1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 12

WNT-weetje: Hoe zit het met vakantiegeld onder de WNT?

Een topfunctionaris van een WNT-instelling heeft op grond van de Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag (“WML”) recht op 8% vakantiegeld. In de praktijk wordt deze vakantietoeslag, net als bij andere ‘reguliere’ werknemers maandelijks gereserveerd en éénmaal per jaar in de maand juni uitgekeerd. Bij een topfunctionaris zou dit (bij een einde van het dienstverband) kunnen leiden tot problemen. Dit artikel gaat hierop nader in.

De controle loonheffingen

De Belastingdienst heeft een controle loonheffingen of belastingcontrole aangekondigd. Het financiële belang van een controle loonheffingen wordt vaak onderschat. Kleine fouten kunnen leiden tot grote naheffingen wanneer ze bij veel werknemers voorkomen gedurende meerdere jaren. Daarnaast mogen de rente en boetes niet worden vergeten. Waar moet uw onderneming op letten bij een controle loonheffingen?

Wijziging besluit oproepovereenkomsten

Op 18 oktober 2019 schreef minister Koolmees (SZW) een brief aan de Tweede Kamer. In deze brief schreef de minister dat het Besluit houdende nadere regels over oproepovereenkomsten wordt gewijzigd. De wijziging ziet op de toepassing van de oproepmaatregelen en de WW-premiedifferentiatie. In dit artikel zullen wij ingaan op de gevolgen van deze wijziging.

Nieuwe versie Uitvoeringsregels Ontslag van het UWV

Vanaf 1 oktober 2019 geldt een nieuwe versie van de Uitvoeringsregels Ontslag van het UWV. De UWV Uitvoeringsregels vormen een uitwerking van en toelichting op de relevante regelgeving op de ontslagprocedure.

De billijke vergoeding bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst op verzoek van werknemer

Het arbeidsrecht kent verschillende situaties waarin de rechter, naast de transitievergoeding, een additionele billijke vergoeding kan toekennen aan de werknemer. Zo kan de rechter een billijke vergoeding aan een werknemer toekennen wanneer diens werkgever de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd, en de werknemer niet om vernietiging van de opzegging verzoekt maar om toekenning van een billijke vergoeding (artikel 7:681 BW). In het New Hairstyle-arrest heeft de Hoge Raad bepaald met welke omstandigheden rekening moet worden gehouden bij het vaststellen van de omvang van de billijke vergoeding van artikel 7:681 BW. Op 8 juni 2018 heeft de Hoge Raad opnieuw twee uitspraken gedaan over de billijke vergoeding. In deze uitspraken oordeelt de Hoge Raad dat de gezichtspunten uit het New Hairstyle-arrest niet alleen een rol spelen bij het bepalen van de omvang van de billijke vergoeding van artikel 7:681 BW, maar ook bij het bepalen van de omvang van andere billijke vergoedingen. De eerste uitspraak ziet op de billijke vergoeding uit artikel 7:683 BW, dat wil zeggen de billijke vergoeding die de rechter in hoger beroep aan de werknemer kan toewijzen als alternatief voor herstel van de arbeidsovereenkomst. Deze uitspraak besprak ik in mijn blog van 2 juli 2018. De tweede uitspraak ziet op de billijke vergoeding uit artikel 7:671c BW, namelijk de billijke vergoeding die de rechter aan een werknemer kan toekennen als diens werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld of heeft nagelaten en de rechter de arbeidsovereenkomst om die reden op verzoek van de werknemer ontbindt. Deze uitspraak bespreek ik in deze blog.

WNT: Inkomenspolitiek als onderdeel van subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen; het mag niet!

Eerder schreven mijn collega Henk Hoving en ik al dat het normeren van topinkomens in subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen niet mogelijk was. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State was hier in 2014 al helder over. Tijdens de begrotingsbesprekingen in 2017 kwam wederom ter sprake of inkomensnormering in subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen mogelijk is. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft hierop antwoord in een factsheet.De wensVanuit geme...

Beleidsregels WNT 2018: de wijzigingen per 1 januari a.s.

In dit artikel beschreef ik de Evaluatiewet WNT en de belangrijkste wijzigingen per 1 juli 2017. Inmiddels worden er per 1 januari 2018 wederom wijzigingen van de Wet normering Topinkomens (WNT) doorgevoerd, welke ik in dit artikel zal toelichten. Hierbij richt ik mij met name op de wijzigingen in de Beleidsregels, maar zal ik ook kort ingaan op de overige wijzigingen.Transitievergoeding valt onder uitkering wegens beëindiging dienstverband bij vaststellingsovereenkomstIn artikel 10b van de B...

De rekentool ‘hoelangwerkloos.nl’ is niet langer betrouwbaar

Volgens Rechtbank Rotterdam is de rekentool ‘hoelangwerkloos.nl’ in de huidige tijd niet langer betrouwbaar. Energo projects B.V. had haar statutair bestuurder ontslagen, door een aandeelhoudersbesluit met deze strekking te nemen en vervolgens een ontslagbrief aan de bestuurder toe te zenden. De ex-bestuurder kwam tegen dit ontslag op. De rechtbank oordeelde dat er geen redelijke grond voor ontslag was. De ex-bestuurder kwam daarom een billijke vergoeding toe (herstel van de dienstbetrekking...

Non-actiefstelling onder de WNT ; een update!

In mijn eerdere blog berichtte ik u al over een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, waarin werd geoordeeld dat vrijstelling van werk tegen betaling mogelijk was. De maximale vergoeding wegens beëindiging van het dienstverband (op grond van artikel 2.10 WNT) van € 75.000,- werd overschreden door de bestuurder vrij te stellen van werk met behoud van loon. De betaling boven de ontslagvergoeding van € 75.000,- werd niet als onverschuldigd betaald gezien, omdat de bestuurder onvrijwillig...

Non-actiefstelling onder de WNT; het kan tegen betaling?!

Op grond van artikel 2.10 WNT is de maximale beëindigingsvergoeding voor een topfunctionaris 75.000 euro. In deze vergoeding wordt de tijd dat een topfunctionaris geen werkzaamheden meer verricht voorafgaand aan het moment van beëindiging meegeteld. Vrijstelling van werk is voor de topfunctionaris dus enkel mogelijk, indien de maximale beëindigingsvergoeding onder de 75.000 euro blijft. De rechtbank Midden-Nederland dacht hier kortgeleden anders over.Wat was de casus?Werkgever heeft werknemer...