1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 9

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel II)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze tweede blog gaan wij in op de vraag hoe fiscaal omgegaan moet worden met een werknemer zonder BSN.

Geen uitzondering op renseigneringsverplichting voor Uitbetaalde Bedragen aan Derden (UBD) in de zorg

Voor de meeste inhoudings- en administratieplichtigen geldt dat zij in 2023 voor de eerste keer uit eigen beweging een opgave moeten doen van de uitbetaalde bedragen aan derden. De opgave voor in 2022 uitbetaalde bedragen moet uiterlijk op 31 januari 2023 digitaal zijn aangeleverd aan de Belastingdienst. In de praktijk blijkt dat deze verplichting met name in de zorgsector tot een (onevenredige) administratieve last leidt. Recent heeft de Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet (GroenLinks) gevraagd of zorgaanbieders vanwege hun btw-vrijstelling niet (tijdelijk) uitgezonderd kunnen worden van deze verplichting. Staatssecretaris Van Rij heeft hier, mede namens de minister voor Langdurige Zorg en Sport, inmiddels op gereageerd.

Meldplicht Uitbetaalde bedragen aan derden (UBD) in de zorg

Voor de meeste inhoudings- en administratieplichtigen geldt dat zij in 2023 voor de eerste keer een opgave moeten doen van de uitbetaalde bedragen aan derden. De opgave voor in 2022 uitbetaalde bedragen moet uiterlijk op 31 januari 2023 digitaal zijn aangeleverd aan de Belastingdienst. In de praktijk blijkt dat deze verplichting met name in de zorgsector tot een (onevenredige) administratieve last te leiden.

Toekomst Wet DBA – Fiscale relevantie van de achtste voortgangsbrief ‘Werken met en als zelfstandige(n)

Door de onrust die na de invoering van de Wet DBA ontstond werd al snel besloten de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties op te schorten. Nu, 6 jaar later, is er nog steeds een handhavingsmoratorium van kracht. Het wachten is op nieuwe wet- en regelgeving die duidelijkheid schept over de (fiscale) kwalificatie van arbeidsrelaties. Op 16 december 2022 is er een nieuwe voortgangsbrief ‘werken met en als zelfstandige(n)’ verschenen waarin de maatregelen worden geschetst die het kabinet op het gebied van werken als (en met) zelfstandige(n) wil nemen. In deze blog geven wij een samenvatting van de brief waarbij we specifieke aandacht besteden aan de fiscale aandachtspunten.

Wijziging voorkoming van dubbele belastingheffing voor bestuurders- of commissarisbeloningen per 1 januari 2023

Bij besluit van 18 juli 2008 heeft de Staatssecretaris goedgekeurd dat aan bestuurders en commissarissen onder bepaalde voorwaarden voorkoming van dubbele belasting mag worden verleend op basis van de vrijstellingsmethode (hierna: het goedkeurende beleid). Dit goedkeurende beleid zal per 1 januari 2023 komen te vervallen. Voor bestuurders of commissarissen die op dit moment gebruik maken van het goedkeurende beleid kan dit vergaande gevolgen hebben. In onderstaande blog bespreken wij de verschillen tussen de vrijstellings- en de verrekeningsmethode en zetten wij de mogelijke gevolgen van het vervallen van het goedkeurende beleid voor u uiteen.

Beleidsbesluit rechtsherstel box 3: Doelgroepen en nieuwe berekening

De Hoge Raad heeft in het ‘Kerstarrest’ geoordeeld dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel van box 3 in strijd is met het recht op eigendom en het gelijkheidsbeginsel uit het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Meer over het Kerstarrest en de gevolgen van deze uitspraak leest u in onze blogs van 4 februari 2022, 15 april 2022, 28 april 2022 en 24 mei 2022. Op 28 juni 2022 is een nieuw beleidsbesluit gepubliceerd waarin nader wordt ingegaan op de groep belastingplichtigen die in aanmerking komt voor rechtsherstel en waarin de nieuwe berekening van het voordeel uit sparen en beleggen in box 3 wordt toegelicht. In deze blog gaan wij nader in op de belangrijkste punten uit het beleidsbesluit.

Kabinet beperkt compensatie Box 3

Op 28 april 2022 heeft het kabinet een brief gestuurd aan de Tweede Kamer over de gemaakte keuzes voor rechtsherstel voor belastingplichtigen die onterecht belasting hebben betaald over vermogen in box 3.

WNT-weetje: Kunnen outplacement- en juridische kosten worden opgenomen in een vertrekregeling van een topfunctionaris?

Bij een beëindiging met wederzijds goedvinden, is in de praktijk een veelvoorkomende afspraak dat er juridische kosten worden vergoed. Op die manier kan de werknemer zich juridisch laten voorlichten over de inhoud en het gevolg van de vaststellingsovereenkomst, waarvoor de werkgever de kosten vergoed. Een andere afspraak is dat de werkgever kosten voor outplacement op zich neemt, zodat de werknemer gericht een nieuwe baan kan vinden. Vraag is of deze regelingen ook bij een topfunctionaris in het kader van de WNT kunnen worden opgenomen. Dit artikel behandelt deze vraag.