1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
6 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 46

Verlenging geldingsduur Tijdelijke Wet COVID-19 Justitie & Veiligheid

Op 24 augustus 2020 is bij Koninklijk Besluit (KB) besloten om de geldingsduur van de Tijdelijke Wet COVID-19 Justitie & Veiligheid te verlengen tot 1 oktober 2020. Laatste update: bij Besluit van 24 mei 2022 is besloten tot verlenging van de geldingsduur tot 1 augustus 2022 (m.u.v. art. 15 en 22).

Per 1 januari 2022: de nieuwe Governancecode Zorg

Per 1 januari 2022 is de Governancecode Zorg 2017 geactualiseerd. In dit blog gaat onze specialist Charlotte Perquin-Deelen in op de belangrijkste wijzigingen die de Governancecode Zorg 2022 met zich brengt.

Bestuur en Toezicht-Weetje nr. 7: preventieve ontslagbescherming van de stichtingsbestuurder

Op 10 november jl. heeft de Eerste Kamer het Wetsvoorstel Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) aangenomen. De Wbtr treedt op 1 juli 2021 (grotendeels) in werking. De invoering heeft lang op zich laten wachten. We zullen uw geheugen opfrissen door het plaatsen van korte berichten op deze kennispagina over de relevante wijzigingen.

De contouren voor een wettelijke regeling voor de besloten vennootschap met een maatschappelijke onderneming (BVm)

In juli 2020 heeft de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer bij brief geïnformeerd over de kenmerken waaraan een wettelijke regeling voor een BVm aan zou moeten voldoen. In deze bijdrage bespreekt de auteur het recent gepubliceerde consultatiedocument ‘Aanzet voor een wettelijke regeling voor een besloten vennootschap met maatschappelijk doel’ op hoofdlijnen.

Wetsvoorstel diversiteit aangenomen in de Tweede Kamer

Vandaag heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel tot wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Het wetsvoorstel beoogt de verhouding tussen mannen en vrouwen in de top van grote bedrijven evenwichtiger te maken.

Wetsvoorstel Wet transparantie maatschappelijke organisaties (Wtmo)

Op 20 november 2020 is het wetsvoorstel Wet transparantie maatschappelijke organisaties (Wtmo) ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel wil ongewenste buitenlandse beïnvloeding van Nederlandse maatschappelijke organisaties tegengaan en bevat daartoe regels die buitenlandse donaties aan maatschappelijke organisaties inzichtelijk moeten maken. In dit blog bespreken we de achtergrond en de inhoud van het voorstel en gaan we in op de enkele mogelijke implicaties van dit wetsvoorstel voor zorginstellingen en ANBI’s.

Het belang van wederhoor op geanonimiseerde beschuldigingen

Een verfrissend geluid in tijden van gebroken reputaties en geknakte carrières: oud-rechter en -arbiter Hans Hofhuis vraagt in een recente bijdrage aan het NJB (‘Het gebruik van geanonimiseerde verklaringen in en buiten rechte’, NJB 4-12-2020, afl. 42/2896) aandacht voor het garanderen van daadwerkelijk wederhoor op geanonimiseerde beschuldigingen.

Handreiking Gedragscode (on)gewenste omgangsvormen (2)

In onze vorige bijdrage zijn wij ingegaan op (het belang van) integriteit in de werkomgeving, het doel van de Handreiking Gedragscode (on)gewenste gedragsvormen (de Handreiking), waarom het belangrijk is dat werkgevers deze Handreiking naleven en welke handvatten de Handreiking geeft voor werkgevers bij het opstellen van een eigen gedragscode. In deze bijdrage gaan wij in op het stappenplan.

Zorgvrijstelling vennootschapsbelasting: zijn de statuten en de governance van uw zorginstelling vóór 1 januari 2021 op orde?

In de besluiten van 20 december 2018 en 25 november 2019 heeft de Staatssecretaris van Financiën voorwaarden opgenomen met betrekking tot de toepassing van de zorgvrijstelling in de vennootschapsbelasting door zorginstellingen. Hieronder vallen ook zorginstellingen die (ook) gebruik maken van een of meerdere zorg-BV’s. Bestaande zorginstellingen krijgen tot en met 31 december 2020 de gelegenheid hun statuten en governance overeenkomstig deze besluiten aan te passen, waardoor de zorgvrijstelling ook na deze datum van toepassing blijft. In onze artikelen van 1 maart 2019 en 10 januari 2020 is hier op ingegaan. In dit artikel wordt een samenvatting gegeven van de voorwaarden van de zorgvrijstelling en komt het overgangsregime aan bod.

Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza): overgangsregeling (6)

Op 1 januari 2022 treden de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking. In dit blog van de blogreeks over de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) gaan wij in op de overgangsregeling van de Wtza voor bestaande zorgaanbieders.

Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza): toezicht en handhaving (5)

Op 1 januari 2022 zullen de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (Awtza) in werking treden. De Wtza introduceert een meldplicht voor alle nieuwe zorgaanbieders en een vernieuwde vergunningsprocedure voor een specifieke categorie instellingen. In dit blog gaan wij nader in op het toezicht en handhaving op en bij zorginstellingen onder de Wtza.

1 2 3 4