1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 12

Ontslag na (vakantie)foto’s op Facebook

Eerder schreef ik over een ontslagzaak uit mijn eigen praktijk naar aanleiding van uitlatingen door de werknemer op het social medium Hyves. Nadien heeft zich in mijn praktijk ook een ontslag voorgedaan waarbij de werknemer gebruikmaakte van het social medium Facebook. Het ging om een zieke werknemer waarvoor een re-integratietraject moest worden opgezet. Conform het advies van de bedrijfsarts had de werkgever een plan van aanpak opgesteld. De werknemer had hiertegen bezwaar, omdat zij zich n...

Instemmingsrecht OR bij invoering social media protocol

Werkgevers ontkomen tegenwoordig niet meer aan het gebruik (door werknemers) van social media, zowel privé als werkgerelateerd, zowel thuis als op de werkplek. Om het gebruik van social media op de werkvloer en het werkgerelateerd gebruik  van social media in goede banen te leiden, kan een werkgever een social media protocol opstellen en invoeren. Een social media protocol kan dan dienen als (juridisch) kader ter bescherming van zowel de werkgever als de werknemer. Het invoeren van een social...

Fataal Hyves-bericht na 15 jaar dienstverband

Een aantal jaar geleden heb ik in mijn eigen rechtspraktijk ervaren hoe gevaarlijk een berichtje op social media (in dit geval Hyves) kan zijn. Het ging om een werknemer met een dienstverband van bijna 15 jaar bij een middelgrote organisatie. Binnen het team waarin de werknemer werkzaam was, ging het al geruime tijd niet goed. Het team functioneerde als geheel slecht als gevolg van moeizame communicatie en samenwerking. Ook het (gedwongen) vertrek van een aantal collega’s speelde hierbij een...

Werkgever de rechthebbende van een twitter account?

Twitter is een voor velen bekende internetdienst. Met een maximum van 140 tekens kan er van alles aan berichtgeving de digitale wereld in worden gezonden. Berichtgeving die veelal kort en bondig is. Dit kan ook niet anders, het moet immers in (slechts) 140 tekens. Te weinig om een genuanceerde boodschap over te brengen, te overtuigen of begrip te kweken. Het zal dan ook niet verbazen dat twitter in binnen- en buitenland tot de nodige juridische perikelen heeft geleid. Zo zijn er in Frankrijk...

Het social media protocol - Tip 6: handhaving

Zorg voor een consequente handhaving van uw social media protocol. Spreek uw werknemers aan op overtredingen en houd u als werkgever ook aan de overeengekomen spelregels. Waak voor willekeur bij het treffen van arbeidsrechtelijke maatregelen tegen werknemers die het social media protocol overtreden. Een social media protocol dat slechts op papier bestaat, heeft in een eventuele gerechtelijke procedure weinig waarde.

Het social media protocol - Tip 5: kennisneming

Zorg dat uw werknemers daadwerkelijk kennis nemen van uw social media protocol en leg dit goed vast. Plaatsing van uw social media protocol op uw intranet of een geruisloze toevoeging aan het personeelshandboek is onvoldoende. Geef ruchtbaarheid aan datgene waar u in uw social media beleid voor staat en breng uw social media protocol op een regelmatige basis onder de aandacht van uw werknemers, bijvoorbeeld tijdens trainingen en vergaderingen.

Het social media protocol - Tip 4: juistheid informatie

Benadruk in uw social media protocol het belang van juiste informatie. Onjuiste informatie kan op social media snel een eigen leven gaan leiden en de praktijk leert dat iets wat eenmaal de (digitale)wereld in is geholpen er maar moeilijk weer uitgaat. Internet vergeet nooit iets. Over juridische geschillen waar de werkgever bij betrokken is, dient de werknemer zich overigens helemaal niet uit te laten. Benoem dit en eventuele overige ‘verboden gebieden’ in uw social media protocol.

Het social media protocol - Tip 3: kansen

Schenk in uw social media protocol niet alleen aandacht aan de risico’s van social media gebruik door werknemers, maar ook aan de kansen van social media gebruik. Uw werknemers kunnen bijvoorbeeld prima als ogen en oren voor uw organisatie functioneren. Roep uw werknemers in uw social media protocol dan ook op om te melden wat er zich rondom uw bedrijf op social media afspeelt. Een afgewogen social media protocol waarin niet alleen aandacht wordt besteed aan de risico’s van het gebruik van so...

Het social media protocol - Tip 2: bevoegdheid

In de regel is slechts een beperkt aantal werknemers bevoegd om officieel namens hun werkgever naar buiten te treden. De communicatie met de ‘oude media’ (krant, radio, televisie) kan zo door de werkgever doorgaans wel in goede banen worden geleid. In grotere organisaties is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de juridische en/of communicatie afdeling. In het geval van social media is dat veel lastiger. Adviseer uw werknemers in uw social media protocol in ieder geval zich op social me...

Het social media protocol - Tip 1: transparantie

Wees transparant in uw social media gebruik en verlang dat ook van uw werknemers. Er is daarbij een belangrijk verschil tussen bijdragen van werknemers namens de werkgever en bijdragen van werknemers over de werkgever. Uitlatingen die zuiver in de privésfeer worden gedaan vallen onder het grondrecht van vrijheid van meningsuiting. Voor berichten met een zakelijk karakter heeft de werkgever echter een instructierecht (artikel 7:660 BW). Werk en privé lopen bij het gebruik van social media noga...

Het social media protocol - inleiding

Het delen van informatie via social media over werkgerelateerde zaken brengt voor werkgevers kansen, maar ook bedreigingen met zich mee. In de ideale wereld stellen werknemers zich op als ambassadeur van hun organisatie, ook als ze actief zijn op social media. De praktijk leert echter dat werknemers er niet altijd even goed in slagen de rol van ambassadeur te vervullen. Een social media protocol kan dan dienen als (juridisch) kader ter bescherming van zowel de werkgever als de werknemer.Ik de...

Schending relatiebeding met LinkedIn

Op 8 maart 2011 heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Arnhem geoordeeld dat een ex-werknemer zijn relatiebeding had geschonden door onder andere een relatie van zijn voormalige werkgever aan zijn LinkedIn-netwerk toe te voegen. De ex-werknemer werd veroordeeld tot het betalen van een boete van € 10.000,00.Relatiebeding met boeteclausule De ex-werknemer was op 31 juli 2006 in dienst getreden van Crypsys in de functie van sales director. Per 31 maart 2010 hebben de ex-werknemer en Cryp...