht. Onlangs kwam nog in het nieuws dat een passagier de bemanning aanviel. Deze passagier is vervolgens met ducttape aan de stoel vastgemaakt nadat zij de stewardessen fysiek had aangevallen. Het kan zijn dat een vlucht vertraging oploopt door storend gedrag van de passagier. Is een luchtvaartmaatschappij dan gehouden financiële compensatie te betalen? Het Hof van Justitie heeft recentelijk geoordeeld dat dat niet het geval is. Zo valt dit onder een buitengewone omstandigheid in de zin van de Verordening 261/2004 (Verordening).

Bepalingen van dwingend recht bij agentuurovereenkomst: opzeggingsregeling

Het komt in de praktijk meer dan eens voor dat partijen een agentuurovereenkomst met elkaar hebben gesloten en de ene partij op enig moment niet meer verder wil met de andere partij. Partijen zijn vanzelfsprekend gehouden aan de afspraken die zij hierover hebben gemaakt in de agentuurovereenkomst. Wat nog wel eens vergeten wordt, is dat de agentuurovereenkomst wettelijk is geregeld waarbij nogal wat bepalingen van (semi-)dwingend recht zijn. Dat betekent dat partijen in de agentuurovereenkomst daarvan niet kunnen afwijken. In dit artikel ga ik in op de opzeggingsregeling die van dwingend recht is.

Onderhandelingen maken nog geen (koop)overeenkomst!

In sommige gevallen kan een partij ervan overtuigd zijn dat er tijdens de onderhandelingen al een koopovereenkomst tot stand is gekomen, terwijl dat vanuit juridisch oogpunt nog niet het geval is. Wanneer komt een koopovereenkomst eigenlijk tot stand? En mocht er geen koopovereenkomst tot stand zijn gekomen, in hoeverre kun je een partij verplichten tot dooronderhandeling? Ik beantwoord deze vraag aan de hand van een uitspraak van de Rechtbank Overijssel.

Is een partij schadeplichtig indien hij de onderhandelingen over een overeenkomst afbreekt?

Als partijen in de regel een overeenkomst met elkaar willen sluiten, doet de ene partij een aanbod en aanvaardt de andere partij dit aanbod. Uiteraard komt het ook voor dat partijen niet gelijk tot een overeenkomst komen en over de voorwaarden onderhandelen. In de praktijk komt het voor dat een partij zich tijdens de onderhandelingen terugtrekt en deze afbreekt. Is deze partij dan eigenlijk schadeplichtig ten opzichte van de andere partij? Ik beantwoord deze vraag aan de hand van een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam.

Recht op terugbetaling vliegtickets wegens de uitbraak van corona?

Door de uitbraak van COVID-19 worden veel passagiers en de Europese vervoerssector zwaar getroffen. Vervoer is een van de sectoren die het zwaarst is getroffen door de pandemie. Dat komt door de maatregelen die de autoriteiten hebben genomen om de uitbraak in te dammen. Voor veel passagiers zijn reizen geannuleerd of doet de situatie zich voor dat passagiers niet meer willen of mogen reizen.

Beroep op buitengewone omstandigheden door luchtvaartmaatschappij slaagt

Bij langdurige vertraging of annulering van een vlucht heeft de passagier recht op compensatie. In de Europese Verordening 261/2004 (hierna: de Verordening) is bepaald welk bedrag vergoed dient te worden. Een luchtvaartmaatschappij hoeft geen compensatie te bieden indien zich buitengewone omstandigheden hebben voorgedaan en de luchtvaartmaatschappij deze omstandigheden en de gevolgen daarvan niet had kunnen voorkomen door het treffen van alle redelijke maatregelen. Volgens de considerans bij...

Wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure: de hoofdlijnen

Zoals wellicht bij u bekend, stamt de Faillissementswet uit 1896. Een oude wet die vanwege de ontwikkelingen in de loop der eeuwen (!) op meerdere onderdelen is achterhaald en wijzigingen behoeft. Om die reden is het Wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure ingediend. In juni dit jaar is de memorie van toelichting gepresenteerd.Dit is niet de eerste keer dat wijziging van de Faillissementswet wordt voorgesteld. Zo heeft de commissie-Kortmann vanaf 2003 een poging gewaagd de Failliss...

Wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure: de hoofdlijnen

Zoals wellicht bij u bekend, stamt de Faillissementswet uit 1896. Een oude wet die vanwege de ontwikkelingen in de loop der eeuwen (!) op meerdere onderdelen is achterhaald en wijzigingen behoeft. Om die reden is het Wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure ingediend. In juni dit jaar is de memorie van toelichting gepresenteerd.Dit is niet de eerste keer dat wijziging van de Faillissementswet wordt voorgesteld. Zo heeft de commissie-Kortmann vanaf 2003 een poging gewaagd de Failliss...

Aansprakelijk gesteld in faillissement, hoe zit het met bewijslast?

U bent er ongetwijfeld mee bekend dat u als bestuurder een administratieplicht hebt en ook tijdig de jaarrekeningen moet deponeren. Indien u als bestuurder niet voldoet aan (één van) deze verplichtingen, levert dit onbehoorlijke taakvervulling op en wordt vermoed dat deze onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is van het faillissement. In eerdere bijdragen schreven wij hier al over.Indien de curator meent dat sprake is van schending van de administratieplicht en hij wil u als be...

Aansprakelijk gesteld in faillissement, hoe zit het met bewijslast?

U bent er ongetwijfeld mee bekend dat u als bestuurder een administratieplicht hebt en ook tijdig de jaarrekeningen moet deponeren. Indien u als bestuurder niet voldoet aan (één van) deze verplichtingen, levert dit onbehoorlijke taakvervulling op en wordt vermoed dat deze onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is van het faillissement. In eerdere bijdragen schreven wij hier al over.Indien de curator meent dat sprake is van schending van de administratieplicht en hij wil u als be...

1 2