1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 18

Leidraad voor het houden van vergaderingen van verenigingen en coöperaties op basis van de Spoedwet COVID-19

Op 21 april jongstleden is de spoedwet “Tijdelijke voorzieningen op het terrein van het Ministerie van Jusititie en Veiligheid in verband met de uitbraak van COVID-19” aangenomen. De spoedwet, die op 24 april 2020 van kracht is geworden, voorziet onder andere in de mogelijkheid voor verenigingen en coöperaties om digitaal te vergaderen. In dit blog geef ik enkele praktische handreikingen.

Update UBO-register – u wordt binnenkort verplicht tot registratie van uw UBO

De kogel is door de kerk: op 10 december 2019 is de Tweede Kamer akkoord gegaan met de invoering van een Nederlands UBO-register. Vandaag is de memorie van antwoord van Minister Hoekstra gepubliceerd. Meer dan 1,5 miljoen entiteiten krijgen dit voorjaar te maken met het UBO-register. Wat zijn de gevolgen van de invoering van dit register voor u en/of uw entiteit?

Implementatie aandeelhoudersrichtlijn: meer invloed voor aandeelhouders op beloning bestuurders en commissarissen

Op 6 november 2019 is het wetsvoorstel ter implementatie van de herziene aandeelhoudersrichtlijn aangenomen. Voor een belangrijk deel - waaronder de wijzigingen op bezoldigingsgebied - is de wet per 1 december 2019 in werking getreden. De wet heeft ten doel de langetermijnbetrokkenheid van aandeelhouders te bevorderen. Deze wet zorgt er onder andere voor dat aandeelhouders meer invloed krijgen op de beloning van bestuurders en commissarissen van beursgenoteerde naamloze vennootschappen ("NVs") en niet-beursgenoteerde NVs waarop het (al dan niet gemitigeerde) structuurregime ("structuur NVs") van toepassing is.

Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen: civiele en fiscale aspecten

Op 21 februari is het voorontwerp van het Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen (concept wetsvoorstel) ter consultatie voorgelegd. Het concept wetsvoorstel beoogt een moderne, duidelijke en eenvoudige regeling te geven die enerzijds de ondernemer faciliteert en anderzijds een passende bescherming biedt aan schuldeisers en zekerheid aan het handelsverkeer. In deze bijdrage zoomen we nader in op de civiele en fiscale aspecten.

Startups: Introductie artikelenreeks (1)

En dan heb je besloten ondernemer te worden. Je hebt alleen of samen met anderen een geweldig idee of product bedacht. Er is een markt voor en je gaat er tijd, energie en geld in steken.

Definitie UBO en het UBO-register

In verband met het wetsvoorstel voor de Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn heeft de Minister van Financiën op 6 april jl. het Ontwerp Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. In het Besluit wordt de definitie van uiteindelijk belanghebbende of Ultimate Beneficial Owner gegeven. Op 20 april jl. heeft de Minister voorts een update gegeven inzake het wetgevingstraject voor het UBO-register. Het voornemen is begin 2019 een concept wetsvoorstel aan de Tweede Kamer aan te bieden.

Wetsvoorstel omzetting aandelen aan toonder in aandelen op naam

Op 10 april jl. is het wetsvoorstel tot omzetting van aandelen aan toonder in het kapitaal van naamloze vennootschappen in aandelen op naam ten behoeve van de vaststelling van de identiteit van de houders van deze aandelen aangeboden aan de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel maakt de identificatie van alle houders van aandelen aan toonder mogelijk in Europees Nederland en in Bonaire, Eustatius en Saba.

Tegenstrijdig belang - gevolgen voor de besluitvorming en uitvoering

Reeds eerder schreef ik op deze kennispagina over (de inhoud van het begrip) tegenstrijdig belang. In dit artikel ga ik in op de gevolgen. Wat kunnen nu eigenlijk de gevolgen zijn als je als bestuur van een BV een besluit hebt genomen terwijl een van de bestuurders of het hele bestuur een tegenstrijdig belang in de zin van artikel 2:239 lid 6 Burgerlijk Wetboek had tijdens de besluitvorming?Regeling Ter opfrissing van het geheugen nog heel kort de regeling: in artikel 2:239 lid 6 Burgerlijk W...

Status en inwerkingtreding Corporate Governance Code 2016

Zoals ik op deze kennispagina reeds schreef op 23 januari 2017 is de nieuwe Corporate Governance Code 2016 ("Code 2016") van toepassing op Nederlandse beursvennootschappen ten aanzien van het boekjaar beginnend op 1 januari 2017 of daarna. Dit houdt in dat in 2018 voor het eerst over de naleving van de nieuwe Code dient te worden gerapporteerd. Omdat de Code 2016 pas op 8 december 2016 is gepubliceerd, is goed voorstelbaar dat niet meteen vanaf 1 januari 2017 in lijn met de nieuwe Code 2016 g...

Tegenstrijdig belang regeling voor het MKB

Recent is er een publicatie verschenen waarin aandacht wordt gevraagd voor de werkbaarheid van de tegenstrijdig belang regeling voor het Midden- en Kleinbedrijf ("MKB"). De schrijvers van dit artikel doen een oproep om de tegenstrijdig belang regeling voor het MKB, en dan vooral de situatie waarin de bestuurder en aandeelhouder in een persoon verenigd zijn, aan te passen. Een "MKB-bedrijf" is geen wettelijk gedefinieerd begrip, vaak wordt aangesloten bij artikel 2:397 BW van het jaarrekeninge...

Nieuwe Corporate Governance Code – de belangrijkste wijzigingen

Op 8 december 2016 heeft de Monitoring Commissie Corporate Governance Code (de "Commissie") de herziene Corporate Governance Code (de "Code") gepubliceerd. De belangrijkste vernieuwingen zijn het centraal stellen van lange termijn waardecreatie en de introductie van cultuur als onderdeel van goede corporate governance. Daarnaast is de Code vereenvoudigd doordat overlappende bepalingen en bepalingen die in strijd waren met wetten en andere regelgeving zijn aangepast. Ten slotte zijn nieuwe cor...

Monitoring Commissie publiceert voorstel voor toepassing Corporate Governance Code op one tier boards

Op 3 augustus 2016 heeft de Monitoring Commissie Corporate Governance (de "Commissie") een consultatiedocument gepubliceerd met een voorstel voor toepassing voor de Corporate Governance Code (de "Code") op one tier boards (een bestuur bestaande uit zowel uitvoerend als niet uitvoerend bestuurders). In een one tier board dragen de executives en non executives gezamenlijk bestuursverantwoordelijkheid.Alle stakeholders en geïnteresseerden worden door de Commissie uitgenodigd om gedurende de cons...

1 2