Hoe ga je om met rechtmatigheidscontroles in het sociaal domein (deel II)?
Welke bevoegdheden hebben toezichthouders in het kader van de Wmo en Jeugdzorg. En welke grenzen gelden bij de uitoefening ervan?
Welke bevoegdheden hebben toezichthouders in het kader van de Wmo en Jeugdzorg. En welke grenzen gelden bij de uitoefening ervan?
Steeds vaker controleren gemeenten zorgaanbieders die op de grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de Jeugdwet zorg leveren. Die controle kan zien op de kwaliteit van de door een zorgaanbieder geleverde zorg.
Moeten wij met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wel of geen functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aanwijzen? Deze vraag hebben zorgaanbieders de laatste tijd vaak aan ons gesteld. De AVG verplicht zorgaanbieders die hoofdzakelijk belast zijn met grootschalige verwerking van gezondheidsgegevens een FG aan te stellen. Maar wanneer is dan sprake van een dergelijke ‘grootschalige verwerking’? Gisteren heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hier via een nieuwsbericht op haar website deels duidelijkheid over gegeven.
In deze kroniek worden de bestuursrechtelijke uitspraken op grond van de Jeugdwet besproken die zijn gepubliceerd tussen 1 januari 2015 en 1 februari 2018. Uitspraken waarin een bestuursrechtelijk besluit van het college aan de orde komt als onderdeel van de procedure een machtiging gesloten jeugdhulp te verkrijgen, worden buiten beschouwing gelaten.
Afgelopen vrijdag (1 december 2017) heeft de Hoge Raad de uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van vorig jaar bevestigd, waarin het hof oordeelde dat de uitwisseling van elektronische patiënteninformatie (de zorginfrastructuur) via het Landelijk Schakelpunt (LSP) was toegestaan. Huisartsen, huisartsenposten, apothekers en andere zorgverleners die van dit systeem gebruik maken, kunnen dus definitief opgelucht ademhalen.Wat is de zorginfrastructuur en het LSP ook alweer?De meeste hui...
In een eerder artikel op deze kennispagina schonken wij al aandacht aan de 1 mei-uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. In deze uitspraak geeft de Centrale Raad gemeenten een duidelijk beoordelingskader om op een goede en zorgvuldige wijze op een jeugdhulpvraag te beslissen.Sindsdien hebben diverse jeugdhulpbesluiten de juridische eindstreep niet gehaald. Volgens de lagere rechters hadden de desbetreffende colleges namelijk niet voldaan aan de stappen van het beoordelingskader (meestal st...
In een eerder artikel op deze kennispagina schonken wij al aandacht aan de 1 mei-uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. In deze uitspraak geeft de Centrale Raad gemeenten een duidelijk beoordelingskader om op een goede en zorgvuldige wijze op een jeugdhulpvraag te beslissen.Sindsdien hebben diverse jeugdhulpbesluiten de juridische eindstreep niet gehaald. Volgens de lagere rechters hadden de desbetreffende colleges namelijk niet voldaan aan de stappen van het beoordelingskader (meestal st...
Met de komst van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de jeugdhulp. Sindsdien bestaat er veel onvrede over de wijze waarop gemeenten jeugdhulpvragen behandelen. Gemeenten zouden niet goed in staat zijn te beoordelen of, en zo ja, welke jeugdhulp een jeugdige nodig heeft. Bovendien zouden gemeenten jeugdhulpvragen te snel afwijzen met een beroep op ‘de eigen kracht’ van de jeugdige en het gezin. Het was dan ook wachten op een uitspraak van de hoogste bestuursrechter...
Als zorgverlener hoopt u er nooit mee te maken te krijgen. Toch kan het ineens gebeuren: er is een tuchtklacht tegen u ingediend. U komt vervolgens in de juridische mallemolen terecht van een procedure bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Begrijpelijkerwijs zal dit vaak een grote impact op uw gemoedsrust hebben. U zult veel vragen hebben. Hoe verloopt zo’n procedure bij het Tuchtcollege eigenlijk? Waar let het Tuchtcollege allemaal op? En hoe moet u zich voorbereiden? Allemaal vragen...
In een eerder artikel op deze kennispagina hebben wij al uiteengezet dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een wettelijke bevoegdheid heeft om patiëntdossiers zonder toestemming van de patiënt in te zien. De IGZ heeft deze bevoegdheid onder andere op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG). Daarnaast heeft de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) sinds inwerkingtreding van de Jeugdwet en soortelijke bevo...
De aandacht voor kindermishandeling is in ons land nog altijd onverminderd groot. Kindermishandeling is namelijk niet eenvoudig te stoppen. De laatste jaren zijn er daarom diverse maatregelen genomen om de aanpak van kindermishandeling te verbeteren. De op 1 juli 2013 in werking getreden Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is daarvan een belangrijk voorbeeld. Deze wet verplicht organisaties en zelfstandige beroepsbeoefenaren in o.a. de gezondheidszorg en de jeugdhul...