1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 19

Hoge Raad: verzekeraar mag afwijkend acceptatiebeleid alleen tegenwerpen als verzekeringnemer hiermee bekend was of moest zijn

Schending van de mededelingsplicht kan leiden tot verval van dekking. Buiten gevallen van fraude is nodig dat de verzekering bij kennis van de ware stand van zaken niet of onder andere voorwaarden zou zijn gesloten. Het gaat in beginsel niet om het acceptatiebeleid van de betrokken verzekeraar, maar om wat een redelijk handelend verzekeraar zou hebben gedaan. Wijkt het beleid van de verzekeraar af, dan mag hij dit alleen tegenwerpen als de verzekeringnemer het kende of behoorde te kennen.

Hoge Raad: WAM-verzekeraars dragen geen ‘voorrisico’ op de dag van registratie in het RDW-register

Met enige regelmaat gebeurt het dat iemand met een onverzekerd motorrijtuig een ongeval veroorzaakt en enkele uren later alsnog een verzekering aanvraagt. De verzekeraar, die niet weet van het ongeval, accepteert de aanvraag en laat de ingangsdatum van de verzekering – tevens datum van het ongeval – aantekenen in het RDW-register. Het ingangstijdstip kan daarin niet worden opgenomen. Het slachtoffer mag in beginsel vertrouwen op de juistheid van de RDW-registratie. Leidt dit ertoe dat de verz...

Hoge Raad oordeelt over aansprakelijkheid en bewijslast bij schade tijdens bruikleen (en bewaarneming)

Wanneer iemand een zaak leent of voor een ander bewaart, is hij verplicht deze in oorspronkelijke staat terug te geven. Daarnaast is hij verplicht de zorg van een goed huisvader c.q. bewaarder in acht te nemen. In procedures wordt geregeld gediscussieerd over de vraag hoe deze teruggave- en zorgplicht zich tot elkaar verhouden. Ook de mate van zorg die van een bruiklener c.q. bewaarnemer mag worden verwacht, is vaak onderwerp van debat. In een arrest van 30 juni 2017 schept de Hoge Raad (meer) duidelijkheid.

Onjuiste verklaring werknemer geldt als opzettelijke misleiding door verzekeringnemer zelf

Na een schadevoorval is de verzekeringnemer verplicht zijn verzekeraar daarover zo spoedig, juist en volledig mogelijk te informeren. Doet hij dit niet, dan kan hij daardoor zijn recht op dekking verspelen. De vraag kan opkomen of ook verklaringen van derden, zoals werknemers, in dit kader aan de verzekeringnemer kunnen worden tegengeworpen. In een vonnis van 19 juli 2017 beantwoordt de rechtbank Amsterdam die vraag bevestigend.Een gezonken motorjachtDe zaak draait om een motorjacht dat in ei...

Hoge Raad: volledige zekerheid over brandoorzaak niet vereist voor aansprakelijkheid

Het komt geregeld voor dat verhaal van brandschade strandt op onduidelijkheid over de brandoorzaak. Het causaal verband tussen de fout en de schade kan dan niet met voldoende zekerheid worden vastgesteld. In een arrest van 14 juli 2017 maakt de Hoge Raad echter duidelijk dat 'voldoende zekerheid' niet gelijkstaat aan 'absolute zekerheid'.

Hoge Raad: assurantietussenpersoon moet bij cliënt doorvragen naar achtergrond eerdere opzegging

Bij dekkingsgeschillen wordt, naast de verzekeraar, geregeld ook de assurantietussenpersoon gedagvaard. De redenering van de verzekeringnemer is dan dat, indien de verzekeraar terecht dekking heeft geweigerd, de tussenpersoon dus steken heeft laten vallen en moet opkomen voor de daardoor ontstane schade. Te denken valt aan het ten onrechte niet laten meeverzekeren van een bepaalde rubriek of het onvolledig dan wel onjuist informeren van de verzekeraar, waardoor deze zich met succes kan beroep...

WAM-verzekeraars dragen geen “voorrisico” op de dag van registratie in het RDW-register

De meeste particuliere verzekeringen worden tegenwoordig telefonisch of via internet afgesloten. Dat geldt zeker ook voor autoverzekeringen. Deze verzekeringen kunnen dan ook op elk willekeurig tijdstip worden aangevraagd en gewijzigd. In het RDW-register, waaruit derden kunnen afleiden waar een bepaald motorrijtuig WAM-verzekerd is, wordt echter slechts de ingangsdatum en niet ook het ingangstijdstip van de verzekering vermeld. Leidt dat ertoe dat het WAM-risico gedurende de gehele ingangsda...

Bewaarneming: resultaats- of inspanningsverbintenis?

Wanneer een ter reparatie of stalling afgegeven zaak door brand of diefstal verloren gaat, wordt vaak gediscussieerd over de vraag of sprake is van bewaarneming en, zo ja, wat dat betekent voor de aansprakelijkheid van de partij die de zaak onder zich had. Is daarvoor voldoende dat hij de zaak niet of in beschadigde staat teruggeeft of moet hem een (groter) verwijt kunnen worden gemaakt? De rechtspraak op dat punt is grillig, zoals ook een recent arrest van het gerechtshof ’s-Hertogenbosch we...

Hof Arnhem toetst ambtshalve aan Richtlijn consumentenkoop: verkoper mag niet bedingen dat consumentkoper alleen per aangetekende post kan klagen

Over de klachtplicht is met name het laatste decennium veel te doen geweest. Terugkerende onderwerpen waren onder meer de klachttermijn, de belangenbenadeling door het niet-tijdig klagen en de bewijslastverdeling in een procedure. In een recent arrest heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden daaraan een onderwerp toegevoegd. De vraag die voorlag was of van een consumentkoper verlangd mag worden dat hij per aangetekende brief klaagt. Het gerechtshof beantwoordt die vraag ontkennend.Hoe zit het...

Hoge Raad licht definitie van ‘bewaarneming’ nader toe

In ‘wanprestatiezaken’ speelt geregeld de vraag welk etiket op de door partijen gesloten overeenkomst moet worden geplakt. De kwalificatie van de overeenkomst kan immers medebepalend zijn voor de vraag of een partij naar behoren heeft gepresteerd. Een overeenkomst die in dergelijke discussies – met name bij brand- en diefstalschades – vaak de revue passeert, is bewaarneming in de zin van artikel 7:600 BW. In een recent arrest heeft de Hoge Raad zijn licht laten schijnen over de precieze defin...

“Bengaals vuur geen ‘brand’ in de zin van de NBZB 2006; kennis makelaar van polisvoorwaarden toegerekend aan verzekeringnemer”

Uitleg van polisvoorwaarden vormt een steeds terugkerend geschilpunt tussen verzekeraars en verzekeringnemers. Een polisbepaling kan nog zo nauwkeurig en gedetailleerd zijn geformuleerd, interpretatieverschillen zijn altijd mogelijk, zo bleek ook recent weer uit een dekkingsgeschil tussen de eigenaar van het Olympisch Stadion en diens verzekeraar, omtrent schade die voetbalsupporters hadden veroorzaakt met Bengaals vuurwerk.Onderliggende casusOp 3 juli 2013 werd ter ere van de 75-jarige verja...

“Buitenlandse verzekeraar met Nederlands bijkantoor gebonden aan BBr”

Onlangs besprak ik een arrest van het gerechtshof Amsterdam, waarin werd geoordeeld dat de Tijdelijke Regeling Verhaalsrechten (artikel 6:197 BW) ook van toepassing is op subrogatie krachtens buitenlands recht. In dezelfde uitspraak ging het hof – ten overvloede – in op de vraag of een buitenlandse verzekeraar daarnaast gebonden is aan de Bedrijfsregeling Brandregres 2000. Het hof beantwoordde ook die vraag – in het licht van de omstandigheden van het concrete geval – bevestigend.Regres door...

1 2