1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
4 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 7

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel II)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze tweede blog gaan wij in op de vraag hoe fiscaal omgegaan moet worden met een werknemer zonder BSN.

De controle loonheffingen

De Belastingdienst heeft een controle loonheffingen of belastingcontrole aangekondigd. Het financiële belang van een controle loonheffingen wordt vaak onderschat. Kleine fouten kunnen leiden tot grote naheffingen wanneer ze bij veel werknemers voorkomen gedurende meerdere jaren. Daarnaast mogen de rente en boetes niet worden vergeten. Waar moet uw onderneming op letten bij een controle loonheffingen?

Wijziging besluit oproepovereenkomsten

Op 18 oktober 2019 schreef minister Koolmees (SZW) een brief aan de Tweede Kamer. In deze brief schreef de minister dat het Besluit houdende nadere regels over oproepovereenkomsten wordt gewijzigd. De wijziging ziet op de toepassing van de oproepmaatregelen en de WW-premiedifferentiatie. In dit artikel zullen wij ingaan op de gevolgen van deze wijziging.

WNT: Inkomenspolitiek als onderdeel van subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen; het mag niet!

Eerder schreven mijn collega Henk Hoving en ik al dat het normeren van topinkomens in subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen niet mogelijk was. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State was hier in 2014 al helder over. Tijdens de begrotingsbesprekingen in 2017 kwam wederom ter sprake of inkomensnormering in subsidievoorwaarden en aanbestedingseisen mogelijk is. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft hierop antwoord in een factsheet.De wensVanuit geme...

Beleidsregels WNT 2018: de wijzigingen per 1 januari a.s.

In dit artikel beschreef ik de Evaluatiewet WNT en de belangrijkste wijzigingen per 1 juli 2017. Inmiddels worden er per 1 januari 2018 wederom wijzigingen van de Wet normering Topinkomens (WNT) doorgevoerd, welke ik in dit artikel zal toelichten. Hierbij richt ik mij met name op de wijzigingen in de Beleidsregels, maar zal ik ook kort ingaan op de overige wijzigingen.Transitievergoeding valt onder uitkering wegens beëindiging dienstverband bij vaststellingsovereenkomstIn artikel 10b van de B...

Non-actiefstelling onder de WNT ; een update!

In mijn eerdere blog berichtte ik u al over een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, waarin werd geoordeeld dat vrijstelling van werk tegen betaling mogelijk was. De maximale vergoeding wegens beëindiging van het dienstverband (op grond van artikel 2.10 WNT) van € 75.000,- werd overschreden door de bestuurder vrij te stellen van werk met behoud van loon. De betaling boven de ontslagvergoeding van € 75.000,- werd niet als onverschuldigd betaald gezien, omdat de bestuurder onvrijwillig...

Non-actiefstelling onder de WNT; het kan tegen betaling?!

Op grond van artikel 2.10 WNT is de maximale beëindigingsvergoeding voor een topfunctionaris 75.000 euro. In deze vergoeding wordt de tijd dat een topfunctionaris geen werkzaamheden meer verricht voorafgaand aan het moment van beëindiging meegeteld. Vrijstelling van werk is voor de topfunctionaris dus enkel mogelijk, indien de maximale beëindigingsvergoeding onder de 75.000 euro blijft. De rechtbank Midden-Nederland dacht hier kortgeleden anders over.Wat was de casus?Werkgever heeft werknemer...